Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur lång tid ska egentligen en service ta?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-27 21:47

Lämnade in min iMac alu för precis en månad sen för att fläkten gick på högvarv. Hade köpt den på en firma som sålde både pc och Mac. Dom sa att dom skickade iväg den. Vart skickas Mac:arna för service? (Den är köpt i Stockholm) Och hur lång tid ska man behöva vänta? Dom sa att det skulle ta max tre veckor. Men nu har det gått över fyra.

Det kan variera väldigt mycket p.g.a trycket på verkstan just nu, reservdelar, om nån är sjuk eller om felet är svårt att råda bot på. Maila eller ring och kolla om du inte kan vänta.
Jag kan tänka mig att de sa "Det bör inte ta mer än tre veckor."

One more thing... tänk på att varje gång du ringer och pratar med en tekniker försenar du din och andras reparationer.

Service i Sverige utförs av olika auktoriserade serviceverkstäder. Lämnade du in den hos återförsäljaren eller hos en serviceverkstad?

Jag skulle nog säga att 4 veckor är en väldigt lång tid ta och hör med dom vad som gör att det dröjer så pass länge.

  • Medlem
  • 2008-02-28 15:36

Jag köpte Mac:en på PcCity i Nacka utanför Sthlm. Ringde deras support idag, men dom kunde ju bara kostatera att den inte var klar.
Jag fick ett nummer till firman som utförde servicen, Powermill Service AB. Försökte ringa dom, men då hade dom precis stängt!
Men det måste väl uppenbarligen vara något allvarligt fel på den som verkar vara svårt att hitta?

Powermill Service är Europas största servicefirma. De gör samtliga servicar för för många kända kedjor i Sverige (OnOff, Siba, PCCity, Komplett.se, El-giganten mfl..)
enligt Konsumentköplagen skall en service eller lagning utföras så skyndsamt som möjligt och utan kostnad för kunden. Enligt konsumentverket är "så skyndsamt som möjligt" ca 3 veckor. tar det längre tid har du rätt till ersättning eller en ny vara.

De flesta större firmor har någon form av policy om hur man betalar ut ersättning. ta reda på hur det fungerar på PCCity.

MVH

Johan

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-28 18:16

Är Powermill auktoriserade på Mac? Kan vara bra att veta, om dom inte är det så kan dom heller inte köpa reservdelar från Apple.

Edit: Hittar inget om Apple på deras hemsida.

Dom verkar ju inte finnas på Apple's sida heller över Auktoriserade Serviceverkstäder. Hittar också många som klagar på dom exempelvis se länkar nedanför . Om du fick ett referensnummer av PC-City så kan du testa att skriva in det här http://www.powermill.se/ sen Kundportal och se ifall det dyker upp någon info

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=689242

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=114808&st=0

Det kan vara så illa att Powermill ta hand om ALLA PC Citys serviceärenden och därmed skickar vidare till en AASP(apple authorized service provider) i sin tur.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-02-29 11:59

Om det krånglar igen rekommenderar jag dig att du lämnar in den på t.ex. InLife direkt istället. Det spar du nog massor av tid på. När jag lämnade in min MacBook för flimmer var den klar på 1-2 veckor och då var det servicekillen som ringde mig och inte tvärtom för att fråga mer exakt hur felet var, och berättade vad han hade gjort och vad han trodde felet var och hur lång tid det skulle ta etc.

  • Medlem
  • 2008-02-29 14:20

Ringde dom idag och frågade var datorn hade tagit vägen. Det tog över20 minuter innan dom hade tagit reda på vart maskinen hade skickats. Sen fick jag reda på att reprationen inte ens var påbörjad!!!
Dom skulle byta fläkten idag, "om det fanns reservdelar". i så fall skulle det gå att hämta maskinen på måndag eller tisdag. Vi får väl se, mitt förtroende för dom är iaf kört i botten!

By the way, Jag har slarvat bort garantipappret till maskinen. Kan jag köpa Apple Care istället? Ger det samma rättigheter om maskinen går sönder igen? Eller måste dom veta när maskinen är köpt då?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-29 17:32
Ursprungligen av Dalle:

Ringde dom idag och frågade var datorn hade tagit vägen. Det tog över20 minuter innan dom hade tagit reda på vart maskinen hade skickats. Sen fick jag reda på att reprationen inte ens var påbörjad!!!
Dom skulle byta fläkten idag, "om det fanns reservdelar". i så fall skulle det gå att hämta maskinen på måndag eller tisdag. Vi får väl se, mitt förtroende för dom är iaf kört i botten!

By the way, Jag har slarvat bort garantipappret till maskinen. Kan jag köpa Apple Care istället? Ger det samma rättigheter om maskinen går sönder igen? Eller måste dom veta när maskinen är köpt då?

Apple har full koll på sina maskiner, det enda du behöver är serienumret.

Ursprungligen av shandar:

Apple har full koll på sina maskiner, det enda du behöver är serienumret.

Och kvittot!

  • Medlem
  • 2008-03-06 10:19

Nu har jag fått domen...
Dom säger att det inte är något fel på maskinen! Trots att den låter som ett jet-plan! Funderar allvarligt på att ta den till en riktig apple-verkstad och få fläkten helt utbytt.
Finns det någon här som har gjort det? Vad har det kostat? Och framförallt, blev det bättre?
Om man köper Apple Care, innefattar det då nästan allt i maskinen? "logikkort, är det samma som moderkort i en PC? Sitter processorn fastlödd på Logikkortet som i Mac Mini? Alla svar mottages tacksamt!

Tillsist vill jag uppmana alla att inte köpa applegrjer på denna kedja! Dom behandlar en som skit och man får ingen hjälp alls. Det tog 5 (!) veckor att konstatera att det inte var något fel på datorn!

Ursprungligen av Dalle:

Nu har jag fått domen...
Dom säger att det inte är något fel på maskinen! Trots att den låter som ett jet-plan! Funderar allvarligt på att ta den till en riktig apple-verkstad och få fläkten helt utbytt.
Finns det någon här som har gjort det? Vad har det kostat? Och framförallt, blev det bättre?

Lämnade in min iMac när den var en vecka gammal då det lät som något låg mot en fläkt redan första gången jag startade den. Killen i affären sa att de skulle höra av sig när det var klart. Tröttnade på att vänta och gick in till affären en månad efter att den lämnades in. Naturligtvis var den färdig då. Alla fläktar blev utbytta och oljudet är borta.

Köpte den via Apple store.

1
Bevaka tråden