Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Liten fråga ang Macbook

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-02 23:51

Hej!

Jag har just bytt till Mac från pc, och jag håller med..
Once you go Mac, you'll never go back!

Men nu har jag en fråga, kan man ställa in så att då man stänger "locket" eller skärmen, att den inte quitar internet osv?

Och isf, var?

Mvh Martin

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-03-03 00:05

Det finns ett program som heter InsomniaX (http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/30315) fungerar mycket bra, det gör så att du kan slå ihop locket på din MacBook utan att den går ner i vila.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-03 00:56

Tack så mycket ska kolla in det!

Jag testade det programmet en gång och stängde locket under natten, men på morgonen ville den inte vakna igen. Vad kan ha varit problemet?

Jag har funderat över detta också. Anledning att jag inte vill anstränga skärmen under nattetid, men fortfarande vill vara online för att seeda, bland annat. Men samtidigt, det är ju bara till att sätta strömspararen på att stänga av skärmen? Jag menar, vad har man för nytta av att inte ha datorn i viloläge när den är ihopfälld annars än när den kommer stå stilla? Och när den står stilla kan ju strömspararen sköta den här uppgiften?

I Leopard finns ju dessutom en ny feature; koppla ett aktivt hörn till att stänga av skärmen omedelbart.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-03-03 10:03

Man tycker ju att datorn borde klara sig bra när man kör den med stängd skärm, eftersom att den är byggd för att kunna köra med en extern skärm.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-03 16:59
Ursprungligen av Trino:

Man tycker ju att datorn borde klara sig bra när man kör den med stängd skärm, eftersom att den är byggd för att kunna köra med en extern skärm.

När man kör med extern skärm vill man väl oftast ha båda skärmarna igång? Iaf jag.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2008-03-04 16:40
Ursprungligen av Adzam 1:

När man kör med extern skärm vill man väl oftast ha båda skärmarna igång? Iaf jag.

Nej nej, skulle jag köra med extern skärm använder jag inte den inbyggda skärmen utan den som man kopplat in:)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-03 17:02

Glöm inte att datorn blir varmare med locket stängt.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-03-04 04:11

Och glöm inte heller att den lägsta nivån av brightness (F2/F3) släcker skärmen. Jag störde mig också på att datorn gick ner i sleep i början, men nu när jag vill seeda något över natten släcker jag bara skärmen och låter den stå.

Ursprungligen av Davey:

Och glöm inte heller att den lägsta nivån av brightness (F2/F3) släcker skärmen. Jag störde mig också på att datorn gick ner i sleep i början, men nu när jag vill seeda något över natten släcker jag bara skärmen och låter den stå.

Så har jag också gjort sen i september då jag fick min macbook. Igår bestämde jag mig dock för att använda insomniax och det funkar exakt som jag önskat jag seedar 24/7 och insomniax fungerar fläckfritt.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2008-03-10 09:46

och jag får inte InsomniaX att fungera alls jag.. suck.. undra vad jg gör fel..

mvh Martin

Testade faktiskt att lägga in InsomiaX igår och tycker det funkar helt tillfredsställande!
Är lite man måste ändra i inställningar visserligen. Har du sett efter så att du har aktiverat Insomnia? Annars så startar den inte som jag förstått.

1
Bevaka tråden