Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RÅD ang. IDE-HÅRDDISK efterfrågas

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-10 23:27

Hej!

Vill köpa en intern IDE-hårddisk till
min G4 867 (Quicksilver).

Den ska vara snabb och tyst
och ha minst 120 GB (gärna 160 GB)
eftesom jag behöver det till DV-produktion.

Råd efterfrågas.
Har hört att IBMs Deskstar kan paja av värme...

Tacksam

  • Oregistrerad
  • 2002-06-10 23:53

Jag har inte hört något om att IBM diskar om 120 eller 160 MB skulle vara problematiska. Däremot var deras 75 MB ökända för en massa problem. Den DV-lista jag tillhör har varit mkt tyst om detta ämne ialla fall, men det var en massa hallå om IBMs 75 MB diskar för ett tag sedan. Jag skulle inte tveka att köpa IBM i nuläget, det är vad jag kommer att köpa själv. Hurvida de störe diskarna är tysta vet jag inget om men min IBM 45 MB hör jag inte mkt av i min G4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-11 00:43

Tack, Jörgen!

Maxtor 120gb eller IBM 120gb är både billiga och (i Maxtorns fall, IBM vet jag inte) bra.

Runt 2100:- styck på datorbutiken.com (inkl. moms)

IBM:en är på 7200 varv kontra Maxtorns 5400, så den är förmodligen lite snabbare.

Om du ändå köper en 160gb disk måste du ju ha ett extra kontrollerkort för disken, glöm inte det.

Maxtor DiamondMax D540X, 120GB (5400rpm) ger mest GB för pengarna (1900 kr på Datorbutiken.com). Det skall vara en bra disk enligt vad jag läst på Storragereview.
Är en 7200rpm disk ett måste så är det bra pris på IBM Deskstar 120GXP, 120GB, som Martin nämnde.

Men rådet blir, ovasett vilket märke du väljer, att satsa på en 120GB disk. 160GB diskarna är dyrare per GB och dessutom tillkommer kostnaden för ATA-133 kort. Sedan tror jag det bara finns en 160GB disk på marknaden, Maxtor DiamondMax D540X, 160GB (5400rpm)

Bäst i test hos Storragereview är nog fortfarande Western Digitals JB disk, finns som 120GB. Hade tänkt köpa den men valde istället Seagate Barracuda 4 för dess extremt låga värme och tysthet. När den är på så får jag anstränga mig för att kunna höra om den är påslagen. Ställde mig frågan om hur många timmar DV som jag trodde skulle bli realistiskt att jag skulle komma att jobba med, då blev en 120GB-disk något som känndes onödigt. Storragereview listar WD-disken som 36% snabbare än Maxtors snabbaste 7.200rpm disk och bara 4% långsammare än Maxtors 10.000rpm scsii disk. En 80GB-disk blir ca: 75GB när den har HFS+ formaterats, dvs. lite över 6 timmar DV. Betalade 1.436 exkl. moms för Barracuda-disken, hos INET. Tips: sök priserna på www.pricerunner.se

[ 11 Juni 2002, 07:37: Meddelandet ändrat av: Olle Jonsson ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-11 09:42

Jag köpte en 80GB Cuda IV för 1379:- inkl moms på DataPrince i förra veckan!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: mirydh:
Råd efterfrågas.
Har hört att IBMs Deskstar kan paja av värme...

Tacksam

Ja, det stämmer. Jag har förlorat sammanlagt 260GB diskyta på grund av att jag gjorde det stora misstaget att köpa IBM:s Deskstardiskar. De är jättetrevliga och snabba som ögat men de tål helt enkelt inte värme vilket är ett jätteproblem, minst sagt. Har ett flertal vänner som har råkat ut för samma sak och då rör det sig ändå inte om några extrema värmenivåer i datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-06-11 19:04

TACK för all värdefulla råd!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-24 22:43

Har fått en IBM deskstar 80GB nu i julklapp... vet inte om jag skall byta bort den mot en Seagate barracuda IV 80GB som kostar mindre, är tystare men 1ms långsammare i sökningen tydligen...

Om utbytet vore väldigt enkelt skulle jag nog inte tveka... men det blir nog väldigt mycket krångel för att få byta hårddisk...

Ska skapa en egen tråd och be folk säga vad dom tror om dagens IBM deskstar. Kan de verkligen vara så dåliga?

mvh

  • Oregistrerad
  • 2002-12-25 00:36

IBM är bättre idag än för ett tag sedan. Idag så köper jag gärna IBM diskar. Däremot så är jag aningen skeptisk till Maxtor. Skumma fel, men Diskwarrior fixar dem... Skall gräva lite i det ivarjefall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-25 02:26

bestämde mig för att behålla hd´n
slipper man julstressen

Ähh, det där med att IBM pajar tror jag inte ett dugg på. Har kört min 80 Gb IBM Dekstar i snart över ett år, konstant använd. Den gnäller inte. Den har inte sagt ett enda ljud. Aldrig en tendens till att ens vilja lägga av.
Dock sorligt att vissa har fått utstå det där med trasiga hårddiskar.

IBM har nog fått ordning på sina diskar nu. 180 GXP Serien lär vara både bättre och stabilare än 120 GXP Serien. Men dett vet jag inget om eftersom jag inte fått testa 180 GXP Serien.

Peppar peppar ta i trä. Säkrast att lägga till det, annars dör väl disken idag

Jag bytte hårddisken i min iBook till en IBM i somras och hittills har den fungerat utmärkt. Nu är det väl lite väl tidigt att säga nåt, men jag tror inte IBMs nya är sämre än några andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-12-25 18:31

Känns bra ... känns som de flesta är negativa, nu när jag väl bestämde mig för att behålla disken var det ju extra skönt att höra att ni är nöjda med era. Har en vän som säger att han är nöjd med sin så nu är det 3st positiva, förhoppningsvis snart 4...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ivar:
Känns bra ... känns som de flesta är negativa, nu när jag väl bestämde mig för att behålla disken var det ju extra skönt att höra att ni är nöjda med era. Har en vän som säger att han är nöjd med sin så nu är det 3st positiva, förhoppningsvis snart 4...

Jag är inte alls negativ till IBM eller andra, däremot är jag oerhört positiv till Seagates Barracuda.

[ 26 December 2002, 09:14: Meddelandet ändrat av: Carl.Fredrik ]

Att IBM har haft stora problem med vissa modeller är väl helt klarlagt. Men det innebär ju inte att alla deras serier har problem. Har IBM fortfarande samma rekommendationer på de nya diskarna som de hade på några av de gamla? Att man inte skulle köra dom mer än ett visst antal timmar per dygn, eller något sådant? Fungerar väl bra på en hem-pc kanske, men känns inte särskilt förtroendegivande....

  • Avstängd
  • 2002-12-27 15:02

IBM´s senaste 120GXP-serie rekommenderas att inte var på i mer än 8-12 timmar per dag.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
IBM´s senaste 120GXP-serie rekommenderas att inte var på i mer än 8-12 timmar per dag.

IBMs senaste diskar är 180GXP-serien. Vad jag vet så finns det inte några rekommendationer om antal drifttimmar per dag för dessa diskar. Skall funka bra att köra 24/7 antar jag.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-12-28 01:45

Ingen som vet vad det kan vara för fel med min disk?

Fick en wd 80gig i julklapp och i min glädje över att kunna få in ytterligare 80 quakefilmer i min burk så glömde jag bort att jag inte har någen ide slinga ledig, så jag offrade min zip som jag ändå aldrig använder och stoppade in min 10gigare där.

Men nu är det ett jekla lagg i datorn

det är precis som när cd´en ska spinna upp om nån vet vad jag menar, kommer då och då med 10mins intervaller, jekla irriterande

Går ju inte att sitta i något program och göra nåtog vettigt när man får en badboll varje 10min

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2002-12-28 02:38
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gadd:
Ingen som vet vad det kan vara för fel med min disk?

Fick en wd 80gig i julklapp och i min glädje över att kunna få in ytterligare 80 quakefilmer i min burk så glömde jag bort att jag inte har någen ide slinga ledig, så jag offrade min zip som jag ändå aldrig använder och stoppade in min 10gigare där.

Men nu är det ett jekla lagg i datorn

det är precis som när cd´en ska spinna upp om nån vet vad jag menar, kommer då och då med 10mins intervaller, jekla irriterande

Går ju inte att sitta i något program och göra nåtog vettigt när man får en badboll varje 10min

HDn sitter på ATA 33 nu.. det är det som är problemet.. sätt tillbaka den där den ska vara så länge, gå till din låkale pc bok och tjacka en IDE kabel me flera portar på.. byt ut och klart

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-12-28 12:40
Citat:

quote: HDn sitter på ATA 33 nu.. det är det som är problemet.. sätt tillbaka den där den ska vara så länge, gå till din låkale pc bok och tjacka en IDE kabel me flera portar på.. byt ut och klart

DOH! tur man tänkter längre än näsan räcker........TACK!

  • Medlem
  • Piteå
  • 2002-12-28 19:35
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gadd:

Citat:

quote: HDn sitter på ATA 33 nu.. det är det som är problemet.. sätt tillbaka den där den ska vara så länge, gå till din låkale pc bok och tjacka en IDE kabel me flera portar på.. byt ut och klart

DOH! tur man tänkter längre än näsan räcker........TACK!

nu var jag dum igen! så kan det inte vara för det är min 10gigare som sitter på ATA 33 slingan, inte 80gigarn

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gadd:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Gadd:

Citat:

quote: HDn sitter på ATA 33 nu.. det är det som är problemet.. sätt tillbaka den där den ska vara så länge, gå till din låkale pc bok och tjacka en IDE kabel me flera portar på.. byt ut och klart

DOH! tur man tänkter längre än näsan räcker........TACK!

nu var jag dum igen! så kan det inte vara för det är min 10gigare som sitter på ATA 33 slingan, inte 80gigarn

Jag gissar på att ditt OS ligger på den Hden som sitter på ATA 33? I så fall är det ju inte konstigt att det går långsammare än vanligt.

Skapa en ny tråd om detta så ska du nog se att vi löser problemet

Väldigt OT just nu känner jag....

[ 28 December 2002, 20:53: Meddelandet ändrat av: Christoffer Larsson ]

1
Bevaka tråden