Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slutet gott: Fick en ny MacBook Pro efter 4 reparationer

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-02-28 19:48

För att summera:
Köpte i November 2006 en 17" MBP, allt standard. Och när jag får den så upptäcker jag att den vaknar ur vila av sig självt ibland, i kombination med det ökända felet att den vägrar att vakna ur vila när man väl vill att den ska göra det.

Reparation 1:
4 månader efter jag fick den vill jag minnas. Fel på logikkort och minne konstaterades och dessa byttes ut.

Jag får tillbaka datorn, den fungerar prima i ett par dagar. Innan den blir värre än någonsin. Det räcker med att jag lyfter den för att den ska vakna ur vila.

Reparation 2.
Hösten 2007. Fel på hårddisk konstateras och den byts ut.

Denna gång är datorn inte ett dugg bättre än när jag lämnat in den. Exakt som innan, fast med en ny och fin hårddisk.

Reparation 3:
Jag ringer Apple en månad innan garantin tar slut (oktober 2007) och ber om, och får, förlängd garanti till Januari pga att jag inte kan lämna ifrån mig datorn förän då. I januari lämnar jag in datorn, och exakt en månad senare har de hittat felet, och byter ut locket.

Jag får tillbaka datorn och den fungerar bättre än någonsin, i 5 dagar. Nu är den precis lika kass som den alltid varit, och här sitter jag, med en sedan över ett år, och efter tre "reparationer", defekt Macbook Pro utan garanti som jag som student inte har en chans att betala ytterligare en så kallad reparation för. Tack Apple.

Senast redigerat 2008-03-26 18:04

men du har väl 3 månaders garanti på reparationen?

//Svante

Trist händelse. Angående att den startar, det är inte något att göra med att du har "väck via nätverk"?

Förresten finns det ingen service alls kvar på den? oftast är det väl 1år hos apple och 2 år hos stället du köpt varan om det är ett byggnadsfel på produkten.

Hoppas du hittar en lösning, reperationer suger och är för dyra.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-02-28 20:05
Ursprungligen av Kidmaster:

men du har väl 3 månaders garanti på reparationen?

//Svante

Har jag? Är du säker? Det skulle ju vara rätt galet nice. Var på InLife i Sthlm jag reparerade den sist. De två föregående gångerna på Machuset i Borås om någon undrar.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Trist händelse. Angående att den startar, det är inte något att göra med att du har "väck via nätverk"?

Jag har tyvärr testat i princip allting, inklusiver det där, från 10.4.0 till 10.5.2, fräsch installation, felet inträffar till och med i WIndows med boot camp. Så allt mjukvarurelaterat är i princip uteslutet.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Förresten finns det ingen service alls kvar på den? oftast är det väl 1år hos apple och 2 år hos stället du köpt varan om det är ett byggnadsfel på produkten.

Den är köpt direkt hos Apple, och de var egentligen inte glada alls åt att förlänga garantin till Januari som de gjorde. Så att få den fixad nu är nog i princip kört.

Ursprungligen av Ipod_Lover:

Hoppas du hittar en lösning, reperationer suger och är för dyra.

Jo de är ju det, frågade vad första reparationen hade kostat utan garanti och fick svaret 10.000-15.000kr. Inte direkt några pengar man vill lägga ut efter att redan lagt nästan 30.000 på datorn.

Ring till Apple eller inlife. Det kommer lösa sig ska du se.

Med den historiken är jag nästan förvånad att inte Apple redan bytt den. Fasat det kan bero på att det är tre olika fel.
Ring och prata med dem så här dåligt ska det inte vara.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-02-28 20:21
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Med den historiken är jag nästan förvånad att inte Apple redan bytt den. Fasat det kan bero på att det är tre olika fel.
Ring och prata med dem så här dåligt ska det inte vara.

Ja precis, har ju hört om "massor" som har fått hela datorn utbytt för små skitfel. Och det här känns ju verkligen som ett solklart sånt fall. Men icke. Jag ska vänta ett par dagar och se om det går över av sig självt (vilket jag betvivlar). Gör det inte det ringer jag Apple och lyssnar på när de beklagar sig över att de inte kan göra något åt det för att garantin gått ut, accepterar det och ger upp. Trist att man inte har temperament nog att vara så upprörd som man kanske borde vara även om jag vet att det inte är den som svarar i telefonens fel. Men det känns definitivt som att jag kommer vara alldeles för "snäll och förstående" för att de ska hjälpa mig.

Ursprungligen av xtimmyx:

Ja precis, har ju hört om "massor" som har fått hela datorn utbytt för små skitfel. Och det här känns ju verkligen som ett solklart sånt fall. Men icke. Jag ska vänta ett par dagar och se om det går över av sig självt (vilket jag betvivlar). Gör det inte det ringer jag Apple och lyssnar på när de beklagar sig över att de inte kan göra något åt det för att garantin gått ut, accepterar det och ger upp. Trist att man inte har temperament nog att vara så upprörd som man kanske borde vara även om jag vet att det inte är den som svarar i telefonens fel. Men det känns definitivt som att jag kommer vara alldeles för "snäll och förstående" för att de ska hjälpa mig.

Du har ju tre års garanti. Lär väl dessutom inte vara svårt att övertyga dom om att det rör sig om ett ursprungsfel eftersom de accepterat det tidigare.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-02-29 10:52
Ursprungligen av mmmikael:

Du har ju tre års garanti. Lär väl dessutom inte vara svårt att övertyga dom om att det rör sig om ett ursprungsfel eftersom de accepterat det tidigare.

Nej, ett år är det dessvärre. Men såg nu att jag har tre års reklamationsrätt vid fel som varit från början. Så hur fungerar det då? Ringer jag till Apple och ber om att reklamera varan, får mina pengar tillbaka och köper en ny? Eller hur fungerar det? Någon som gjort det?

Du ska bara behöva hänvisa till reklamationsrätten. Att det är fel som funnits från början har ju Apple själva, vid det här laget, en hel del papper på... I allra värsta fall får du vända dig till Konsumentverket, men min erfarenhet av Apple, efter 15 år som trogen storkund, är att de ALLTID lyssnar på kunden i sådana här fall. Å andra sidan har jag alltid haft AppleCare på mina köp, vilket jag faktiskt tjänat grova pengar på. Två av mina datorer har jag, tack vare AC, fått nya logikkort till efter knappa tre år och bara där är ju AC intjänad – plus att datorerna har varit "som nya" i ytterligare några år (så hela familjen har kunnat köra mac konstant de senaste åren).
Förlåt, nu frångick jag ämnet. Men jag är verkligen full av tacksamhet gentemot Apples servicemindedness och, oftast, suveräna kundtjänst.
För jag har väl inte bara haft en sagolik tur? (Annat än med att logikkorten dött PRECIS innan AC:s utgång, DET har onekligen varit lite turbetonat.)

Enligt min erfarenhet brukar Apple vara ganska schyssta, problemet ligger ofta i verkstäderna som gör dåliga bedömningar och skruvar på sig när man pratar garanti. Ett tips är att begära att få prata med någon högre instans än den första som svarar i telefon hos Apple. Med tanke på hur din dator har varit borde du verkligen få the royal treatment hos Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 16:39

För 1-2 år sen utökade man konsumentköplaget från 2 till 3 år. Oavsett vilket så bör du kunna hänvisa till den om datorn går sönder...

Du skulle stått på dig redan när första felet uppstod och krävt att fått den inbytt redan då. Man har 1 månads ångerrätt och då rätt till att få datorn utbytt efter att allt checkats med Apple. Hittar ni inte gemensamt med tech support så brukar det gå relativt enkelt. Krånglar datorn så tidigt så är det naivt att behålla den, eftersom det inte är precis ovanligt att de som är problemdatorer tidigt visar sig att vara det senare också. Jag köpte en MBP i somras och fick den utbytt 3 ggr pga samma fel som senare visade sig inte vara ett hårdvarufel utan en airportbugg Men det gäller att vara på't när det gäller garanti ärenden, utan att bli förbannad. Jag har bara mött på jävligt schysta folk på apple under alla år som jag haft mac.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-02-29 17:11

Kan tillägga att anledningen till att jag behöll den var att jag missade releasen av den första Macbook Pro med typ 2 månader, och naivt litade på ryktena om att "Core2Duo SNART kommer" i flera månader. Och ju längre tid som gick, desto snarare skulle den ju komma, och desto surare skulle det vara att ha köpt en vanlig CoreDuo. Så jag satt i över ett halvår i Linux på en 333MHz iMac G3. Så när jag väl fick min dator och var tillbaka i OS X så var jag inte sådär jääääättesugen på att lämna ifrån mig den igen. Dessutom hade jag då påbörjat min utbildning och var i stort behov av en laptop.

Ja, förstår det, det är tidsödande och tålamods krävande att byta ut datorer och gå igenom hela den där proceduren. Och är det den enda datorn så skapar det en del mental stress som inte är så kul. Jag hade en stationär också, och att ha fler datorer reducerar stressen till nästan obemärkt jämfört när man sitter på bara en enda.

Vet inte vad man kan råda dig till nu, men du ska nog ta reda på ganska grundligt vad som gäller i ditt fall gällande garanti och reklamationsrätt innan du ringer till apple eller återförsäljare, så det inte låter som om du behöver hjälp, utan kan ställa direkta konkreta och motiverade krav som är tydliga. Så googla, ring reklamationsnämnden etc. så du har lite på fötterna sas.

Hoppas att du får det fixat.

Är det inte dags att sluta jiddra och börja ringa?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-01 15:56
Ursprungligen av mikotekniko:

Är det inte dags att sluta jiddra och börja ringa?

Jo det är ju det. Men ville först försäkra mig om att den verkligen var paj igen, och att det inte var något tillfälligt. Men nu har felet inträffat så många gånger under dessa dagar att det inte råda något tvivel. Så på måndag när jag kan ringa från jobbtelefonen så slår jag dem en pling.

Ursprungligen av xtimmyx:

Jo det är ju det. Men ville först försäkra mig om att den verkligen var paj igen, och att det inte var något tillfälligt. Men nu har felet inträffat så många gånger under dessa dagar att det inte råda något tvivel. Så på måndag när jag kan ringa från jobbtelefonen så slår jag dem en pling.

Skulle apple inte vilja hjälpa dig så har du ju hemförsäkringen som kan stå för kostnaden. Beroende på vilken hemförsäkringen du ha är det mellan 1000Kr - 1500Kr Max.

Ursprungligen av Hunter78:

Skulle apple inte vilja hjälpa dig så har du ju hemförsäkringen som kan stå för kostnaden. Beroende på vilken hemförsäkringen du ha är det mellan 1000Kr - 1500Kr Max.

Öh näe... för att man ska använda försäkringen måste det vara en skada.

Ursprungligen av mikotekniko:

Öh näe... för att man ska använda försäkringen måste det vara en skada.

Inte alls, han får lämna in datorn för en kostnadsförslag av en Appleservice och sedan skickar han det till försäkringsbolaget.

Ursprungligen av Hunter78:

Inte alls, han får lämna in datorn för en kostnadsförslag av en Appleservice och sedan skickar han det till försäkringsbolaget.

Vad är det för försäkring som du kan få saker reparerade utan en skada?

Ursprungligen av mikotekniko:

Vad är det för försäkring som du kan få saker reparerade utan en skada?

En produkt behöver inte vara trasig fysiskt för att behov av repareras alternativ kalibreras. All hårdvara behöver för eller senare att kalibreras. Hans dator fungerar inte 100% alltså behövs en genomgång av datorn.
Om jag inte läser fel så har xtimmyx fortfarande problem med maskinen vilket kan definieras som att produkten inte fungerar optimalt. Produkten kan fungera bättre än vad den gör idag.

Ursprungligen av Hunter78:

En produkt behöver inte vara trasig fysiskt för att behov av repareras alternativ kalibreras. All hårdvara behöver för eller senare att kalibreras. Hans dator fungerar inte 100% alltså behövs en genomgång av datorn.
Om jag inte läser fel så har xtimmyx fortfarande problem med maskinen vilket kan definieras som att produkten inte fungerar optimalt. Produkten kan fungera bättre än vad den gör idag.

Jamen för att en reparation/ersättning ska gå på en hemförsäkring med inbakad drulleförsäkring krävs, mig veterligen, att felet inte är slitage/normal användning.

Ursprungligen av mikotekniko:

Jamen för att en reparation/ersättning ska gå på en hemförsäkring med inbakad drulleförsäkring krävs, mig veterligen, att felet inte är slitage/normal användning.

Vad jag vet så fungerar inte maskinen 100% pga att Jag citerar :
” Och när jag får den så upptäcker jag att den vaknar ur vila av sig självt ibland, i kombination med det ökända felet att den vägrar att vakna ur vila när man väl vill att den ska göra det”

Datorn har varit inne på 3 olika lagningar och huvudfelet är fortfarande inte åtgärdat. Detta innebär att det täcks av hemförsäkring pga att så ska inte en dator fungerar.

Ursprungligen av Hunter78:

Vad jag vet så fungerar inte maskinen 100% pga att Jag citerar :
” Och när jag får den så upptäcker jag att den vaknar ur vila av sig självt ibland, i kombination med det ökända felet att den vägrar att vakna ur vila när man väl vill att den ska göra det”

Datorn har varit inne på 3 olika lagningar och huvudfelet är fortfarande inte åtgärdat. Detta innebär att det täcks av hemförsäkring pga att så ska inte en dator fungerar.

Du fattar inte, jag ger upp. Jag borde vetat bättre. Sorry xtimmyx för OT.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-03 17:42

Ok en liten update nu. Med betoning på liten.
Min hals nära på hindrat mig från att kunna tala över huvud taget idag. Så att ringa till Apple just idag kändes inte som någon klockren idé. Vad som däremot kändes som en bra idé var att boota upp datorn i WIndows genom boot camp för att se om felet precis som det gjort föregående gånger, uppträder även i Windows.

Så jag bootade upp datorn, slog igen locket och lät den vila, lyfte upp den och började bära omkring den lite i lokalen, och efter ca 20-30 oroliga sekunder hördes "du-ding" (för er tondöva, ljudet av att ansluta maskinvara i WIndows ). Och några sekunder senare började Äpplet lysa. Ett gäng sekunder senare återgick den till sin vila, bara för att vakna igen 10-20 sekunder efter det.

Vilket var en grym lättnad då man i princip även denna gång kan utesluta mjukvarufel. Jag börjar känna mig bättre i halsen nu, så imorgon ringer jag samtalet.

Jag tror inte att felaktig information är vad xtimmyx efterlyser i det här ärendet. Därför ska vi först konstatera att reklamationsrätten på en produkt är 3 år. Utöver detta lämnar Apple en garanti som löper på 1 år om man inte har tecknat en Apple Care till sin dator. Vi ska också konstatera att ångerrätten vid köp via internet är 14 dagar i enlighet med distansavtalslagen.

Du (xtimmyx) kan ta kontakt med Apple gällande din dator och kräva att du ska få reklamera produkten. Vad jag förstår så är det solklart efter alla dina reparationer att det borde föreligga ett produktionsfel i din produkt. Apple kan förvisso kräva att du ska påvisa det nya felet, men det tror jag knappast att man kommer att göra. Efter detta blir det upp till Apple om hur du ska ersättas för allt "stök". Det behöver inte nödvändigtvis innebära att du får pengarna tillbaka. Det kan även innebära en omleverans av en ny produkt. Det känns inte troligt att man isåfall kommer att försöka göra yttligare en reparation av produkten.

Gällande det allmänna försäkringsskyddet så KAN problemen täckas av den, men det är inte alls säkert att försäkringsbolaget går med på det om Apple är skyldiga att ta in produkten på t.ex reklamationsrätten.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-04 13:03
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Jag tror inte att felaktig information är vad xtimmyx efterlyser i det här ärendet. Därför ska vi först konstatera att reklamationsrätten på en produkt är 3 år. Utöver detta lämnar Apple en garanti som löper på 1 år om man inte har tecknat en Apple Care till sin dator. Vi ska också konstatera att ångerrätten vid köp via internet är 14 dagar i enlighet med distansavtalslagen.

Du (xtimmyx) kan ta kontakt med Apple gällande din dator och kräva att du ska få reklamera produkten. Vad jag förstår så är det solklart efter alla dina reparationer att det borde föreligga ett produktionsfel i din produkt. Apple kan förvisso kräva att du ska påvisa det nya felet, men det tror jag knappast att man kommer att göra. Efter detta blir det upp till Apple om hur du ska ersättas för allt "stök". Det behöver inte nödvändigtvis innebära att du får pengarna tillbaka. Det kan även innebära en omleverans av en ny produkt. Det känns inte troligt att man isåfall kommer att försöka göra yttligare en reparation av produkten.

Gällande det allmänna försäkringsskyddet så KAN problemen täckas av den, men det är inte alls säkert att försäkringsbolaget går med på det om Apple är skyldiga att ta in produkten på t.ex reklamationsrätten.

Tack så mycket för sammanställningen.
Halsen är fortfarande rätt illa så jag är "sjukskriven" idag, men ska se om jag kan ta mig in till jobbet sen och ge dem ett samtal. I'll keep you posted.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-03-10 13:21

Sitter i och lyssnar på Apples fantastiska musik i tele-supporten nu. Det verkar finnas hopp, återkommer när/om det här telefonsamtalet tar slut.

Ursprungligen av xtimmyx:

Sitter i och lyssnar på Apples fantastiska musik i tele-supporten nu. Det verkar finnas hopp, återkommer när/om det här telefonsamtalet tar slut.

Uppdatera gärna vad ni kom fram till!

Bevaka tråden