Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PANIK - FireWire-disken har pajat

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 11:11

Jag har en LaCie - FW/USB 30gb disk.

Den är partitionerad med en 3 gb PC-partition och resten HFS+. Mac-partitionen går inte att hitta längre, vad ska jag göra? Jag har massor av jobb på disken.

Problemet verkar ha uppstått efter att jag haft disken kopplad till min bärbara, när den bärbara gick i viloläge fick jag meddelande "Det är problem med en FireWire skiva...."

Detta har hänt förut och allt har funkat prima efteråt. Nu går det inte att hitta partitionen överhuvudtaget. All hjälp mottages tacksamt

Tack på förhand
/melker

har du hard disk toolkit? jag har för mig att det programmet kan laga en extern firewire skiva, du har antagligen redan försökt med Norton volume recover?

  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 16:20

DataRescue är ett annat tips. Finns som gratis demo, så man kan se om det funkar innan man köper hela kitet. Kostar $90, men det kanske det kan vara värt om det fungerar .pdf-broschyr

  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 16:35

Har testat Norton, DataRescue och DiskWarrior. Partitionen är borta!

  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 22:13

Jag hjälpte en gång en kompis som "råkat" få HD:n formaterad. Då lyckades vi hitta filerna med DataRescue.

Min fråga: vad tror ni om att skapa en ny stor partition (då kan åtminstonen datorn mounta den) och sen söka efter filer?

Kan det funka eller sabbar det?

[ 17 Juni 2002, 22:14: Meddelandet ändrat av: melko ]

Att folk aldrig lär sig det här med backuper...

  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 22:44

Jag trodde 99mac var ett forum för att hjälpa andra Mac-användare, inte för pekpinnar som inte tillför något...

Klart jag inser vikten av att ha backup, men det hjälper mig inte nu.

Jag skulle däremot vara mycket tacksam om du kunde dela med dig av dina kunskaper och svara på om det är en mycket dålig idé eller en möjlig lösning att formatera disken,

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: melko:
Den är partitionerad med en 3 gb PC-partition och resten HFS+. Mac-partitionen går inte att hitta längre, vad ska jag göra?

Bara en knasig idé, hur skulle det funka om du hade VirtualPC instalerat - skulle VPC kunna se den förkommna paritionen ??? Har du testat den på en annan mac än din bärbara ??? Jag har hört/läst att FW-diskar kan skadas om man stänger av dom istället för att först dra dom till papperkorgen (dvs. avmontera). Inte för att jag tror att det hjälper men testa med att zappa PRAM (Håll ned P R ihop med Comman - Alt, och låt det ploinga till 2 gånger - släpp sedan de fyra tangenterna).

Ni som är hemma på unix, borde det inte finnas ett fsck -y kommando för externa diskar... eller funkar detta inte för PC-partitioner???

Lite som att leta efter ett halmstrå, men om man från någon som kör OS9 bygger om FW-diskens skrivbord... kan det vara en framkomlig väg att skapa en ny DB-fil (kanske hette det något annat... menar disken osynliga databasfil... kanske är det 2 osynliga filer, minns inte så noga). Med lite tur så är detta bara felet och skulle kunna rädda innehållet på mac-partitionen.

Olle

[ 17 Juni 2002, 23:16: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 23:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: melko:
...
Min fråga: vad tror ni om att skapa en ny stor partition (då kan åtminstonen datorn mounta den) och sen söka efter filer?

Kan det funka eller sabbar det?

Är innehållet på disken ovärderligt - så skulle jag dock först kontakta LAN-Master 08 - 702 90 30 för professionell hjälp.

Men, om du inte har någon annan utväg så är det den sista åtgärden att formattera om den och fortsätta leta själv, du inget kvar att förlora i det läget.

[ 17 Juni 2002, 23:34: Meddelandet ändrat av: Micke Seid ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-17 23:35

OK
hur skulle man i så fall gå till väga för att förstöra så lite som möjligt?

Som jag förstått det så ligger pc-partitionen först på skivan.

Hittade följande hos - om det hjälper vet jag inte:

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020212093143562

After experiencing a hard drive crash of my LaCie external 80 gig Firewire drive today, I can advise on how to avoid this based on what I learned from LaCie tech support:

1. Don´t use the drive out of the box in Mac OS X. It will work and appear to be fine, BUT it is formatted with Silverlining "which is incompatible with OS X".

2. To prepare the drive first boot from the LaCie CD supplied with the drive and run Silverlining Pro.

3. Check that the ATA-Firewire bridge firmware is the latest version (currently 3.12; mine was 3.11, which puzzled the tech support as drives should be shipped with the version provided on the CD. Update firmware if needed.

4. Boot back into X and partition/reformat the drive using the Apple hard drive software supplied with X.
The good news is that Disk Warrior was able to rebuild the volume information on the drive with no loss of infomation and I was able to remount and backup files.

The bad news is that none of this would have occurred if LaCie had included some warnings and instructions with the drive.

Ett annat inlägg gör att jag tror att det skulle gå att mounta den fast då behöver vi veta vard partitionen heter och hur man ska skriva i Terminalen -

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020128083128489

Just got a Firewire/IDE enclosure. Put in a 60 gig drive. Since I want to use this drive on both OS X and Windows (2k), I formatted it as Fat 32 (which both OSes know about and can mount). Problem one was that I couldn´t create a Fat 32 partition that big, so I split it up to two 30 gig partitions.

Now, I formatted these partitions in windows. The wierd thing is that both Windows and OS X ignore the labels (so it seemed). During the course of figuring this out, I ended up (at one point) with both of the partitions on my FireWire drive having the same name. This was OK on Windows, but on OS X. It would mount the first partition, but not the second. It couldn´t even properly determine the filesystem type of the second (although I could mount it via the Terminal, Finder wasn´t automounting it). Plugged the drive into Windows, changed the partition name (no reformat necessary), and voila, it worked again in OS X.

Very obscure and wierd, but it might happen to you (and it´s probably a bug, because I could mount it via the shell).

[ 17 Juni 2002, 23:51: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-19 00:26

Så här gjorde jag...

Eftersom jag hade ett jobb som skulle klart 2 dagar senare på disken var det ingen idé att lämna bort den. Var ändå tvungen att göra om jobbet.

Så jag höll tumarna och partitionerade disken med Silverlining. Körde sedan DataRescue 3.0som "hittade" alla filer. Problemet var dock att DataRescue inte kan komma fram till vilken "Allocation Block Layout" som använts och därför går inte filerna att använda.
Frustrerande eftersom man ser att de finns där...

På något sätt ska det gå att komma fram til vilka inställningar som ska användas, men jag kan inte få till det trots att jag kikat i manualen.

Förra gången jag räddade filer från en formaterad disk löste DataRescue det på egen hand. Den som har en lösning får gärna höra av sig

[ 19 Juni 2002, 00:27: Meddelandet ändrat av: melko ]

1
Bevaka tråden