Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dl-804 och kabelmodem

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu blir jag tokig.

Har en Mac OS 9.2
En PowerBook
En D-Link 804
Ett kabelmodem med fast IP

Kopplar jag datorn direkt till kabelmodemet så fungerar det klockrent.
Flyttar jag kabelrackarn till D-Linken så fungerar det ej. Jag kommer åt routern så jag kan konfigga den, men efter att jag konfiggat den så funkar det ändå inte. Uppgifterna är rätt, har verkligen kollat upp det.

Har provat resetta kabelmodemet så att kabelmodemet ska få routerns MAC-adress, men den verkar inte få den. Den verkar bara minnas datorn MAC-adress, för om jag kopplar tillbaka till datorn efter resetten så funkar det direkt utan att resetta.

Hur är det, visst är det en MAC-adress på en D-Link804? Kan inte tänka mig annat...kabelmodemet kräver ju en MAC-adress.

[ 10 Juni 2002, 08:49: Meddelandet ändrat av: - Daniel Eriksson - ]

  • Oregistrerad
  • 2002-06-10 12:27

Jag har en 704 alltså modellen innan och hade samma problem. Kabelmodemet(iaf det jag hade har bytt modem) har ganska långt "minne" så det räcker inte med att bara starta om det utan man är tvungen att ha det från kopplat, även stänga av strömmen, kanske 10min. Annars ligger MAC-adressen kvar i minnet. Hur har "resettat" modemet?

Man kan antingen göra som du beskriver, eller så kan man resetta det. På de kabelmodem som jag bråkat med finns den ett litet hål på baksidan som en pennspets kan tränga igenom. Om man håller pennan intryckt i 3-5 sekunder så resettas modemet.

Jag tror jag löst problemet dock. "Uplink"-porten ska inte ut mot internet, det är "WAN"-porten som ska ut. Typiskt mig att missa det.
Ska testa det då tillfälle ges.

1
Bevaka tråden