Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Googie haveri

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-08 14:48

För lite drygt en vecka sen fick jag min googie på 120 gig. Har fungerat problemfritt tills igår då den inte ville hittas av datorn när jag kopplade in den. Jag körde skivkontrollen som jag blev tillsagd att göra men när jag skulle reparera så går det inte att klicka på knappen . Följande text kommer upp efter kontroll.

Verifierar skiva "Googie 120GB".
Checking HFS volume.
Checking Extents Overflow file.
Checking Catalog file.
Invalid index key
Missing thread record (id = 13596)
The volume Googie 120GB needs to be repaired.
Verify färdigt.

Är det någon som har en lösning på hur jag får tillbaka min hårddisk.

Låter helt klart som ett fall för excellenta DiskWarrior.

DiskWarrior

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-09 18:38

Verkar vara en bra lösning men det kanske finns något billigare alternativ?.
Det kan ju inte vara meningen att den bara ska hålla i en vecka.

Om den ballar så snart skulle jag ta kontakt med leverantören.
Visst, hårddiskar är inga evighetsprylar, men det är inte meningen att man ska behöva plocka fram DW efter bara en vecka. Jag skulle i alla fall inte lita på den i fortsättningen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-09 18:59

Jag har kontaktat Googie och väntar på svar.
Är det ingnen annan som har haft samma problem. Jag förstår inte ens vad det är som har hänt:
Invalid index key
Missing thread record (id = 13596)
Är det någon som vet vad det betyder?

Är inte felet ett logiskt fel, snarare än ett fysiskt fel?

Logiska fel uppkommer är när filsystemet är inkonsistent. Det är med största sannolikhet inte något som en tillverkare rår över. Ett klassiskt sätt att få logiska fel på sin hårddisk är att stänga av datorn mitt i en kritisk skrivoperation. Har man en extern FireWire-disk är risken mycket större eftersom många användare stänger av strömmen till hårddisken, eller drar ur FireWire-tåten utan att avmontera disken från skrivbordet först.

Jag vet ju inte hur det är i Daniels fall, jag bara ville kasta in lite tankar/förslag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-09 20:12

En kund till oss köpte en googie för tre veckor sedan.. Den gick sönder efter ett par dagar.. Firewirebryggan i den som var kass. Den är nu på iväg och ska lagas.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-10 01:46

Jag har nu fått svar från Googie och det var inte direkt positivt. Jag hade gärna lagt upp det men tydligen är det hemligt och får inte kopieras.

Det är visserligen sant som du säger ACE. Hårddisken la av efter det att datorn stannade upp och en massa siffror radades upp på skärmen bakom en svart textmarkering. Efter det startade jag om datorn och det var då hårddisken inte kändes igen.

Tror ni inte att det går att fixa med Disk Warrior ändå? Snälla säg inte att jag måste formatera om den.

[ 10 Augusti 2002, 02:05: Meddelandet ändrat av: daniellindskog ]

1
Bevaka tråden