Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor angående inköp av mbp

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-04 00:15

Jag ska köpa min första mac. Det blir en macbook pro och jag hoppas att få många härliga stunder med den.

Just nu har jag inga direkta frågor angående operativsystemet för jag har läst ett antal trådar angående detta.

Först i ordningen står alltså att bestämma vilken dator jag ska ha. Hade tänkt mig en 15" då jag tycker en 17" är för stor att ta med sig. Köper hellre en skärm som jag kan koppla in när jag sitter hemma.

Så jag undrar alltså om det är värt att punga ut 4500kr extra för 0,1 GHz och 512 mb grafikkortet?

Och:
- När har man användningför 512 mb?
- Gör 0,1 GHz någon större skillnad?

Glad för alla svar

/G

Leta efter en begagnad mbp av generationen innan så får du nog mer "bang for the buck". Kanske lite bittert svar, men för att svara på din fråga så tror jag att instegsmoddellen är absolut den enda som är värd slantarna.

Här ser du vad 4% mer processor och dubbla cashet ger i ett benchmark test
http://gizmodo.com/361699/macbook-pro-first-benchmarks-are-a-bit-of-a-disappointment

Jag har en 2.2Ghz 4mb L2 maskin med 128mb grafikminne och har inte stött på några hinder, grafikminne är ganska meningslöst om du inte har en väldigt enorm skärm, jag har spelat Crysis på min externa 1920*1200 och det flyter på bra, och jag märker att det inte är mängden minne som sätter stopp när jag drar upp AA etc, det är beräkningskraften i 8600 kortet. Att äpplet inte kostade på ett 8800 kort är ganska konstigt enligt mig när processorn är på samma hastighet, men man kan väl hoppas på en ordentlig uppgradering till sommaren på alla fronter.

mvh
Mårten

Köper du begagnat får du inte den nya mumsiga multi-touch-trackpaden som blev introducerad på Mac Book Air.

Jag köpte själv "snik-modellen" av mbp, 2,2 GHz, 2 Gig ram, 128 Mb videominne.
Grafikminnet lär du inte ha några problem med, fast jag kan tänka mig att olika program med tiden börjar utnyttja grafikkortet mer och mer. Men som sagt, nu är det väl 256 Mb på den billigaste så den lär sprutta på riktigt bra en lång tid framöver.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-04 18:46

Hellu. Ja, begagnat har jag aldrig riktigt tänkt på, och nu när den sjukt sköna styrplattan kom är det ju ingen tvekan.

Beställde idag en 15" 2,4 GHz fast med en 250 GB hårddisk istället för 200. Hoppas jag blir nöjd:)

Tack för tips!

Senast redigerat 2008-03-04 23:49
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 10:20
Ursprungligen av gustavb:

Beställde idag en 15" 2,4 GHz fast med en 250 GB hårddisk istället för 200. Hoppas jag blir nöjd:)

Himla bra köp! Hoppas du kommer att bli nöjd och få ut mycket av den. Jag hoppas att du även valde AppleCare Protection Plan till den? Bra att ha.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-05 08:50

Gustavb:
Beställde själv en MBP, min första Mac, nu i måndags, tycker du gjorde bra i att köpa en ny och inte en bagangnad.
Det är ju alltid lite speciellt med en ny, för då är det bara din egen dator. Samt att det inte blir några problem med garantin. Du vet att det inte är något fel på datorn, allt fungerar (och om inte har du garantin). Samt att det är en del nya finesser med den.

0.1GHz komemr du inte märka något alls på, och en uoogradering från 256 till 512 MB VRAM tror jag inte direkt att du beghöver. Men uppgraderingen från 128 till 256MB VRAM märks mycket mer. En bärbar dator mår mer bättre av 256 mot 128 än vad en stationär dator gör.

I övrigt så köpte jag själv en 15.4", 2.4GHz, 2GB (uppgraderar till 4GB senare själv om jag känner för det) men med 200GB HDD (kör externt och server hemma istället).

Jag hoppas inte att jag komemr bli nöjd med min första Mac, jag vet. Och jag tror nog att även du kommer bli det

AppleCare löper många mot slutet av garantitiden om jag inte missminner mig. Det går hursomhelst komplettera med det i efterhand.

Grattis till ett bra köp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 12:32
Ursprungligen av Goflorp:

AppleCare löper många mot slutet av garantitiden om jag inte missminner mig. Det går hursomhelst komplettera med det i efterhand.

Stämmer bra. Har själv gjort på det viset. Väntade tills det var typ 1-2 månader kvar och sedan beställde AppleCare PP. Dock skjuter man bara upp kostnaden, så har man råd så är det lika bra att göra det i samband med inköpet.

Som jag förstått det så kan man köpa APP senare i USA och spara en del pengar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 11:22
Ursprungligen av peacerich:

Som jag förstått det så kan man köpa APP senare i USA och spara en del pengar.

ja, precis. Vad brukar en sådan garanti landa på i USA? Och kan man förflytta sig garanti mellan olika datorer? Tror inte det, men värt att fråga.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 12:34
Ursprungligen av vamk:

ja, precis. Vad brukar en sådan garanti landa på i USA? Och kan man förflytta sig garanti mellan olika datorer? Tror inte det, men värt att fråga.

Kolla på den amerikanska Apple Store, vad AppleCare PP kostar för gällande modell. Nej, det går inte att flytta AppleCare PP från en dator till en annan.

Lånar tråden lite!

Var inne idag på Humac och såg att de rear ut föregående generationens MBP, kollade då på Mellanmodellen som var 2.4ghz 2gb ram och 160gb hdd, för runt 1000 kr billigare än den billigaste nya mbp. Vad är det som skiljer de åt förutom hårdisken och multi-track plattan?

Kan det en god ide och slå till? Alltid kul och spara 1000 rikstaler!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-05 21:24
Ursprungligen av jensaronsson:

Lånar tråden lite!

Var inne idag på Humac och såg att de rear ut föregående generationens MBP, kollade då på Mellanmodellen som var 2.4ghz 2gb ram och 160gb hdd, för runt 1000 kr billigare än den billigaste nya mbp. Vad är det som skiljer de åt förutom hårdisken och multi-track plattan?

Kan det en god ide och slå till? Alltid kul och spara 1000 rikstaler!

Jag hade nog hoppat, eller möjligen tagit 2.2 för strax under 15000:-. De nya MBP:erna har roligare batteritid och alstrar mindre värme. Det enda som är bättre med den äldre är 1MB mer L2-cache. Du missar mycket för den tusenlappen...

En vanlig hemförsäkring är väl mycket vettigare än AppleCare?

Ursprungligen av C-mon:

Jag hade nog hoppat, eller möjligen tagit 2.2 för strax under 15000:-. De nya MBP:erna har roligare batteritid och alstrar mindre värme. Det enda som är bättre med den äldre är 1MB mer L2-cache. Du missar mycket för den tusenlappen...

En vanlig hemförsäkring är väl mycket vettigare än AppleCare?

Är det en märkbar skillnad i hur varma de båda maskinerna blir? Någon som har jämfört?

Hur många generationer sträcker det sig sen MBP fick LED skärmar?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-05 22:06

håller verkligen med C-mon.

Apple Caren är ju sämst, det är enbart en förlängring av _garantin_ som i vilket fall är på 2 år redan.

Ha hemförsäkrning och om du inte har det, skaffa drulleförsäkring på det så är det tusen gånger bättre än AppleCare.
AP PP gäller ju bara garantifel och inte om du t.ex. tappar den ner för trappan, det gör dock en drulleförsäkring om du har det på hemförsäkringen.
Självrisk på 2000kr och du får en splitt ny dator

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 22:09

Gäller hemförsäkringen även för fabriksfel som uppstår efter 1 år?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-05 22:11

ja, om inte annat så råka tappa den och du får det på drulleförsäkringen

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-03-05 22:29
Ursprungligen av iLind:

ja, om inte annat så råka tappa den och du får det på drulleförsäkringen

Haha, ok, det är ju ett sätt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-05 22:31

hehe jo, och 2k i självrisk är billigare än typ 3,5k för AP PP

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-05 23:28

Goflorp, Reisan och iLind - tack!

Det jobbiga är bara att vänta på att den ska komma hem

Valde matt skärm med, hoppas det blir bra

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-06 22:06

Varsågod!

Jo jag vet hur det är, min skickades idag Kommer i slutet på nästa vecka eller efter den helgen

Okej, då vill jag gärna höra vad du tycker om den sen, för jag valde den blanka (också min första mac (och bärbara))

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-07 09:31

Jag tänkte på glossy först men så tänkte jag på "spegeleffekten" och så sa en som jobbade i affären på kungsgatan att de säljer ca 1 glossy av 100, så jag tänkte att matt var det "säkra valet". Lite fegt kanske. Men ja, glossy är ju j*vligt snygg iaf

Om bara du berättar om du är nöjd med din så berättar jag om min

Hoppas jag inte gör ett alltför stort misstag, haha.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 10:22

Okej.

Så klart att jag gör

Hehe, tror nogatt vi båda komemr bli nöjda. Vad jag läst och så så blir det inte allt för mycket reflektionen tack vare LED-skärmen. Samt att jag inte kommer jobba allt för mycket utomhus så solen blir ju inget problem heller.
När jag frågade om saken så sa även många att Apple troligen komemr att ta bort den matta skärmen och ha alla som blanka (MBn och MBAn har ju redan det)

Sen känndes det mer som att matt var lite kontorsaktigt (haha, tänker på microsoft då xD) och den blanka är ju snyggare och så

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-07 10:29

Tror inte att Apple tar bort den matta skärmen, det är vad man får om man inte beställer en blank.
Den matta är inte lika matt som de var förut. Men inte lika blank som "glossy".
Jag tycker att den högblanka skärmen överdriver färgerna och kontrasten, inget man jobbar med bilder på precis. Ser fint ut i början, men man tröttnar på alla reflexer.
Sitter med en sprillans MBP med vanlig skärm och är helnjd.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-07 11:10

Jo jonrad, men det beror ju som sagt på vad man ska ha den till och var man ska ha den, ska man sitta ute mycket och jobba med photoshop eller liknande så är ju itne den blanka ett så bra val kanske.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-07 15:24

Fick idag när jag skulle kolla hur lång leveranstiden var reda på att mitt köp inte var registrerat. Så nu sitter jag här utan beställning.

Har tänkt lite, och funderar på att istället betälla en PC-laptop. Eller nej, det har jag ju inte

Har däremot funderat på att köpa en 17" istället, är det en bra idé?

Jag tror mest på matt skärm, men om någon har invändningar, tell me.

/G

Ursprungligen av gustavb:

Fick idag när jag skulle kolla hur lång leveranstiden var reda på att mitt köp inte var registrerat. Så nu sitter jag här utan beställning.

Har tänkt lite, och funderar på att istället betälla en PC-laptop. Eller nej, det har jag ju inte

Har däremot funderat på att köpa en 17" istället, är det en bra idé?

Jag tror mest på matt skärm, men om någon har invändningar, tell me.

/G

Välj matt skärm tveklöst! LED skärmen på MBP är underbar i matt utförande. För övrigt skulle jag välja 15,4" även om det är väntetid. Motsvarande 17" kostar så mycket extra så för det kan du köpa en bra 22" stationär skärm och en extern Hårddisk att koppla till MBP vid behov. Uppgradering av Ram-minne till 4 GB är klart rekomendabelt så länge du inte köper detta på Applestore. Hos vilken lokal databutik som helst köper du minne för ca 1/4-del av Apples pris!;)

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-07 20:45
Ursprungligen av macuddevalla:

Välj matt skärm tveklöst! LED skärmen på MBP är underbar i matt utförande. För övrigt skulle jag välja 15,4" även om det är väntetid. Motsvarande 17" kostar så mycket extra så för det kan du köpa en bra 22" stationär skärm och en extern Hårddisk att koppla till MBP vid behov. Uppgradering av Ram-minne till 4 GB är klart rekomendabelt så länge du inte köper detta på Applestore. Hos vilken lokal databutik som helst köper du minne för ca 1/4-del av Apples pris!;)

Jag hade tänkt köpa ett stativ, så att datorn kommer upp en bit (ung. som en stationär). Men om du tycker att detta är oklokt så skulle jag vilja se några härligt förslag på skärmar?

Uppgraderingen till 4 gb ram har jag redan tänkt ut, men vet inte något där heller.

Någon som vill rekomendera detta?

/G

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-07 20:51

Rain mStand är grymmt läckert finns på Macoteket!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2008-03-07 21:13
Ursprungligen av Laroche:

Rain mStand är grymmt läckert finns på Macoteket!

Tänkte mig rekomendationer på bra bildskärmar eller 2gb ram-minnen:p

Bevaka tråden