Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arkivverktyg klarar inte .rar

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 19:55

Jag har problem att packa upp en mapp jag har laddat ner med tillägget .rar.zip

Direkt efter nerladdningen försöker datorn packa upp det automatiskt men då för jag felmedelande "kunde inte dekomprimera". Om jag sedan försöker att göra detta manuellt med arkivverktyg får jag filändelsen .rar.zip.cpgz och mappen har forfarande en arkiv icon.

Hur skall jag göra? Finns det några tillägg till arkivverktyg som ex. codecs för quicktime som gör att det klarar av fler format? Skulle helst slippa skaffa ett nytt program bara för detta, men om det är enda lösningen så...

Senast redigerat 2008-03-03 20:36

Hämta UnrarX, gratisprog för att packa upp .rar-filer.
Läs mer och ladda ner på http://www.macupdate.com/info.php/id/9365/unrarx

/Per

  • Medlem
  • 2008-03-04 08:55

Eller hämta The Unarchiver som kan öppna allt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 09:02

Använder The Unarchiver till vardags men den klarar inte stora rar-arkiv. Det verkar dock inte UnrarX ha några problem med

filnamn skall i regel inte bestå av två olika filformat (t ex *.zip.rar)
Pröva att plocka bort .rar eller .zip och se om det hjälper.

Annars är Unrar, som ovan nämnt, ett hyggligt program för både små och stora packningar.

  • Medlem
  • 2008-03-04 14:10

Nomad: Usch då, det har jag inte stött på men du har säkert rätt.

daniels: Nej, inte i regel, men det händer att folk segmenterar och förpackar filer på de mest konstiga sätt. Jag har sett mångdubbla nerpackningar (dmg i zip i rar), vilket kan jämföras med att slå in ett paket i ytterligare ett paket (i hopp om att det går att knöla ihop lite till). Vansinne!

Ursprungligen av lufra:

daniels: Nej, inte i regel, men det händer att folk segmenterar och förpackar filer på de mest konstiga sätt. Jag har sett mångdubbla nerpackningar (dmg i zip i rar), vilket kan jämföras med att slå in ett paket i ytterligare ett paket (i hopp om att det går att knöla ihop lite till). Vansinne!

Vansinne! är rätt uttryck ! På jobbet får jag rätt mycket bild/textmaterial och där ligger alla tänkbara format i en salig blandning. doc.indd.zip är ett hemskt exempel.
Ett irriterande moment som ställer till problem är när någon pajas döpt filen med flera punkter. t ex "bild.1.julafton.2007.jpg" Usch !!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 21:31

Tack skall ni ha för förslagen. Jag testade UnrarX och det funkade utan problem.:)

1
Bevaka tråden