Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac o defragmentering?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hur hänger det ihop egentligen? Har just uppdaterat till Leopard från Tiger och har en önskan att defragmentera hårddisken så att data organiserar sig logiskt och i ordning på HD´n. Förmodar att viss spridning sker vid en uppdatering.

Har hört en massa olika saker kring Mac och defrag: Att den sköter sånt själv i bakgrunden. Att det inte går för att det inte behövs. Och nu har någon berättat att det tydligen går i Leopard men jag har inte hittat någon sådan funktion bland skivverktygen. Hur hänger det ihop egentligen.
Har iMac förresten om det nu gör någon skillnad.

/andreas

Hej!

Så vitt jag vet, och har erfarenhet av, så behövs inte defragmentering. Det finns en inbyggd funktion som kör någon form av "städning" nattetid. m datorn är påslagen då. Innan Leopard hade jag ett program, Onyx, för att tvångsköra den här städningen. Men enligt utsago från säker källa ska man inte använda det längre. Det är avinstallerat från mina Leoparder.

Som sagt defrag är för Win

Lev väl
//tm

Ok, skönt att veta. Tack så mycket. Måste jag själv göra någon inställning i systemet för att den här "defragen" ska köras nattetid eller gör den det ändå i viloläget?
Har misstänkt det här som du berättat eftersom jag ibland nattetid har hört burken vina igång (fläkten) när datorn vilar och den borde ju inte behöva ngn kylning i vila om den inte jobbar.
Tack för det snabba svaret. Är verkligen imponerad av hur snabbt folk svarar. Hjälpsamt.
Och jo, som du verkar misstänka kommer jag från PC-världen men höll på med Mac för typ hundra år sedan och är sedan ca ett halvår tillbaka Macägare igen. Nöjd sådan.

Mvh
/andreas

Senast redigerat 2008-02-24 12:51

Systemet defragmenterar själv filer som inte är större än 20 Megabyte. Om det är en process i systemet eller om det är filsystemet i sig som är sådant vet jag inte.

Det finns ett program som heter ShowVolumeFragmentation som gör precis vad det heter; visar hurpass fragmenterad din hårddisk är. Trots att enbart filer upp till 20 MB defragmenteras, och jag har gott om filer som är större än så, så blir resultatet att min hårddisk är i gott skick och inte behöver defragmenteras.

Tack Marcus...

Kul. Den ena frågan leder till en annan, ngt jag faktiskt aldrig tidigare tänkt på. Vad definierar en fil egentligen? Är ett större program en enda fil eller består ett program av fler filer som i sig är sammankopplade? Är Leopard i sig självt en enda fil eller en samling filer som i sig bildar en enhet? Är det samma med Photoshop? Om det är så att tex ett program ofta består av flera olika sammankopplade filer, så borde det inte finnas så ruskigt många filer som är större än 20 meg om man inte räknar in tung media och sånt.

Mvh
/andreas

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-24 20:28

Program är i allmänhet en samling filer i en mapp/behållare. Mappen heter [programnamn].app. Ta vilket program som helst och högerklicka (ctrl-klicka) på det och välj "Visa paketets innehåll" från menyn så ser du att programet består av en massa filer och undermappar.

Detsamma gäller systemet. Men om du öppnar systemmappen så ser duu nog bara en undermapp, nämligen bibliotek. Resten av filerna är dolda för normala användare. Det är bara Root som får se dem, vilket de flesta av oss nog ska vara tacksamma för. Man kan ställa till det rejält för sig om man är och pillar på systemfilerna utan att ha 100% koll.

Ursprungligen av Gunnar B:

Program är i allmänhet en samling filer i en mapp/behållare. Mappen heter [programnamn].app. Ta vilket program som helst och högerklicka (ctrl-klicka) på det och välj "Visa paketets innehåll" från menyn så ser du att programet består av en massa filer och undermappar.

Detsamma gäller systemet. Men om du öppnar systemmappen så ser duu nog bara en undermapp, nämligen bibliotek. Resten av filerna är dolda för normala användare. Det är bara Root som får se dem, vilket de flesta av oss nog ska vara tacksamma för. Man kan ställa till det rejält för sig om man är och pillar på systemfilerna utan att ha 100% koll.

Väldigt snyggt svar!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-25 16:53

Jag intager en lätt rodnad.O:-)

Ursprungligen av Gunnar B:

Jag intager en lätt rodnad.O:-)

Sträck på dig istället!

En del människor är bra på att förklara saker så att andra förstår dem direkt, andra får förklara om och om igen. Du verkar ha den gåvan. Var rädd om den och tänk på att om du lär andra lär du ofta dig själv samtidigt.

Tack för engagemanget. Ni har båda pedagogiska kvalitéer. Jo, att program i sig innehåller flera filer o undermappar vet jag, att de heter .app i "efternamn" osv. Det jag lite neurotiskt undrade var mest hur Leopard i sig definierar filer när den utför sin ska vi kalla det "automatiska defragmentering" då den bara flyttar filer "under 20 mb". Håller Leopard isär filerna i ett program och organiserar upp dem på hårddisken vid "defragmenteringen" tex efter en uppdatering eller ser den hela programmet som en fil och som därmed inte flyttas för att den väger mer än 20 mb? Hårklyveri kan tyckas men jag börjar lätt fundera på sån här skit, särskilt när burken är ny och jag är extra rädd om den.

Kan inte låta bli att fortsätta häpnas över hjälpsamheten här.

Mvh
/andreas

  • Medlem
  • 2008-02-25 21:24

Det som påverkar prestandan mest är filfragmentering. Ingen kan ju veta i vilken ordning man ska läsa olika filer, medan en fil läses i sin helhet. Därför kan i värsta fall annan typ av defragmentering göra disken långsammare. Den packar ihop allt ledigt utrymme på ett ställe, när man i själva verket oftast befinner sig någon annanstans. Det är nog värt mer att ha skrivbar yta lite här och där, än att allt ligger i ordning.

OS X defragmenterar som sagt filer, vilket är allt som behövs.

Problem får man först när disken börjar bli full. Då kan man inte längre defragmentera något alls.

Ursprungligen av stfm:

Det som påverkar prestandan mest är filfragmentering. Ingen kan ju veta i vilken ordning man ska läsa olika filer, medan en fil läses i sin helhet. Därför kan i värsta fall annan typ av defragmentering göra disken långsammare. Den packar ihop allt ledigt utrymme på ett ställe, när man i själva verket oftast befinner sig någon annanstans. Det är nog värt mer att ha skrivbar yta lite här och där, än att allt ligger i ordning.

OS X defragmenterar som sagt filer, vilket är allt som behövs.

Fast tyvärr så slöar det ju till viss del ned OSX prestanda...

Jag väljer att lite skämtsamt säga att

Defragmentering i OSX sker Automatiskt och Automagiskt
(vete fan hur det går till - säkert ngt Elektroniskt...och att jag inte behöver bry mig)

Jag har ngn bok nånstans "Modern Filesystems Design"... skall leta.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag väljer att lite skämtsamt säga att

Defragmentering i OSX sker Automatiskt och Automagiskt
(vete fan hur det går till - säkert ngt Elektroniskt...och att jag inte behöver bry mig)

Goflorp är rolig! Han citerar Gösta Ekman i sketchen "Kulpåsen" (för er som är för unga för att veta vad det är).

Och stfm har redan sagt det jag tänkte säga, nämligen att en defragmenterad disk INTE är samma sak som en snabbare disk. Det är bara snabbare för media, där man ska skumma igenom en fil från början till slut.

I andra fall kan defragmentering leda till att läshuvudet måste ta mycket större språng kors och tvärs över hårddisken.
MAC OS är ju faktiskt ett multitaskande system vilket innebär att den gör många saker samtidigt i stället för en sak i taget, och då ska den följaktligen också läsa många filer samtidigt.
Då är det ju bättre att filerna är blandade som i en kortlek, och det här vet systemet bäst själv.

Jag tycker det är GRYMT skönt att slippa Nortoneländet "Speed Disk"!

(Windows känns mer och mer som stenåldern...)

Ok... Men då kan jag i alla fall släppa taget om grubbleriet kring hur det funkar. Jag får helt enkelt lita på att burken sköter det där själv.
Apropå hårddiskar så håller jag på att göra en sk "säker papperskorgstömning" av den där "säkerhetskopian" man kan göra när man uppdaterar till Leopard. Papperskorgen har tömt sig sedan 14-tiden i söndags typ. Nu är det bara ca 50 000 objekt kvar. det kostar på att nojja kring hur man sköter sin hårddisk.

Mvh
/andreas

Säker tömning innebär att varje fils yta skrivs över ett antal gånger med slumpdata/nollor eller nåt sånt. Det tar en ämrans tid....
Jag brukar själv ta till "Säker..." när papperskorgen vägrar tömmas för att ngn fil felaktigt "sitter fast" i nån applikation.

Om inte annat så får ju läs/skrivhuvudet väldans mkt gymnastik

Jo, och bara det är en ny källa till oro. Har jag nött på stackars hårddisken eller bara motionerat den?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-02-27 11:48

Jag satt o sökte på det här i samband med att jag försökte lägga in bootcamp på min dator.
Det visade sig att den inte gick att partitionera pga filfragment som inte gick att flytta.
Och enligt de sidor jag hittade så kan det behövas om man ofta skriver stora filer till disken, vilket jag gör.
Då defragprogrammet kostar pengar beslutade jag mig för att strunta i det då jag ändå ska installera leopard snart och kommer formatera disken i samband med det.

"Wipe free space" finns det en del utti-luttis (Utilities) för.

Kan det vara en idé

Örjan, vi är lika i ålder och har nog rätt lika referensramar.
Du har väl som jag växt upp med Tårtan, Dr Krall, Vilse i Pannkakan, Lena Nyman, Hasse&Tage, Lindeman etc etc...

På den gamla tiden när Defrag var ett faktum, man satt och stirrade på små små små fyrkanter som bytte färg.... som ngn slags själslig Tetris...
Fast, man märkte i ärlighetens namn ingen skillnad på hur fort ens dokument öppnades...
Ikonen med en "gubbe i slips" till Norton uttiluttis kommer man ju ihåg.

Jag tror att 75% av min tid i "PC-tidsåldern" användes till att mecka med systemet.

Ack dessa bortkastade ungdomsår..

Så mkt på Macen som man kan säga "äh" om...

Hört att den fysik som sätter käppar i hjulet för teleportering är Heisenbergs osäkerhetskorrelation (rätt?) och att den innebär att en atomär partikel är antingen bestämd i fart eller plats... man kan inte få veta båda till 100% säkerhet.
vet du allt om en partikels fart vet du noll om var den finns...

Trots detta teleporterar man mycket i serien Star-Trek... beam me up scotty!
Nån har frågat hur det kan funka på skoj sådär...med ett elakt leende.
De som skriver manus till serien svara kolugnt att de har en "Heisenbergkorrelator"...
Frågan kommer ju då... "Hur funkar den då?"

Svaret lika snabbt "Tack utmärkt..."

Sån är min mac, jag har en inbyggd Heisenbergkorrelator som gör att frågor såsom
"Vad har du bitspeed genom frontside-busen?" besvaras med
"tillräckligt..." eller "Tja den FUNKAR bra iaf... "

"Hur ofta defragmenterar du hårigadisken?"
"Vem bryr sig?"

Mac är lite mera filosofi. Jag bryr mig ytterst lite om hårdvara nuförtiden

Nä, nu skall jag krypa ner brevid min fru. Natti på er alla.

Tack, lyrisk

Tack Goflorp!

En sådan underbar beskrivning som man blir lyrisk av Själv är jag lite äldre än er, men kommer ihåg Tårtan och de andra fantastiska grejerna. Minns också det där med färgpluparna. Kanske tack vare min lite högre ålder var jag "klokare" redan då och konverterade så snart Macen hade växt ur uggleholksstadiet

Men ganska oft har man ju drabbats ab systemaktiviteter på jobb och sådant där man inte får väja.

Härlig tanke det där med filosofi.

Lev väl, ha en fin helg
//tm

Ursprungligen av Goflorp:

Du har väl som jag växt upp med Tårtan, Dr Krall, Vilse i Pannkakan, Lena Nyman, Hasse&Tage, Lindeman etc etc...

På den gamla tiden när Defrag var ett faktum, man satt och stirrade på små små små fyrkanter som bytte färg.... som ngn slags själslig Tetris...

Ha ha ha! Dr Krall!
Jag blir alldeles salig...
Fullt medveten om att det inte har ett dugg med trådens ämne att göra tvingas jag ändå brista ut i sång här framför skärmen.

"Små sjuka paddor, hästar och kaniiiiner.
Får hjälp av en viss doktor Krall."

Och jag tyckte också det var väldigt meditativt att titta på de färgade strecken i Nortons Speed Disk.

Jag måste tillstå att jag inte känt något behov av att defragmentera i Mac. När jag redigerade video i PC förr, var jag så illa tvungen. Tror att behovet minskat även där på grund av snabbare hårdvara. En intressant frågeställning är:

Finns det någon defragmenterande process som sker med automatik på mina externa hårddiskar? Där ligger videofilerna jag editerar.

  • Medlem
  • 2008-02-29 09:33
Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Jag måste tillstå att jag inte känt något behov av att defragmentera i Mac. När jag redigerade video i PC förr, var jag så illa tvungen. Tror att behovet minskat även där på grund av snabbare hårdvara. En intressant frågeställning är:

Finns det någon defragmenterande process som sker med automatik på mina externa hårddiskar? Där ligger videofilerna jag editerar.

Så vitt jag vet sköts det automatiskt av filsystemet ... Däremot gäller det inte så stora filer som video ofta är. Om du vill ha bra prestanda bör du rensa disken lite då och då. Det räcker att kopiera filerna till en annan disk, och sedan tillbaka igen.

...små sjuka råttor, hästar och kaniner får hjälp av en viss Dr Krall

Förkylda paddor kan få smådjursmedicin och små goda råd av Rolf

http://www.youtube.com/watch?v=owczXb_tmag

Tårtan:
http://www.youtube.com/watch?v=zAfJSgux0sU

Höj Volymen! "Pegleg in '35" heter låten...programmet? Sant&Sånt

http://www.youtube.com/watch?v=HNHgTp848zg

Bulleribock (efter det behövde man psykologhjälp...)

http://www.youtube.com/watch?v=dLJDN6q3Gbg

Ultimata råflabbet, Papphammar
http://www.youtube.com/watch?v=UKwF_-5sDEg&feature=related

Senast redigerat 2008-02-29 21:28
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-29 20:49

"Socker, grädde, nötter och mandelflarn, och så sist men inte minst en liten ros av marsipaaaaaaaan"

Jorå.

Det mesta har ju i denna tråd blivit utrett, så det finns ingen större anledning för mig att skriva något ytterligare, men det har ju aldrig hindrat mig förut...

Som jag har förstått det här med fragmentering så är det, som ju redan sagts, normalt att operativsystemet utnyttjar de små lediga utrymmen som uppstår här och var på hårddisken, vilket gör att det ligger små delar av filer utspridda. Hur man håller reda på var de är sköts lite olika av olika system. Windows använder sig till exempel av FilAllokeringsTabeller (FAT) och *nix använder sig av så kallade superblock och inoder.

Filallokeringstabeller är dumma så tillvida att de inte sparar information om var det finns ledigt utrymme på nåt smart sätt, så när det lediga utrymmet är utspritt på en stor disk så måste systemet scanna hela disken för att hitte det lediga utrymmet, för att sen kunna skriva information till det. Detta gör förstås att det blir väldigt långsamt. Defragmenterar man disken så samlar man allt ledigt utrymme i en ände, och så snart systemet hittat fram till kanten kan det snabbt konstatera att det finne tillräckligt utrymme att skriva informationen som skall skrivas. Systemet blir alltså snabbare.

Andra system sparar information om var det lediga utrymmet finns just för tilfället, och plockar bara tillräckligt många såna adresser för att skriva informationen. Det som används tas bort från listan, så nästa gång skrivs informationen till nästa lediga utrymme. Nackdelen kan just vara om man behöver skriva en stor fil med liten fördröjning (t.ex. hårddiskinspelning). Om det lediga utrymmet ligger utspritt så tar det ju förstås längre tid att hoppa omkring med skrivhuvudet än vad det hade tagit om huvudet kunde börja på ett ställe och bara fortsätta skriva tills det var klart. Man skulle ju kunna tänka sig att ha ett usb-minne på nåra gig som används som temporär katalog för inspelning, för att undvika detta problem, förutsatt att läs/skrivhastigeheten är hög nog.

En sak att tänka på är att hårddiskar har en livslängd som mäts i antal cykler, där en cykel är en läsning/skrivning till disken. Ungefär som att man kan mäta en människas livslängd i antal hjärtslag. Att hålla på att defragmentera och/eller flytta filer fram och tillbaka kortar alltså ner livslängden. Springa och stressa ökar pulsen och kortar livslängden. Man får bestämma sig för om man tycker att det är värt det.

/genell

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-29 20:58
Ursprungligen av Goflorp:

...små sjuka råttor, hästar och kaniner får hjälp av en viss Dr Krall

Förkylda paddor kan få smådjursmedicin och små goda råd av Rolf

http://www.youtube.com/watch?v=owczXb_tmag

Fasen vad bra att han har en Hammond B3!

/genell

Tack Goflorp.
Jag hade lite svårt att hålla reda på alla djur där...

Ni vet väl att "Tårtan" och "Dr. Krall" är samma gäng?
Nämligen Håkan Alexandersson Och Carl-Johan DeGeer.

Att man kan se "Fem myror..." på TV nu är ju bara en fruktansvärt bra bonus!

(Jag undrar när moderatorn ska splitta och döpa om detta till "70-talets barnprogram"...)

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2009-09-03 11:13

Hej alla,

Är det någon som känner till något sätt att defragmentera minnet. Aktivitetskontroll säger att jag har totalt 1,5 GB installerat vilket är korrekt, sen 575 MB aktivt, 710 MB inaktivt, ledigt 90 MB, dettat trots att jag bara kör Firefox. Jag vet att jag får ca 1,2 GB ledigt om jag startar om datorn, men finns det en genväg?

Ulf

Bevaka tråden