Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt Marathon

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nostalgi i kubik:

http://macworld.idg.se/2.1038/1.147764

Tyvärr har jag inte fått igång detta på min Mac, Aleph One kraschar när jag försöker starta spelet.

Kör OS X 10.5.2 på en MBP 2,4.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-01 03:34

Jag tycker Macworlds artikelrubrik "Marathon får en uppföljare" är vilseledande och fel. Jag trodde det handlade om en riktig, ny och uppdaterad uppföljare baserad på ny grafikmotor. Det har spekulerats i Marathon 4 länge. Det här handlar helt enkelt om ett nytt scenario med extra banor. Såna har funnits och gjorts hur många ggr som helst förut. Dessutom är det fortfarande lågupplöst grafik i Eternal X och man måste använda Aleph One. Artikelförfattaren skriver som om det är något unikt projekt, det enda i sitt slag som har gjorts för första gången, vilket är fel.

Så snart den sista delen – Infinity – i den legendariska spelserien Marathon släpptes började några entusiaster jobba på en uppföljare. Året var 1996 och först nu, 12 år senare, är spelet klart. För till skillnad mot andra långtgående projekt som till exempel Duke Nuk’em Forever så har Eternal X, som spelet heter, faktiskt blivit klart.

Ursprungligen av Mattias A:

Tyvärr har jag inte fått igång detta på min Mac, Aleph One kraschar när jag försöker starta spelet.

Jag ersatte filen "Eternal_Maps.sceA" med dito från light-versionen, då funkar det.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-01 21:37
Ursprungligen av TZW:

Jag ersatte filen "Eternal_Maps.sceA" med dito från light-versionen, då funkar det.

Tack för tipset.
Har redan hunnit "öda" ett par timmar sen jag fick det att funka.

Ursprungligen av TZW:

Jag ersatte filen "Eternal_Maps.sceA" med dito från light-versionen, då funkar det.

Tack för tipset, det gjorde nytta. Jag körde några minuters testspel, det såg ju riktigt bra ut. Fin Marathon-känsla som det verkar. Får spela igenom det när man har mer tid.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-01 13:36

Sen måste AlephOne ligga på samma nivå som spelet i mappen för själva spelet.
Jag fick det inte att funka förrän jag la den där i alla fall.

Hmm hänger inte riktigt med.

Är eternal X typ en expansion av marathon?
och aleph one, är det motorn då eller?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-02 21:23

eternal X är ett helt fristående scenario för Marathon-motorn. En uppsättning nya kartor, texturer, figurer, musik, ljudeffekter etc. Det är framtaget av en grupp entusiaster hel fristående från Bungie.

Aleph One är en ny Marathon-motor framtagen som ett open source projekt. Finns för både Mac OS X och Win.

ah då förstår jag.

Tog och laddade hem Aleph one och la filerna i samma mapp. Läst vissa hade problem med det. För mig funkade det perfekt. Fast jag tyckte det var lite drygt, eller så är jag trög på vart jag ska i spelet Nästan lite illamående när man springer och snurrar runt så jäkla snabbt Musen + piltangenterna = aaah!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-03 18:56

Första kartan var kanske lite seg och ingen action även om jag gillade den. Den var lite poetisk i sin stämning. Men det blir andra bullar längre fram. Att använda kartan för att hålla reda på var man är, är nödvändigt.

Själv använder jag aldrig musen.

jepp jag använde kartan, men lyckades springa runt i rundor och kom till samma ställe 3 jäkla gånger

Citat:

Sorry this message is so late getting back to you, I just got a whole bunch of mail tonight from half a week ago... B.org servers must be doing something funny. Anyway, you all wrote to me about problems with Eternal X, and I think explanation for all of them is that there was corruption with the first couple of archives I uploaded (v1.0.0, 1.0.1, and 1.0.2), so I created a new archive with a different program (which also includes a couple more minor bugfixed) and uploaded it, and thus far it seems to be working for the people who were having trouble before. Check the site now, and you'll see that a v1.0.3 is now available.

Mail från en av skaparna, vilken lustigt nog visar sig vara en kille jag hade kontakt med i Marathon-sammanhang redan 1996.

http://eternal.bungie.org/

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-03-15 15:10

En del kartor i Eternal är dj...gt frustrerande.
Jag har nu tillbringat ett antal timmar med "To Sleep Perchanse To Dream" (alltså det stora klipplandskapet som man kan klättra uppför) utan att egentligen komma någonstans. Det var bara en ren och skär slump att jag kom på hur man kommer vidare.
PUH!

1
Bevaka tråden