Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adobe CS2 med PowerBook G4 15" 1.25 GHz?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 18:46

Hej.

Är det någon som har erfarenhet av att jobba med Adobe CS2 med en PowerBook G4 15" 1.25 GHz, 768 MB SDRAM, 80 GB Hårddisk.

Hur funkar det? Är datorn kraftig nog eller är den för klen? Hur bra är skärmen...färgåtergivningen?

Vill kunna arbeta samtidigt/växla mellan Photoshop och illustrator (och InDesign ibland). Bilderna (mest till tidningar) är oftast på 300dpi och det brukar bli ganska många lager när jag arbetar med dom, så dom kan bli rätt så tunga. Sen brukar jag vilja ha iTunes på samtidigt...och mail och safari...och kanske nåt ordbehandlingsprogram.

Det fungerar, men du kommer att få en del badbollar ibland. Om du ska uppgradera något är det minnet, det är antagligen flaskhalsen i det här sammanhanget.

Å andra sidan borde du nog inte tveka att skaffa en MacBook Pro med 4 GB minne när du redan investerat en hel del i programvara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 19:48

Tack för svar.
Om jag har förstått det rätt så kan man trycka in 2 Gb minne i den, stämmer det?

En MacBook Pro är nog inte aktuellt för tillfället. Den här PowerBooken är nåt jag kanske kan få köpa väldigt billigt, och jag vill mest veta om jag kommer kunna arbeta med den överhuvudtaget.

Jag har inte koll på maximalt minne i den burken, men 2 GB låter väl inte helt otroligt.

Visst kan du arbeta med den, men när du kör allt på en gång kommer det att gå lite segt.

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-03 00:11

Jodå har en sån maskin med CS2 och man kan max ha 1*1 1g =2 i ram
kör med Tiger 10.4.11 men ej Leopard.. funkar helt ok.. använder den till
till Bildbehandling till div servrar som jag kör med en VPN klient på..
lyfter oxå i bridgen och det går fint ,, (dock ingen höghastighets maskin)
men funkar till sitt syfte .. stänger ner onödiga program för snabbare
jobb ->där bilder behöver lyfts upp ETT FLER TAL ÅT GÅNGEN..
Att sen bolla med illustrater ?? Kan bli bli något segt kanske??
ITunes är väl oxå lite väl att ta i om du nu behandlar bilderna med div lager osv..

Men för övrigt tycker jag det är en STABIL Maskin..
använder ej minnet för någon större lagring ... har ca 3/4 kvar/typ.
Lagrar till servrar samt rensar regelbundet..

Senast redigerat 2008-03-12 22:55
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 09:00

Tackor och bockar för svar. Fler som har erfarenheter av samma eller liknande maskin?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 14:05

Jag har en 1,67Mhz G4 PB som jag uppdaterade till 2Gb Minne men också med större hårddisk. Hårddisken gjorde mer nytta än minnet skulle jag vilja påstå, i alla fall i mitt fall. Jag hade bara några få gig ledigt på disken och CS-programmen cachar väldigt mycket på disken. Det blev en helt annan rapphet i programmen efter detta. Jag provade först med bara minnet och det märktes inte så mycket om man jämför med när den större disken kom i.

Jag kör både CS2 eller CS3

Janne

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-03 16:11

Tack Janne för svar. Kör du både photoshop och illustrator samtidigt (med relativt stora filer) och i så fall, funkar det smärtfritt?

Har använt PB G4 och CS2 sedan 2003 smärtfritt tycker jag; Indd och PHotoshop oftast. Har skaffat en MB och CS3 och upptäckte att CS3 går att ladda ner även i PB G4. Men den tar inte serienumret. Är det någon som vet om det inte går att ladda ner CS3 i 2 maskiner. Min PB G4 är snart till salu.

Kjell

1
Bevaka tråden