Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

4GB RAM-Minne i MacBook?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 10:53

Hej!

Jag köpte min MacBook i Juni -07. Jag köpte 2 GB RAM som jag satte in för jag hörde att man inte kunde få in mer i den, men nu läser jag på apples hemsida att det är möjligt att sätta in 4GB RAM. Har det kommit nya Macbooks som stöder detta eller kan jag också göra det? Kommer det märkas stor skillnad på snabbhet och prestanda om jag uppgraderar?

Hej!
Det kom nya i November 07. Då uppgraderade Apple med Santa Rosa i MBn, vilket möjliggör 4GB ramminne. Din klarar dock av 3GB.
Mvh Claes

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 10:57

Tack för ditt snabba svar!

Den nya MB (nov 2007?) kan ha 4 GB RAM medan den du har förmodligen "bara" kan ha 3 GB. Det beror väl helt på vad du använder datorn till, om du har mycket minneskrävande program så kommer du väl att märka skillnad, men den allmänt rådande meningen här på 99mac brukar vara ju mer minne desto bättre!

Hmm, var lite seg där...

RAM-platser?

Tjenare, beställde nyligen den nya uppdaterade MBP som skall stödja 4 GB. I grundutförande kommer den med 2 GB, och jag undrar om detta är 1 GB x 2 eller 2 GB x 1. Måste jag köpa 2 x 2 GB nytt minne för att komma upp i 4 GB eller räcker det med ett nytt på 2 GB?

Tanx!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-02 17:44

I vanlig Apple-anda lär dina 2GB vara uppdelade på 2 st 1GB-stickor. Är dock inget jag kan garantera, men så har det varit på mina datorer hittills.

Edit. I teknisk specifikation på Apples hemsida står följande under minne:
2 GB (två SO-DIMM-moduler)
Alternativ: Upp till 4 GB

Alltså, det är två stycken 1GB.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-02 17:57
Ursprungligen av heinz_p:

I vanlig Apple-anda lär dina 2GB vara uppdelade på 2 st 1GB-stickor.

Det är inte för att jävlas som de har gjort så. Dual channel kräver 2st minnesstickor.

Tackar för det, 7 minuters svarstid får anses vara godkänt
Det pratas mycket om att videoredigering inte belastar grafikprocessorn så mycket. Stämmer detta? Behöver jag inte uppgradera om jag skall köra redigering?

I annat fall, några bra tips på leverantörer? Såg att man kan få en 2 GB-sticka för ca 600 kr. Helt ok om man jämför med Apple´s egna svindyra konfigurationer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-03-04 09:13
Ursprungligen av mobilitet:

Tackar för det, 7 minuters svarstid får anses vara godkänt
Det pratas mycket om att videoredigering inte belastar grafikprocessorn så mycket. Stämmer detta? Behöver jag inte uppgradera om jag skall köra redigering?

I annat fall, några bra tips på leverantörer? Såg att man kan få en 2 GB-sticka för ca 600 kr. Helt ok om man jämför med Apple´s egna svindyra konfigurationer.

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2GBSODDR2CV667

Dessa köpte jag!

  • Medlem
  • Västervik
  • 2011-10-11 22:12

Hej!

Jag har precis köpt nya ram minnen till min Macbook (late 2006)
Jag köpte 2st "Kingston 2048MB DDR2 PC2-5300 667MHz (SODIMM) (Apple)" dvs 4 gig.
Jag vet att datorn inte kan använda mer än ca 3 gig men köpte två likadana 2 gigs för att dom skulle arbeta bättre tillsammans.
Nu är det så att när jag stoppar i båda minnena så startar inte datorn. fläkten går igång men skärmen är svart. Tar jag däremot ut ett av minnena så startar datorn så visar den på 2 gig i OSX. Det spelar ingen roll vilket av minnena jag använder eller i vilken port jag stoppar minnet i, den startar så länge bara 1 minne sitter i. Det går ju därför att utesluta att det är fel på minnena eller minnesplatserna.
Är det någon som har en susning om varför detta problem uppstår eller har liknande erfarenheter?

Tack på förhand
MVH Xandiir

Man lär sig ngt nytt varje dag. Det gillar vi.

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-02 18:05

På tal om det så kom jag ihåg ett test i PC FÖR ALLA på en asus jag hade. Den levererades med en minnessticka vilket fick till följd att minnesbandbredden var hälften mot de andra datorerna. Den kom sist i testet enbart för den sakens skull.
Det roliga var att de inte påpekade det där med dual channel. Med tanke på nivån i tidningen i övrigt så skulle det inte förvåna mig om de inte hade en aning om det

  • Medlem
  • 2011-10-12 11:48

Prova att resetta SMC och PRAM.

1
Bevaka tråden