Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Maxad, MacBook eller MacBook Air?

Tråden skapades och har fått 54 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej, alla vet vi vad valet faller på om man tittar på papperet. MEN...
Problemet är att jag har varit i butiken och klämt på en AIR, och det måste sägas att skalet, tangentbordet och framför allt skärmen får mitt hjärta att dunka ett par extra slag. De svarta tangenterna ser perfekt ut i min mening. (Inga gamla pro-keyboard känslor)

När jag sedan ställde mig vid senaste macbooken (svart) så kändes det som att gå några år tillbaka vad det gäller skärmen, även utseendemässigt börjar det kännas lite som gårdagens nyheter.

När jag startade macarna så tog air cirka 20s längre att starta, och en sak som jag upplevde som konstig var, att när jag förde musen över dockan så ryckte det mer på AIR än macbooken, samma grafikkrets ju? Måste såfall vara skärmen som möjligtvis ger de här iförsig ganska subtila ryckningarna?

MacBooken i fråga skulle i sådant fall vara den maxade och svarta modellen, eller en sparsmakad sneak-AIR.

Syftet är att ha datorn tills platformsuppdateringen i sista kvartalet det här året. Sedan updatera till en forhoppningsvis förbättrad AIR (något säger mig att de kommer behålla 2gb på sneakmodellen dock . Hum, misstänker att andrahandsvärdet sjunker mest på AIRen?

Användningsområden: Surfa, IM's, Lyssna Musik, Se på filmer, Jobba i JDeveloper.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-04 04:24

Ptja, jag hade aldrig köpt en Air över en MacBook om jag inte hade behov att ha den med mig överallt. Jag tycker inte det är värt underlägsna specs och häftigt pris för att få en tunnare och lite snyggare dator. Men eftersom du själv kännt på dom själv är det bara du som kan avgöra vilken som passar dig. Men betänk att MacBooken inte är speciellt otymplig om du inte ska åka med den fram och tillbaks från jobbet varje dag.

Det beror ju helt och hållet på dina prioriteringar. Vill du ha en utseendemässigt up-to-date med hög coolhetsfaktor och låg vikt ska du ha Air. Vill du ha prestandan ska du ta MacBooken (eller en MBP). Fråga dig själv vad du kommer använda datorn för och hur mycket du kommer bära den med dig.

Jag som aldrig lämnar hemmet utan min dator (bortsett från när jag är och handlar livsmedel) lider inte av att bära på min MacBook, men jag har förstått att många anser den vara för tung.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 09:46

De användsningsområden du nämner gör ju inte att MBA lider i prestanda (om du med film inte är ute efter 1080p då, om MB ens klarar det?).

Så frågan är om du vill ha en över-specad dator (det skadar ju inte, men nyttan kan diskuteras) "just in case" eller om du vill ha en slimmad som uppfyller dina (nuvarande) behov.

Jag har en MB nu och hade jag inte haft den som "semi-desktop" hade jag föredragit en MBA men så är jag en sucker för utseendet också

haha, jao som ni alla säger måste man väga in vad man vill använda den till. Då jag tycker prestandan är tillräcklig i AIR jämfört mot min desktop PC med Vista så tog jag den, datorn ska jag som sagt endast ha tillfälligt innan den (förhoppningsvis) stora updaten kommer för hela apples lineup i slutet av året.

Det enda jag suckar lite över (både på MB och AIR) är grafikprestandan, och då menar jag inte i spel utan i OSX... går ju inte ens att på långa vägar jämföra mot en iMac, och då handlar de endast om GUIt ! Dockan flyter som smör där, jobbigt när man vet att de kan gå så fint hehe.

Aja, stil och skärm vann över förnuft och prestanda Vi får väl se vad jag tycker om några månader heheh

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-05 02:52

Det är väl inga problem med grafiken i någon av Apples datorer? Jag har första generationens MacBook (alltså sunkigare kort än i Air) och ingenting hackar någonsin. Bara när jag kör exposé på min externa skärm medan jag kollar på film.

Jag tror inte heller att det är grafikkretsen som avgör. Om den har sämre prestanda i något avseende kan det främst härledas till en långsammare hårddisk.

Om du känner att du har råd och inte behöver portarna på en MacBook (eller möjligheten att maxa till 4 GB RAM) så kör hårt. Det hade jag gjort om jag inte hade varit tvungen att ha firewire.

Min främsta kritik mot MBA är att den dyrare modellen inte kommer med 4 GB från fabrik. Hårddisken kan säkert bytas enkelt på verkstaden (eller själv om man är modig) men att löda i logikkortet.... njaaeee...

Precis! Verkligen synd att snåla med just minne som är så billigt nu!

Kom på nu också att jag kanske kommer behöva att redigera lite lite bilder i photoshop när jag är ute på traven. Tråkigt att ingen butik har lagt in PS på Air (undrar varför...).

Vad tror ni om andrahandsvärdet?
Har försökt att få en känsla av prisutvecklingen på begagnade macar, men har lite svårt för det.
MacBook Air (Sneakad) 17.495
MacBook Svart & 4GB (Maxad) 14.495

Tror ni "the novelty" med Air kommer att få den att hålla priset lite bättre, eller tror ni att specsen kommer dra ner den?

Och tror ni att faktumet att det "bara" är en macbook kommer få den att tappa mer?

Alltså i kronor helt enkelt, misstänker cirka 3000 prisfall på båda?

Varför ens köpa en om du bara ska ha den ett kort tag? Varför inte vänta och köpa det du egentligen vill ha, när det kommer? Är det så kul att göra av med 18000?

Macbook skulle jag gått på..

Har min med mig överallt , nästan. Dessutom är det bra prestanda i de - kör på lättaste modellen c2d 2ghz 1gb 80gb. 1080p film flyter på som smör

n00bkillaz, jag behöver en dator nu, under resterande termin och under nästa... Sitter och arbetar i projekt och som det är nu lånar jag PC-Laptopar av vänner.

Rosafloyd OK, sitter på en maxad svart macbook i butiken nu måste väl samtycka =)...

  • Medlem
  • Karlshamn
  • 2008-03-14 18:14

Beställde själv en AIR igår. Föll som en fura efter att ha klämt på den i en affär. Jag har själv en iMac som stationär dator och känner att det "bärbara" komplementet vill jag ha så lätt och portabelt som möjligt. Rippa DVD, jobba med grafik etc gör jag på iMacen. (Spela göra jag på konsoller). Kommer att använda AIRen till att se på film/serier, köra office sviten (kommer köra presentationer i jobbet) samt surfa.

/D

epkdakn, haha PRECIS samma problem... MacBooken är snygg sålänge den är stängd (svart), men såfort man bilden på skärmen och den slitna insidan får man ångest.

Planerade använda min air precis likadant som du nämner, aja det ända som talar emot air för min del är batteritiden, när jag testade i butik så fick man se 4 timmar beräknad batteritid på lägsta ljusstyrka. Tar jag ner en macbook på lägsta styrka får man nästan 6 timmar beräknad tid..

Du kommer att vara glad att du tog Air, det kan jag nästan garantera.

Jag läser om dina problem med dockan, men förstår inte. Min flyter HELT perfekt. Omvärdera när du blåst din nya dator och installerat den rent (om inte annat för att bli av med 4 GB skrivardrivrutiner...)

Ditt användningsområde tycker jag låter exakt som en Air-användare. Du kommer uppskatta den underbara skärmen och de upplysta knapparna. Och du kommer att märka att den förjer med dig vart du än går. Ofta utan nätadaptern.
Du skall inte dra ner ljusstrykan under hälften (undantaget när du inte vill störa respektive i sängen)... för det behövs inte. När jag är ute med datorn har jag alltid skärmen som jag VILL ha den. Det brukar ligga på mitten, eller strax däröver. Det är viktigt att det vita ser vitt ut för mig. Då indikerar mitt batteri vid läsning ibland mer än 6 timmar.
Detta stämmer högst sannolikt inte. Eller rättare sagt: jag skulle inte sitta SÅÅ passivt med datorn så länge. Förr eller senare ser man en video, eller är inne och snurrar i ett mer krävande program. Men batteriet räcker.
Ärligt talat: i vilket scenario sitter man 4 timmar i sträck vid en bärbar dator utan en kontakt i närheten? Jaja... vissa kanske gör. Och visst hade det varit fint att kunna se 3 filmer utan nätström, men det är ju ändå... hmmm.

Ursprungligen av AndreeMarkefors:

Du kommer att vara glad att du tog Air, det kan jag nästan garantera.

Jag läser om dina problem med dockan, men förstår inte. Min flyter HELT perfekt. Omvärdera när du blåst din nya dator och installerat den rent (om inte annat för att bli av med 4 GB skrivardrivrutiner...)

Ptja, när man stått vid en ny iMac så ser man skillnaden hehe, det är inte så att det hackar utan det är helt enkelt lite sämre FPS... mer påtagligt när man står bredvid...

Jag misstänker iaf att skillnaden mellan macbook och Air är att skärmen klarar rörelse sämre på AIR, fönster och svart liten text på vit bakgrund blir lite skum när man drar runt fönster på air. Men ptja när man väl slutar dra så ser de så jävla grymt ut så man förlåter den hehe. Jag knyter detta till varför det upplevs som sämre fps på dockan än vanliga macbook också.

AndreeMarkefors, tack för peppningen Kan inte bli mer otålig över att vänta på AIR, beställde den den 4e mars, och som det ser ut nu så kommer det inte att bli byte till macbook på plats =). Tradigt att leveranserna verkar ha stannat upp, kanske de fixar något hårdvarufel eller så är tilldelningen kass.

Har kollat runt på nätet i forum, och för det mesta kan man bara läsa ignoranta kommenterar av folk som klagar på saker som jag inte bryr mig om och som dessutom är rätt självklara genom att kolla på specsheetsen, cd-rom saknas, nätverk osv bla bla bla...

Därför är de skönt att få lite input av verkliga användare! Som du säger så räcker nog batteritiden rätt bra, man blir ju ltie bortskämd med appledatorer, en traditionell bärbar PC-Klump klarar väl ungefär samma tid som en AIR om inte mindre ibland!

Kommer kännas jobbigt med vetskapen om att 45nm uppdateringen (som nog kommer rätt snart) gör den svalare och dessutom förbättrar batteritiden, men det får man ta då hehe!

Tack igen hehe Kanske blev glad för att du sa de jag helt enkelt ville höra, men jag tror man har blivit nojjig i onödan på grund av annat folks åsikter.

  • Medlem
  • 2008-03-15 19:54
Ursprungligen av jockeleu:

Därför är de skönt att få lite input av verkliga användare!

haft min ett tag nu, bästa köpet på länge, aldrig mer en släpbar bärbar. min önskelista på förbättringar är:
*ethernet (eller en extra usb)
*riktiga högtalare
*större trackpad-knapp
*mindre footprint, måste gå att får bort den 2cm sorgkant som 'är runt skärmen. vore gott att kunna använda flygplansborden utan att vara livrädd för framförvarande passagerare ska luta sig bakåt...nu måste man köra den i knät.
*lite större disk vore inte fel

dvs standardklagomål, men jag skulle köpa en igen samma dag om jag blev av med denna tror det är svårt att bli missnöjd med den.

Ursprungligen av jockeleu:

Har kollat runt på nätet i forum, och för det mesta kan man bara läsa ignoranta kommenterar av folk som klagar på saker som jag inte bryr mig om och som dessutom är rätt självklara genom att kolla på specsheetsen, cd-rom saknas, nätverk osv bla bla bla...

MacBook Air väcker habegär. Det skapar delvis problem.

Det finns en stor skara datoranvändare som behöver en "produktionsdator" eller vad man skall säga. En dator som täcker upp ett stort antal områden och som klarar det mesta.

De ser Air och tänker "vill ha!". Sen ser de allt som saknas när de jämför med sina behov och blir jättebesvikna. Denna besvikelse ser vi ofta ventileras av allt från unga förstagångsköpare till luttrade senior techblogchefer. De klagar på Air, som om det var en dator framtagen för dem som man misslyckats med.

Detta är enligt min mening en riktig själabugg. Klart som korvspad att alla vill ha Air! Den är ju grym. Men den gjordes inte för alla.
Var och en måste se vad de egna behoven är och kanske funkar den, kanske inte.

Men att den inte funkar för en person, betyder inte att den är feldesignad för alla. Jag är jättenöjd med min.

Men alltså... piss i Nilen. Söte Jesus, tänk om världen var rationell. Endless possibilities.

see, tackar för rapporten ;)... ptja kan nog även jag tycka att det är lite synd att de inte tagit in två av sina integrerade keyboardhögtalare men jag tror jag överlever =). Det enda som är lite oroande är såklart laddningstider/batteriprestanda.

AndreeMarkefors, mina tankar precis! Tänker närmast på några youtubeklipp jag såg av folk som lirade några spel på Air och klagade över prestandan... Som att köpa en Ferarri, dra ut till skogen, inte komma upp för nån lerig backe och säga att den suger.

  • Medlem
  • 2008-03-16 22:21
Ursprungligen av jockeleu:

Det enda som är lite oroande är såklart laddningstider/batteriprestanda.

de långa laddningstiderna har jag inte tänkt på, brukar ladda min på nätterna och sen använda inkopplad/urkopplad typ 50/50. tror att ett praktiskt maximum ligger på typ 4-4.5h. längre än så är jag inte ifrån civilisationen med denna dator...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-16 23:55

Jag stod inför ungefär samma val samt att företaget betalade datorn. Så pengarna spelade ingen stor roll.

MB: 13", 2.4GHz, 250Gb HDD, 4Gb RAM (svart) - 17.015 kr
MBP: 15", 2.4GHz, 200Gb HDD, 2Gb RAM - 17.495 kr
MBA: 13", 1.6GHz, 80Gb HDD, 2Gb RAM - 16.495 kr

Det föll tillslut på den svarta MB:n. Hade det funnits en 13" MBP hade jag suttit med den nu. Tycker helt enkelt att 15" är för stort och att MBA:n är för långsam. Samt att MBA:s 'footprint' hade behövt vara mindre för att skillnaden smidighet ska bli tillräckligt stor gentemot MB.

Jag är väldigt nöjd med valet, datorn är mycket snabb och har grymt bra batteritid. Mycket bättre än min gamla MB 1.83GHz.

Stod i valet att köpa en 17" högupplöst MBP, 15" Glossy MBP och en Air!

Efter mkt velande och tryckande kom jag fram till att en MBP börjar bli tråkig, prestanda har jag i min iMac 2,8 i hemmet varför kaka på kaka liksom, så det blev en Air,
Och jag har nog aldrig gjort en bättre affär SÅ NÖJD!

Vad gäller prestandan så räcker den LÅÅÅÅNGT!
Testa en själva och se att den är pigg som en märker inte att den laggar någonting, kör Garageband med massa spår utan några problem, sluta stirra på siffror

Air är inte bara cool den är grym!

Det enda jag tycker är synd är att hårddisken är så pass liten. Fast det kanske bara är ett problem i mina ögon för att jag har 250gb hdd i min MacBook och att jag inte har en stationär dator?

Jag använder bara USB-port när jag laddar min iPod och när jag för över bilder från min sambos kamera (typ 3ggr/år ) så portar är där så det räcker. DVD använder jag varje dag förvisso, när jag spelar Football Manager, men man kan ju göra en dmg av den - sen är det löst!

Kände på en Air hos Jansson Data i Helsingborg och fyyyyfan vad jag blev kär
Köpte min MacBook i november 07. Köper en Mac Mini när återbäringen kommer.
Sommaren 2010 är min sambo färdigstuderad och börjar jobba. Då är min MacBook gammal och då är det väl dags för en 2010 års version av iMac och Air
Ska bli spännande att se vad Apple har att erbjuda om 2 år! Bara det är värt att leva för egentligen - att se vad som kommer slå världen med häpnad här näst.

Ursprungligen av henkebarn:

Det enda jag tycker är synd är att hårddisken är så pass liten. Fast det kanske bara är ett problem i mina ögon för att jag har 250gb hdd i min MacBook och att jag inte har en stationär dator?

Exakt har man inte en stationär skall man nog kanske inte ha en Air, ang HD:n så har man ju oftast connection med internet och då kan man ju komma åt sin stationäras iPhoto Album, iTunes musik osv så man behöver ju inte bära runt på allt i datorn.

För visst kan det vara lite förvirrande att ha 2 hela bibliotek av vardera på varje dator och man vet inte vilken som man har just den där bilden som togs i förrgår eller låt som laddades ner för 2 veckor sedan, ju mer soppa ..... ja!

Använder man AIR som en fjärrdator, Surfdator, kolla lite film, SVT PLay "Andra Avenyn" så är den klockren!

motif, låter skitbra, ja jag upplevde prestandan som okej i butik.. kunde inte hitta på något att göra som gjorde den speciellt seg... mjo kanske starta office 2004 via rosetta..(vem gör det??). Är rädd för att jag glömt testa något bara, någon grej som kommer dealbrejka för mig hehe.

Leverans utlovas till "nästa vecka" men de har det gjort i 2 veckor nu

hum, en som har tröttnat? :

http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=1467

Finns det någon som skulle kunna mäta starttiden av photoshop cs3 på en air med vanlig disk?

Ursprungligen av jockeleu:

hum, en som har tröttnat? :

http://blogs.zdnet.com/Apple/?p=1467

Finns det någon som skulle kunna mäta starttiden av photoshop cs3 på en air med vanlig disk?

Men så använder han ju datorn till lite tyngre prylar än vad man räknar med att en Air-ägare kommer göra. Han borde ju veta att det han gör kräver mer än vad Air erbjuder.

I den där länken kom jag inte mycket längre än till när han säger att han startar ett stort antal program varje morgon. Erh? Ok...

Jag menar... jag har ju iCal, Safari med åtminstone 4-5 tabbar, Audium, VLC mm mm igång ALLTID. Varför skulle jag stänga av dem? Framförallt om jag måste starta dem varje morgon...

Just uppstartstiderna med en långsam HD är ju dryga, men när det är up and running märker man knappt av det sen. Detta skrev jag också i en av mina tidiga poster om MBA.

Photoshop CS3 startar på min MBA på 18 sekunder. Och det var givetvis med allt annat igång. Det som jag inte stänger ner. Eftersom jag använder det varje morgon...

Ibland känner jag mig väldigt nöjd med att jag inte är så kunnig på Mac som dom flesta här verkar vara ! Så länge allt jag vill göra på datorn fungerar så är jag jättenöjd. Jag sitter med min nya Air framför mig och hittar inga fel alls. Men det finns säkert något som skulle kunna vara bättre men eftersom jag inte vet vad det är, känns det som jag har ett tekniskt underverk framför mig. Starttid på ett program... jösses killar !
Har suttit i 1 1/2 tim och använder trådlöst bredband och nu när jag kollar är det 3:46 tim kvar i laddningstid ! Hur sjutton det nu kan vara det.

Bevaka tråden