Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ethernetmodem-Telia ADSL

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-04-04 14:26

Diskusionen finns säkert här någonstans? Tips sökes då jag skall införskaffa ett ADSL-ethernetmodem. Vad tycker ni kamrater?

Jag behöver också ett. Det skall kopplas ihop med en Netgear 314, också Telia ADSL.

MVH Mattias

Skall du ha ett modem för Flera datorer så rekkomenderar jag Telia Validerade
Prestige 643
Router mellan ADSL & nätverk.
DHCP - SUA/NAT support 4 portars 10/100 Mbit switch. Grafiskt web-gränssnitt. Lätt konfigurerad.

Till densom skulle kopplas till en Netgear skulle det räcka med ett enkelt ADSL modem

Prestige 642m
ADSL Brygga / Modem.
Används tillsammans med Zywall
för att ansluta hela kontoret bakom brandvägg Eller mot en dator direkt.

För mer information går det bra att ladda ner PDFer samt mer utförligt på

http://www.macrent.se/adsl

Kika på PowerBit SafeGate. Svensktillverkat ADSL-modem med brandvägg, stöd för ip-telefoni, mm. Pdf finns på www.about.se

Vad gör den här diskussionen i Programvara?

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-04-06 09:50

Halloy igen.
Alcatel Speedtouch home. Är det bra eller ?

  • Oregistrerad
  • 2002-04-06 10:04
Citat:

Alcatel Speedtouch home. Är det bra eller ?

Den funkar bra för mig, inga problem, bara koppla in och köra.

Det bör tilläggas att jag har Telenordia ADSL, och har bara kört under OS9.

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-04-06 14:42

Det blev Alcatel. Funkar finfint. Som sagen varen bara att koppla in o surfa över till "-Cuba"-ehh

Var tvungen att lämna en installation nu på landsbyggden. KAN inte räkna ut om Alcatelmodemet skall drivas med hjälp av extern splitter (filter) eller om Kuspens (och min kunds) filter sitter i själva proppen. 8 jack i villan, hittade det första men får ingen sync.... Enligt Dustin skall splittern sitta inbyggd i proppen, enligt telia så funkar inte det... Dystert... vad använder du Kuspen?

MVH mattias

Kör på ett Alcatel Speed Touch Home, det jag fick med Telias paket. Funkar skit bra. Inga problem med det alls. Bara att plugga in och köra.

Tack för snabbt svar, det är ett sådant jag har, men ifrån Dustin... Till mitt paket medföljde ingen separat splitter eller sk filter... Har ni det till era abbonemang? På mitt alcatelmodem finns bara en telefonkabel som går mellan modem till en dosa som går in i väggen. Enligt Dustin skall det finnas en inbyggd splitter i den dosan, men.... it jus does not work... så jag undrar om ni har splitters på era Alcatel...

MVH mattias

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2002-04-11 18:47

Mitt Alcatelpaket som följde modemet: Telesladden, nätverkskabeln o dosan. Inköpt på en helt vanlig expertbutik i Småland. När jag första gången kopplade upp mig mot telia använde jag mig av ett ADSL usb modem via ett pc-tröskverk som jag konfigurerat mot mina anv. uppgifter från telia. Vid installationen av Alcatelen behövde jag endast koppla in sladdarna via en Netgear router RP114,(2pcburkar o två macar). Gjorde ingen konfiguration överhuvudtaget, bara att tuta o köra. Kan inte hjälpa dig med ditt problem ytterligare då mina kunskaper i ämnet brister. Kollade givetvis:Huvudjack. Lät telia kolla trådarna etc.

Hoppas det löser sig.
Per

1
Bevaka tråden