Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad händer om man dubbelkopplar en FireWire-HD

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idiotisk tanke förmodligen. Vad händer om man kopplar en FW800 disk till två maskiner, törs man testa det?

Bra fråga. Är själv intresserad av detta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-02 12:16

Den monteras på de första datorn och på den andra händer ingenting.
Däremot kan du starta någon av datorerna i target mode och då ploppar den datorn upp som hårddisk på den andra datorn.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-02 12:21

Dårar rusar in där änglar inte vågar gå; eller hur sången nu gick…

...Som man kopplar får man raida :)

Ursprungligen av Gunnar B:

Dårar rusar in där änglar inte vågar gå; eller hur sången nu gick…

Ja som jag skrev från början, kanske en idiotisk fråga, kanske inte. Det finns ju ett gammalt kärt uttryck som lyder "Enda sättet att veta hur lång man kan gå är att gå för långt"

Skälet till att jag vill testa är att jag har två maskiner i min redigering. Den ena är en G4 Dual 1.25, den andra en MacPro 2.66. Jag använder egentligen bara G4:an till att tanka in DV material med. Ganska mycket material ibland.
Behöver väl knappast förklara vilken maskin jag använder för att färdigställa materialet

Vi har en Xserve raid i huset och den kan man ju använda om man kör Gbit nätverk så klart men det förefaller ju smidigare att bara använda G-tech disken direkt mellan maskinerna så klart.

Nåväl, nån dag när jag inte har något viktigt på diskarna så skall jag nog ta och "mixtra" lite, kan ju vara spännande:)

Precis som mbp skrev. Du seriekopplar ju dator, hårddisk, dator där samtliga ha FW-interface. Men bara en enhet kan vara master på bussen åt gången, så en av datorerna kommer ses som en fw-enhet av den andra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 13:56

Men vad händer om man kopplar båda kablarna till samma dator?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-02 18:27
Ursprungligen av Rajje:

Men vad händer om man kopplar båda kablarna till samma dator?

Jorden blir platt.

Ursprungligen av mbp:

Jorden blir platt.

Man blir 180 grader fasförskjuten mot hela verkligheten....

mbp, du får en Medalj, i Gulddoublé, största storleken för humor...

*skrattar än*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 19:10

Skulle man inte kunna aktivera IP via FireWire, ta en kabel från ena FW-porten till den andra och sedan montera sin interna hårddisk via AFP samtidigt som via SATA? Och vad skulle då hända om man försökte flytta en fil från hårddisken till sig själv?

Eller förresten, det krävs fortfarande att man har två olika IP-adresser? Men skulle man inte kunna virtualisera ett andra system och fixa där på nåt jävla sätt .......

Nej det är bara dumt, men tänk om man har två nätverkskort? Kan man göra ett LAN med sig själv då?
Äh skit samma ...

Det här är iaf mitt 3000:e inlägg!!!

(Detta var mitt allra första inlägg på 99mac - jag var 11 år när jag skrev det! Slarvade med språket, men det var ändå betydligt bättre än på den genomsnittliga ungdomsbloggen i dag)

Senast redigerat 2008-03-02 19:21
Ursprungligen av Rajje:

Eller förresten, det krävs fortfarande att man har två olika IP-adresser? Men skulle man inte kunna virtualisera ett andra system och fixa där på nåt jävla sätt .......

Så knepigt måste du inte göra det. Det går utmärkt i Systeminställningar att tilldela flera IP-adresser till samma nätverksgränssnitt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-03-10 13:59

Hehe kul att man kunde underhålla, själv tyckte jag det inte var så där skitkul...
Krya på dig

1
Bevaka tråden