Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Air nästa?

Tråden skapades och har fått 36 svar. Det senaste inlägget skrevs .

med tanke på att det gåt så lång tid för Mac mini att uppdateras så vågar man tro att Apple har något nytt på gång ...

Apple har ju lanserat MacBook Air som inte har någon optisk enhet såvida man inte köper en till en ...

Apple har en patent på en modulär Mac enhet som många trode skulle användas för AppleTV ... jag tror mer på att detta skulle kunna användas för Mac mini

Något som Apple nämligen saknar i sitt produkt sortiment är datorer som är byggda för att enbart starta från nätverket (Network boot) via xserver ... tex för högskolor och liknande ... alltså stationer utan dvd läsare och liknande ...

det är här som jag tror att Apple kommer komma med "Mac Air" varför namnet ?

PowerBook - > MacBook Pro
iBook - > MacBook
MacBook Air (ny)
PowerMac - > Mac Pro
Mac Mini - > Mac Air

Mac Air skulle kunna ha en liknande design som Mac Mini och Apple TV fast tunnare ..
datorn saknar Ethernet utgång och har enbart mini dvi, usb, ljud, wlan, ström .. alltså samma som MacBook Air ...

Vill Mac sedan ha dvd läsare så kan man bygga på det som stacks samt om man vill ha extra lagrings utrymme ...

Jag ser som sagt att en sådan produkt skulle kunna passa in i Apples Xserve netboot och som en ersättare för nästa Mac mini utan risk att konkurera med AppleTV

Med detta tanke sätt skulle Apple kunna göra en ännu billigare Mac än vad Mac mini kostar och vända sig till fler användningsområden och göra den ännu mindre ..

Senast redigerat 2008-01-25 13:04
Ursprungligen av Tussen69:

PowerPC - > Mac Pro

Datorn hette PowerMac. Processorn i den hette PowerPC.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Datorn hette PowerMac. Processorn i den hette PowerPC.

sorry fixat ..

Rätt kul tankegång faktiskt, men jag tror inte det kommer en sådan från Apple, inte för tillfället. Hela Air-grejen är ju att den är så smidig att ta med sig och en stationär dator tar man oftast inte med sig överallt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-01-25 13:42

Mac Air låter som ett flygbolag.
Undras vilka flygplan de använder? Boing kanske

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-25 14:06

Nej, Airbus såklart

Yes!!

Hur bra går det att boota Netboot över WLAN?

Frågan är om det ens kommer någon uppdatering av Mac Mini.

Tycker att Apple inte propagerat för den modellen överhuvudtaget.

  • Oregistrerad
  • 2008-01-25 16:58

En tunn klient från Apple vore helt klart en kul grej, men då lär den garanterat ha trådburet nätverk. Om den ändå ska stå hela sitt liv på samma skrivbord med skärm-, USB- och strömkablar i häcken lär inte en ethernetkabel skapa någon större kabeloreda.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-01-25 17:23

Tussen, dina framtidsspekulationer är riktigt underhållande att läsa. Dock är de sällan i närheten av verkligheten.

Jag tycker att det hela faller lite på att bärbarhet inte är lika kritiskt på en stationär dator.

  • Medlem
  • 2008-01-31 17:07
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tycker att det hela faller lite på att bärbarhet inte är lika kritiskt på en stationär dator.

Dels det, dels är det väl svårt att anklaga iMac för att ta särskilt mycket plats.

Bara de sätter in en bättre processor i nya minin så räcker det för mig.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-02-06 15:17
Ursprungligen av granholm:

Bara de sätter in en bättre processor i nya minin så räcker det för mig.

Och nytt grafikkort.

Ursprungligen av adl:

Och nytt grafikkort.

Japp:p

Hur mer smal/mindre kan man göra t ex iMac eller Mini? Är dom inte ruskigt små/smala som dom är?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-06 17:30

Mm, om man tittar på vad som finns bland de bärbara och stationära, så är det tänkbart att Mac Mini kommer att förändras eller ersättas av någon ny stationär modell.

Bärbart: MB, MBA och MBP
Stationärt: Mini, iMac och Mac Pro

Mest eftersatt bland dessa är ju Mini som tidigare ryktades att tas ur sortimentet eller att det var sista uppdateringen. Och att den skulle utgå.

Många använder ju Minin som mediacenter och/eller surfdator. Kanske de gör en lika liten eller mindre maskin som är tänkt för att fungera som mediacenter och kan kombineras och följer samma linje som AppleTV, AirPort Extreme, mm.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-08 16:29

En sak som jag funderat över. Hur skulle gårdagens datorer se ut med dagens design och komponenter. Jag menar hur skulle en amiga 500 eller commodore 64 se ut idag. Alltså en dator-tangentbords combo.

Jag tror ju inte apple skulle bygga en sån dator.

Men finns de nått företag som bygger datorer enligt den modellen?

Haha.. såhär

http://www.cybernetman.com/default.cfm?DocId=602

Senast redigerat 2008-02-08 17:01
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-28 19:27
Ursprungligen av Tussen69:

Något som Apple nämligen saknar i sitt produkt sortiment är datorer som är byggda för att enbart starta från nätverket (Network boot) via xserver ... tex för högskolor och liknande ... alltså stationer utan dvd läsare och liknande ...

Apple slopade väl den idén redan vid utvecklingen av iMac bondi. Bla för att Oracle NC inte fungerade alls på marknaden.

My vote goes to mac nano!

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-02-29 00:12

Klämde på en Air i dag och kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man vill ha en
sån ?? för 2pix till kunda man köpa en rejäl MBP 15 (nedsatt pga nya modeller)....
Och i hästlängder är en trevligare snabbare maskin... tom säljaren små
log åt Air én på 1,6 ghz som ser ut att krackelera bara man blåser på den????
och vist den synkar till andra enheter .. men maskinen lär nog bli en flopp?!? eller....

detta var hos en autoriserad Apple säljare!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 08:55
Ursprungligen av Trisen:

Klämde på en Air i dag och kan inte i min vildaste fantasi förstå varför man vill ha en
sån ?? för 2pix till kunda man köpa en rejäl MBP 15 (nedsatt pga nya modeller)....
Och i hästlängder är en trevligare snabbare maskin... tom säljaren små
log åt Air én på 1,6 ghz som ser ut att krackelera bara man blåser på den????
och vist den synkar till andra enheter .. men maskinen lär nog bli en flopp?!? eller....

detta var hos en autoriserad Apple säljare!!

Så svårt är det väl inte att förstå? Den är inte för alla. Den är till folk som inte vill ha eller behöver en "rejäl MBP 15". MBA är för övrigt en av de mest välbyggda datorerna jag lagt händerna på.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-29 10:42
Ursprungligen av Trisen:

tom säljaren små
log åt Air én på 1,6 ghz som ser ut att krackelera bara man blåser på den????
och vist den synkar till andra enheter .. men maskinen lär nog bli en flopp?!? eller....

Enligt flera recensioner så har MacBook Air grymt bra byggkvalitet.

Ursprungligen av Lal Shimpi, anandtech.com:

"The build quality of the Air truly stands out among all of the incredibly impractical notebooks I've used in the past - it's excellent."

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-01 20:26
Ursprungligen av Jogin:

Enligt flera recensioner så har MacBook Air grymt bra byggkvalitet.

Säkert bra Cafelatte Maskin vid ett Fik i City ?
Men vad som sades är maskinen ett stort micro lödat kort?!?
"vilket jag förstod"? blir det knas så blir det Ordentligt typ Allt...

men som du nämde om 15 MBP så håller jag 101% med...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-01 20:42
Ursprungligen av Trisen:

Säkert bra Cafelatte Maskin vid ett Fik i City ?
Men vad som sades är maskinen ett stort micro lödat kort?!?
"vilket jag förstod"? blir det knas så blir det Ordentligt typ Allt...

men som du nämde om 15 MBP så håller jag 101% med...

Förstår inte så mycket av ditt inlägg. Vad är det du försöker säga?

  • Medlem
  • Skanör med Falsterbo
  • 2008-03-02 17:28
Ursprungligen av acke:

Förstår inte så mycket av ditt inlägg. Vad är det du försöker säga?

Ahh inget direkt specielt; men i många storstäder på utefik->(barer) kan man se
folk små surfa osv ... Tydligen mycket i San Francisco där min dotter nyligen
anlände i från.. (en bra att ha maskin att små skriva pm bloggs osv)
smidigt o lätt... Men nog inget för den kreativa Macanvändaren..
inom media o Bild .. men möjligen kan jag ha fel? tycker den är rätt
klen för dom stålarna.. och dir ingen Pro Maskin eller?

Helt enkelt en dyr o snygg webb Maskin med en Usb (o platt) ..

Senast redigerat 2008-03-02 17:40

Jag tycker att Minin kan vara i samma storlek, men att man har Apple Tv i den också, har Blu-ray och en kortläsare för digital-tv-kort, så att man kan ha den som digital-tv-box. HDMI-utgång, full HD-upplösning och så vidare. Hemmabio-mac med OSX utan begränsningar! Jag hade lätt köpt en.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-03-02 09:26

Jag tror och hoppas att AppleTV och Mac Mini slås ihop till en och samma produkt.
Skillnaden skulle i så fall vara att Mac mini säljs med Leopard och AppleTV utan.

Vill man sen göra om sin AppleTV till en Mac mini, så köper man till Leoparden.
DVD-brännaren kunde vara separat som på MacBook Air. Den borde även gå att koppla in på gamla AppleTV. USB-porten används ju inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-02 10:58
Ursprungligen av Macus:

Jag tror och hoppas att AppleTV och Mac Mini slås ihop till en och samma produkt.
Skillnaden skulle i så fall vara att Mac mini säljs med Leopard och AppleTV utan.

Vill man sen göra om sin AppleTV till en Mac mini, så köper man till Leoparden.
DVD-brännaren kunde vara separat som på MacBook Air. Den borde även gå att koppla in på gamla AppleTV. USB-porten används ju inte.

Skulle betyda att de som ville ha TV funktionerna måste betala 300 dollar med.
Hela saken om att omvandla TV tror jag inte alls på.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-03-02 12:15
Ursprungligen av acke:

Skulle betyda att de som ville ha TV funktionerna måste betala 300 dollar med.
Hela saken om att omvandla TV tror jag inte alls på.

300 dollar är väl inte för mycket för en snabbare AppleTV med större funktionalitet.

Jag vet att många tvekar om de ska köpa en AppleTV eller Mac Mini till TV:n.
Apple kunde underlätta inköpsbeslutet för många om man slog ihop produkterna.

Bevaka tråden