Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hacka eller byta tangetbord på dator från USA?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

tjena , om jag nu skulle köpa en macbook ifrån usa , hur får man då åäö ? och svenskt operativsystem ? ska man byta tangetbordet eller hur är det ? någon som är ducktig på detta ?

Sen , är det någon som har köpt något ifrån usa här och åkt på någon tullavgift ? om Ja , vad kostar det och vad gör dom med sakerna ?

MVH niklas

Mac OS X är flerspråkigt. Ställ om till svenska i inställningarna, logga ut och sedan in igen och sedan är det lika svenskt som om du köpt datorn i Sverige.

Vad som står tryckt på tangenterna har inget att göra med vad det blir för tecken i datorn. Ställ om i inställningarna till svensk layout så hamnar de svenska tecknen där de normalt finns.

men jag får inte åäö då va ?

Ursprungligen av doggenikke:

men jag får inte åäö då va ?

Inte tryckt på tangenterna, men då du trycker på tangenten till höger om L kommer du ändå att få ett Ö, även om det på amerikanska tangentbord är ett kolon där. Vad som står tryckt på tangenten har inget att göra med vad det blir för tecken i datorn av det.

  • Medlem
  • 2008-03-02 18:14

Jupps. åäö spansk dator

asså okej ! tack så mycket . ändras allt detta genom inställningarna ? både språk och åäö ?

Japp!

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-03-02 23:59

Fast det amerikanska och det svenska tangentbordet har väl olika antal tangenter?

Senast redigerat 2008-03-03 00:39

För att undvika frågan om antalet tangenter (är inte säker på om det skiljer en tanget eller så), så är det ju mer intressant att helt enkelt konstatera att man mycket enkelt och snabbt kan ställa in en svensk layout mjukvarumässigt.
Å, Ä och Ö hamnar så klart på andra tangenters plats och ett antal andra specialtecken flyttas också- exempelvis parentes och apostrof.
Men om man skriver hyfast ok och inte tittar så mycket på tangenterna när man knappar så märker man ju knappt att det är en fysisk US-layout man har.

Moms ska betalas när du för in datorn i Sverige, vet inte om det tillkommer någon tull. Lägg även till skatten i USA på priset.

skiter i usa .. ska ha från sverige .. priset totalt från usa kommer hamla på samma summa ungefär så .. svensk dator känns bättre. !

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-03-04 14:37

Ska och ska. Man gör väl lite som man vill. Momsen är 8-10%, beroende på vilken stat man befinner sig i. Skatten förväntas du betala själv.

Tull behöver du bara betala om du visar att du har en nyinköpt dator med dig. Packa upp datorn, kasta kartonen och lägg datorn i en datorväska så är det lugnt. Skit du i det, men faktum är att om du är smart så sparar du en hel del pengar.

Ursprungligen av Frohike:

Ska och ska. Man gör väl lite som man vill. Momsen är 8-10%, beroende på vilken stat man befinner sig i. Skatten förväntas du betala själv.

Tull behöver du bara betala om du visar att du har en nyinköpt dator med dig. Packa upp datorn, kasta kartonen och lägg datorn i en datorväska så är det lugnt. Skit du i det, men faktum är att om du är smart så sparar du en hel del pengar.

alltså jag ska inte åka till usa om du tror det , isfåfall beställer jag ju .hur ska jag då kunna packa upp den ? be en på apple göra det ? liksom .. anterligen beställa från usa eller åka in till en apple affär här i borås.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2008-03-05 13:33

Självklart funkar det bara om du är i USA själv eller har en kompanjon där. Vad jag vet kan man inte få Apple att skicka till Sverige.

Ursprungligen av Frohike:

Självklart funkar det bara om du är i USA själv eller har en kompanjon där. Vad jag vet kan man inte få Apple att skicka till Sverige.

Om inte Apple Store vill leverera till ett annat land finns det ju andra återförsäljare som kan tänkas göra det.

Ursprungligen av Frohike:

Ska och ska. Man gör väl lite som man vill. Momsen är 8-10%, beroende på vilken stat man befinner sig i. Skatten förväntas du betala själv.

Tull behöver du bara betala om du visar att du har en nyinköpt dator med dig. Packa upp datorn, kasta kartonen och lägg datorn i en datorväska så är det lugnt. Skit du i det, men faktum är att om du är smart så sparar du en hel del pengar.

Enligt svensk lag:
http://www.tullverket.se
"Det finns dock ett maximalt värde på 1700 kr som inte får överstigas utan att tull och skatt måste betalas. I detta belopp ingår samtliga varor som införskaffats under resan."
Notera även att det krävs att avgifterna betalas för att få _använda_ grejorna lagligt.
Man kan göra lite som man vill men det är inte säkert att det är lagligt.
Jag lägger ingen värdering hur man gör, vill bara påpeka så man inte blir arg om man plötsligt "måste följa lagen".

1
Bevaka tråden