Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Första bärbara, har ett antal frågor!

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-02 13:39

Många frågor här nedan har säkert frågats ett antal gånger redan, men jag skulle vilja ha allt samlat (för min egen skull). Det är min första bärbara, så det är därför jag undrar.

1. Ska man använda batteriet på samma sätt som en iPod; aldrig låta det ladda ut helt (bara någon gång ibland)?

2. Försämras batteritiden markant om jag använder datorn samtidigt som den laddar och är full?

3. Samma fråga som ovan, men jag i detta fall har jag en skärm inkopplad i den (använder den som en stationär dator helt enkelt).

4. Måste jag stänga av datorn när jag ska transportera den från hemmet till skolan, eller räcker det med att den är i vila i min väska?

Troligtvis inte så jättesvåra frågor för er.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-02 13:45

1. Därom tvista de lärde, men typ ja.
2. Nej
3. Nej
4. Vila går bra, men då drar den lite på batteriet hela tiden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-02 18:39
Ursprungligen av Creops:

1. Därom tvista de lärde, men typ ja.
2. Nej
3. Nej
4. Vila går bra, men då drar den lite på batteriet hela tiden.

Tack för svaren! : )

Jo, tänk lite!

Du frågar om batteritiden försämras om du använder din dator med strömsladd.

Så du tror alltså att man är tvungen att bara köra på batteriet hela tiden för att batteritiden inte ska försämras, och när det tar slut så måste man ladda upp det men då får man inte använda datorn, och när det laddat klart måste man dra ut strömsladden och bara köra på batteriet igen. Herregud...vad tänker du med?! Om du kör på batteriet så blir ju såklart batteriet sämre eftersom. Tänk!

Ursprungligen av granholm:

Jo, tänk lite!

...

Även om du tycker att frågan har det mest självklara svaret är den ändå fullt relevant om man inte är van vid bärbara datorer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-02 21:15
Ursprungligen av granholm:

Jo, tänk lite!

Du frågar om batteritiden försämras om du använder din dator med strömsladd.

Så du tror alltså att man är tvungen att bara köra på batteriet hela tiden för att batteritiden inte ska försämras, och när det tar slut så måste man ladda upp det men då får man inte använda datorn, och när det laddat klart måste man dra ut strömsladden och bara köra på batteriet igen. Herregud...vad tänker du med?! Om du kör på batteriet så blir ju såklart batteriet sämre eftersom. Tänk!

Vet du, jag tycker faktiskt synd om dig, din ensamma och bittra människa.

Jag har aldrig påstått att man inte KAN använda datorn med sladden i, min fråga var om batteriets prestanda förlorades om man gjorde det (och bara när den är fullt laddad)! Visst, det kanske inte framkom riktigt att jag endast mena när den är FULLT laddad, men bara för det behöver du inte vara dryg och idiotförklara mig, eller hur? :S

Precis som Marcus K säger; bara för att du tycker att frågan är så självklart att du håller på att spy av ilska, kanske den inte är det för mig. Ge då ett NORMALT svar istället för att skriva det ena dryga inlägget efter det andra. :/

2. Öh, tänk efter lite på din fråga...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-02 18:38
Ursprungligen av granholm:

2. Öh, tänk efter lite på din fråga...

Varför ska jag göra det, då jag redan har fått ett svar som slår ditt klena försök till dryghet?

När jag var i din ålder köpte jag en bärbar dator och jag hade aldrig använt en sådan förr och för mig var det iaf inte svårt att fatta...

Jag är varken ensam eller bitter, bara bekymrad över frågor som denna.:P

Sedan tycker jag inte att jag idiotförklarade men det kanske du tyckte...sorry isf.

Trevlig kväll:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-02 21:47

"När jag var i din ålder köpte jag en bärbar dator och jag hade aldrig använt en sådan förr och för mig var det iaf inte svårt att fatta..."

Ok, good for you, men som sagt, bara för att nått är självklart för dig...

"Sedan tycker jag inte att jag idiotförklarade men det kanske du tyckte...sorry isf."
"Herregud...vad tänker du med?!"

Bara för att man inte alltid kan tänka klart så är man ingen idiot:P

Ursprungligen av granholm:

Bara för att man inte alltid kan tänka klart så är man ingen idiot:P

Sitter här med 39 graders feber...

Tänker inte klart alls... men ändå ingen idiot...

Snälla killen behöver ju SVAR på sina frågor inte en massa dryga kommentarer!
Ett tips är ju att om du låter datorn stå som stationär kan du ta ur batteriet så slits det inte alls, men någon gång i bland ska det ändå laddas upp!

//Svante

Hört att ca halvladdat (40% Laddning) är det bästa sättet att arkivera ett batteri. Lägg det sedan i en plastpåse och in i kylskåpet, det kan ligga där i åratal och prata med laxen och äggen efter att kylskåpet stängts

En BRA sak med att ha batteriet i datorn är att om strömmen går så händer ingenting.

Har du batteriet i, låt sladden åka ur ibland så att batteriet får lite "gympa". Det är ofta lätt att fixa, två timmar i soffan... lägg datorn på en vanlig serveringsbricka och ha den i knät i sängen och kolla på en mysfilm ihop med nån...

Frugan använder sin bärbara överallt i huset iom det trådlösa nätverket, hon kör nog mera på batteri än med strömsladd och då är ändå datorn mestadels i huset...

Bli sedan inte alltför förbannad om ngn kommer med en "dryg" kommentar, de flesta är inte alls dryga här inne och det som låter snällt, schysst och OK i min ände låter elakt och drygt i din. Skrivna rader tenderar till att bli lite "platta"...det är väl därför smileys är uppfunna

Jag har haft ett par bärbara och mitt råd är att skippa allt jox. Skulle du få konstiga batteritider i menyraden kan du kalibrera genom att ladda ur helt en gång och ladda upp (såsom jag minns det).

En MacBook vill man antagligen inte använda som stationär utan batteriet isatt eftersom en av gummifötterna sitter fast i batteriet. Det blir wobbligt så.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-03 17:00

Det finns en till anledning att inte ta ur batteriet i dom nya MB & MBP. Med den nya fina strömsladden så hoppa den väldigt lätt ur. Och har man då inte batteriet i så tvärdör datorn. Har hellre att batteriet slits lite mer än att burken tokdyker bara för att jag är lite vild omkring den.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-04 04:03
Ursprungligen av Creops:

Det finns en till anledning att inte ta ur batteriet i dom nya MB & MBP. Med den nya fina strömsladden så hoppa den väldigt lätt ur. Och har man då inte batteriet i så tvärdör datorn. Har hellre att batteriet slits lite mer än att burken tokdyker bara för att jag är lite vild omkring den.

Väldigt sant. Mitt batteri är inne på service just nu och jag har dödat datorn både en och två gånger med oförsiktighet kring strömsladden.

Hehe, när min macbook var 2 dagar gammal vaknade jag av att min flickvän skrek som om hon sett spöken. Hon kände dock inte till finessen med MagSafe och blev grymt lättad när hon insåg att hon INTE drog ner min nya 17000 kronorsdator i golvet när hon snubblade över sladden

Och jag bara låg där i sängen och skrattade åt henne.. hahaha!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-04 12:34

Måste tacka TS för att jag slapp ställa dessa frågor, var precis det jag undrade över

Hade också funderat en del på det med batteriet när man kör på strömsladden.
Alltså om man efter fullt uppladdat fortsatte att köra från _batteriet:_ som bara samtidigt laddades upp eller om det blev så att säga "förbi kopplat" och strömen togs direkt från strömsladden.

Dock visste jag inte det där med att man aldrig ska ladda ur den helt förutom ibland.
Men t.ex. om jag använder den mycket bärbart och så är det 40/50% kvar, kan man hålla på att ladda den när den har så mycket kvar hela tiden eller ska man försöka köra ner den mer?

Har ni några andra tips till mig och TS?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-04 12:54

Nya batterier lider inte av sk "minneseffekter" somkunde drabba gamla typen av batterier.
Läs mer här:
http://www.apple.com/batteries/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-04 14:55

Creops:
Tackar, och bra med en länk!

"You can also recharge a lithium-ion battery whenever convenient, without the full charge or discharge cycle necessary to keep nickel-based batteries at peak performance."

Detta låter ju bra!

En fråga, hur länge har Apple kört med denna typen av batterier? Min syrra her en MB av förra eller förr förra modellen, har den en av de "nya" batterierna?
För hon kör i alla fall på metoden att bara ladda när det är typ slut för att det skulle må bättre, men har hon ett nytt så kan jag ju tipsa henne om att hon itne behöver det

EDIT:
En till sak.

"For instance, you could listen to your iPod for a few hours one day, using half its power, and then recharge it fully. If you did the same thing the next day, it would count as one charge cycle, not two, so you may take several days to complete a cycle. Each time you complete a charge cycle, it diminishes battery capacity slightly,"

Om jag då aldrig nästan använder upp hela batteriet så borde det då alltså ta längre tid innan batteriet blir sämre?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-04 15:13

Alla MB & MBP har haft lithium-ion batterier vad jag vet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-04 15:23

Okej, om inte annat så borde väl detta stå på batteriet om man tar loss och kollar?

1
Bevaka tråden