Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tidsfördriv i väntan på lev. av MBP?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 17:33

Ej skickad ännu Beräknad avsändning: 05 Mar, 2008
Beräknad leverans: 13 Mar, 2008 - 14 Mar, 2008

en låååång väntan.. Några tips på tidsfördriv förutom att hänga på 99.se och läsa allt om nya MBP...;)

det uppenbara -

Jobba
Träna
Träffa vänner

...Kan tyvärr inte sluta tänka på lättnaden när jag får lägga min 3 ton tunga HP burk åt sidan och hänga med min nya MBP:confused:

NÅGRA TIPS?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-03-02 17:55

Ta till med flaskan
Kommer själv ihåg hur det var när jag väntade på min mbp. Hemskt var det

Rensa navelludd?
Peta öronvax?
Klippa naglar?

Så du är så där extra fin och ren när den kommer, för det är den värd.

Såklart måste man städa allt kliniskt och ljussätta miljön macbook pron ska stå i perfekt. ALLT måste vara perfekt... Även kylskåpet och godislagret. Det kan du ägna dig åt.

om du är ny på mac kan du också tjuvkika på saker man ska tänka på som switcher...
men inte för mycket, det kan också förta lite av lyckan när du får den.

grattis till köpet! jag har inte ångrat mitt en sekund!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 22:47
Ursprungligen av klarabara:

om du är ny på mac kan du också tjuvkika på saker man ska tänka på som switcher...
men inte för mycket, det kan också förta lite av lyckan när du får den.

grattis till köpet! jag har inte ångrat mitt en sekund!

¨

År faktiskt återkommande kund efter en tur på PC... skönt att komma in i värmen igen. Dock vet jag att macägenadet inte är så problemfritt som det ibland presenteras, iallfall inte för de som inte jobbar på Apple och måste samarbeta med personer på PC.

Nu hoppas jag på en del bättring tack vara möjligheterna med bootcamp och office 2008.
Har redan börjat kolla på vilken programvara som skall installeras , några tips ?

Jag vill ha:

En bittorrentklient
som inte tar så mkt systemresurser och inte stör, helst som bara jobbar i bakgrunden och informerar om när en fil är nere.

Ett videouppspelingsprogram VLC?
alternativt ett skript eller likande som kan konverateras all divx/xvid och dyligt till h.264 mov filer så jag endast behöver köra iTunes som mediabibliotek

En ftp klient som är liten och effektiv
får gärna gå att koppla ihop med Iweb så man kan publicera direkt

Vilken browser ska jag köra ?
vill inte stöta på patrull så fort en sida inte är optimerad för Safari, har haft en del problem med Safari ang. detta tidigare

Program eller plugin till SE k850i
så jag kan synka mina itunes playlists till min K850i utan att manuellt behöva flytta filer.

Program för bildbehandling
är det photoshop som gäller eller finns det bra alternativ för enklare typ av bildbehandling ?

Ursprungligen av johan_F:

¨

En bittorrentklient
som inte tar så mkt systemresurser och inte stör, helst som bara jobbar i bakgrunden och informerar om när en fil är nere.

Jag kör med Transmission och jag tycker det är riktigt bra.

Citat:

Ett videouppspelingsprogram VLC?
alternativt ett skript eller likande som kan konverateras all divx/xvid och dyligt till h.264 mov filer så jag endast behöver köra iTunes som mediabibliotek

VLC finns till Mac och är dessutom riktigt bra IMO.

Citat:

En ftp klient som är liten och effektiv
får gärna gå att koppla ihop med Iweb så man kan publicera direkt

Vilken browser ska jag köra ?
vill inte stöta på patrull så fort en sida inte är optimerad för Safari, har haft en del problem med Safari ang. detta tidigare

Jag kör bara Safari, det är numera sällsynt att saker inte funkar. Skulle det inte funka brukar jag använda Camino, som använder samma renderingsmotor som Firefox men är mer mac-likt till känslan.

Citat:

Program eller plugin till SE k850i
så jag kan synka mina itunes playlists till min K850i utan att manuellt behöva flytta filer.

Program för bildbehandling
är det photoshop som gäller eller finns det bra alternativ för enklare typ av bildbehandling ?

Firefox rules. hade glömt hur livet såg ut innan scrapbook, adblockers, flashblockers, customizegoogle (ett måste!!) och ett par snygga skins.

allt du inte visste du behövde men nu inte kan leva utan!

camino har jag inte provat på ännu? låter intressant!

vad det gäller foto-grejer finns iPhoto, preview kan man göra en del med också. men jag skulle inte klara mig utan photoshop..

ps. kunde inte med iPhoto men det finns säkert andra som är av annan åsikt..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 23:08
Ursprungligen av klarabara:

Firefox rules. hade glömt hur livet såg ut innan scrapbook, adblockers, flashblockers, customizegoogle (ett måste!!) och ett par snygga skins.

allt du inte visste du behövde men nu inte kan leva utan!

camino har jag inte provat på ännu? låter intressant!

vad det gäller foto-grejer finns iPhoto, preview kan man göra en del med också. men jag skulle inte klara mig utan photoshop..

ps. kunde inte med iPhoto men det finns säkert andra som är av annan åsikt..

sweet, kan Firefox läsa rss också ? gillar annars Safaris RRS läsare skarpt

glömde en sak, måste ha ett program som kan packa upp rar/zip och allt vad det heter.

-helst ett som ligger i bakgrunden, med andra ord jag vill INTE klicka igenom en wizard för varenda fil jag behöver packa upp.

något annat man inte kan vara utan på sin nya Mac:) ?

Ursprungligen av johan_F:

sweet, kan Firefox läsa rss också ? gillar annars Safaris RRS läsare skarpt

glömde en sak, måste ha ett program som kan packa upp rar/zip och allt vad det heter.

-helst ett som ligger i bakgrunden, med andra ord jag vill INTE klicka igenom en wizard för varenda fil jag behöver packa upp.

något annat man inte kan vara utan på sin nya Mac:) ?

UnRarX funkar bra för .rar

jag har en rss-symbol i hörnet men jag vet inte hur den används....

jag använder stuffit deluxe..jag klickar, det öppnar. thats it. dock kom det med någon dum meny som jag tog bort..

widgets är roliga, istat-pro är fett bra, om så bara för att se hur sval datorn är

skype är för mig ett måste, msn kommer i olika program som typ audium.. instantbird finns det något som heter men jag har inga erfarenheter med dem.. lyckan var att inse att man kan ha både google-chatt (som sin gmail-chatt) _och_ icq i iChat! samtidigt! det var tydligen något sätt att få msn att funka där med men jag lurade aldrig ut hur..
http://www.amsn-project.net/index.php

http://www.pure-mac.com/ hjälpte mig en massa!

ett tag-program är bra att ha. jag spotlight-märker mina foton och sen kan jag enkelt söka på dem! smartcomments tror jag det heter...finns som keywords också..

en fin bakgrund är också bra att ha, man ser den mer på mac än på pc!

lycka till!

1
Bevaka tråden