Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mybook "andas" tillsammans med MB i vila?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena.

Köpre mig precis en MyBook (extern usb/firewire hdd) och den funkar kanoner + att den är sjukt snygg.

Nu är det så att när jag stänger locket och försätter macboken i vila så stängs inte mybooken av.

Däremot om jag matar ut mybooken så stängs den dock av. Men när jag sedan stänger locket och Macbooken går i vila så börjar Mybookens led lampor på framsidan andas som den lilla lampan på macbooken... frågan är nu, kan man ha det så? ( för dte e ju sjukt coolt hehe) Lr ska man stänga av macbooken via on/off knapen på framsidan? vill ju inte att den ska skadas.

/ Victor

Att ha datorni vila fungerar utmärkt, jag stänger aldrig av min macboko pro, då den inte är på är den i vila..

Inte så jag menade.... jag vet att macbooken kan vara i vila. Det är när jag har MyBooken inkopplat till macbooken och macbooken går i vila som mybooken oxå "blinkar" typ som den lilla vita lampan på macbooken.... undrar om det e skadligt för mybooken?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 14:43

Nej MyBooken är tänkt att användas så. Den går ner i vila samtidigt som datorn och blinkar då.

Själv är jag riktigt irriterad på blinkandet. Lampan är jättestark, så det är omöjligt att ha hårddisken i samma rum som man sover, om man inte drar ut kontakten ur den hela tiden.
Någon som vet hur man kan stänga av blinkandet?

Håll in knappen på din Mybook i ett par sekunder så slocknar den, och hårddisken är då helt avstängd. Avmontera först volymen ur OS X.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 20:34
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Håll in knappen på din Mybook i ett par sekunder så slocknar den, och hårddisken är då helt avstängd. Avmontera först volymen ur OS X.

Jo men det är ju ungefär lika krångligt som att dra ur elkabeln varje gång. Man vill ju att hårddisken ska fungera som alla andra hårddiskar - vila och vakna med datorn. Finns det inget sätt att på mjukvaruväg stänga av hårddiskens blinkande? Det följer ju med en drivrutin som gör att hårddiskens lampa anger hur mycket ledigt utrymme som finns, så på något sätt går det ju att styra lampan.

Ja, den vilar, och i och med det pulserar lampan.

För övrigt funkar inte ledigt-utrymme-funktionen heller. Inte på min dator i alla fall. Men det har jag skrivit om i en annan tråd.

Nu vet jag inte exakt hur det är om du stänger av datorn (och inte bara vilar den) men jag tror även hårddisken stänger av sig helt då.

Att hårddisken skulle stänga av sig när datorn vilar hade inte varit bra ifall den inte startar igen omedelbart när du väcker datorn. Risk för dataförlust och sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 20:41

Jovisst, men det jag är ute efter är att stänga av blinkandet under vila. Jag vill fortfarande att den ska vila och bete sig exakt som nu, men att den inte ska blinka i vila.

1
Bevaka tråden