Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tvinga ett program att använda en viss nätverksanslutning

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I OS X så kan man ju ha flera nätverksanslutningar aktiva samtidigt och de fungerar då i redundans efter den i ordningen man definierat i nätverksinställningarna. Men hur gör man om man vill tvinga ett program att köra på en specifik nätverksuppkoppling?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 19:27

Om programmet inte själv stödjer att du väljer en specifik anslutning eller soure IP, så kan du trixa med routeing tabellen, detta funkar ju dock endast om det är en specifik adress/nät som den skall ansluta till. Om det är mer i stil med "använd den här anslutningen då du ansluter till internet" och programmet inte stödjer att välja så är du rätt SOL..

Om jag temporärt vill köra på detta sätt och kan se vad jag har för IP och andra grejer på den anslutningen hur gör jag då? Kanske inte är värt mecket.

I praktiken handlar det om att jag sitter med min mac på ett nätverk där internet endast koms åt genom en mycket restriktiv proxy, och jag skulle vilja köra Adium över telefonen via bluetooth, men alla annan trafik ska gå på det vanliga nätverksinterfacet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 20:51
sudo route add -host <server ip> <mobil gateway ip>

i terminalen styr om trafiken genom mobilen, men du måste manuelt lägga till den varje gång och ta bort den om du vill ansluta på annat sätt, dock försvinner den automagiskt om du kopplar ner mobilen helt, eller det skall jag inte lova det beror på hur du ansluter den..

1
Bevaka tråden