Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link 804 KASS!!!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-04-01 17:53

Vi har en d-link 804 hemma för att dela på TeliaADSL. Det är dock så att efter några dagar så slutade det hela plötsligt att fungera. En snabb felsökning visade att det är WAN porten på d-linken som ej vill ta emot internetsignalerna från adsl modemet (lampan slutar lysa = inget internet till familjen). D-linken skickades till support men kom hem efter en månad!!! med ett meddelande om att inga fel kunde hittas. Nåväl tänker vi och kopplar in skiten igen, nu fungerar det, jippie, i hela 15 minuter innan den dör (WAN lampan igen). Under 2 dagar gick det dock att väcka den slumrande lillen genom att plugga ur sladden som går in i WAN porten och sedan plugga in den igen, lampan lysta och allt var frid och fröjd tills man stängde ner datorn. När man sedan ville komma åt internet igen var det samma problem, ner och rycka i sladdarna och poff så var vi igång. Men sedan ett dyngn tillbaka så fungerar inte detta knep längre heller, och supporten är precis lika förtående som en support alltid brukar vara *ironi*. Vad att göra, ack, vad att göra? Känns inte precis som att skicka tillbaka den till d-link, betala frakten själv á 100kr, vänta en månad och få tillbaka samma skit igen är något alternativ. Det kan väl rimligtvis inte heller vara något med konfigureringen heller?

Tips, råd, egna erfarenheter? bring ´em on.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-01 22:27

Uppgradera firmware? Man kan ha tur ibland...

/KL

Jag har en DI-804 som jag delar ett Bostream adsl-abbonemang med. Har aldrig uppgraderat min firmware och jag har aldrig haft problem.

Testa med en annan bredbandsdelare om du har möjlighet för att se hur det fungerar. Kanske är det modemet eller kablarna det är fel på?

Är 804:an transig så stå på dig!

Låter som glappkontakt i mina öron. Antingen i själva (WAN) kontakten på D-Linken eller i TP sladden till modemet. Testa byta modemkabeln mot en annan samt när kabeln sitter i kontakten att rucka den upp och ner samt trycka o dra i den lite gran. Även att fysiskt skaka burken, med sladden i kan provas.

Glappkontaker är de j*vligaste felen av alla att hitta eftersom de brukar uppträda då man inte vill ha dem och inte inträffa då man felsöker. Det kan även vara någon form av dålig lödning som finns på kortet. Då kan den ju vara temperaturberonde. Sådana fel brukar inträffa då apparaten blir varm eller kall.

Har du även provat ADSL-modemet? Kan ju vara det som strular. Skickar det inte ut några signaler så lyser knappast WAN-lampan. Enkelt test vore att testa med en annan router.

Annars är det tyvärr bara att ringa och klaga. De har ju 2 års tillverkningsansvar.

Jag har också en 804:a som snurrat på utan problem sedan jag stoppade i sladdarna första gången. Byt kablar - så har du en sak mindre att fundera över i felsökningen.

Jag kan passa på att nämna att D-link har en helt fantastsk serviceavdelning. Ring dom och prata lite grand och om de inte kan hjälpa dig per telefon är det inga problem att skicka in lådan.

Jag hade problem med min DI-701, men det var bara att skicka in och få en ny...

Vill gärne delge mina sypunkter på D-Link 804. Jag har bara haft problem med D-Link 804. Macpressen eller om det MacWorld rådde läsarna att uppgradera Firmware. Jag gjorde det men utan resultat. Supporten rådde mig att specificera mac-adressen, även detta utan resultat. Vi bytte modemet som var ett "Alkatell" till ett lite äldre, nämligen "Nokia", båda kommer från Telia. Vi fick då igång D-Linken. Min slutsats blir därför att det lika väl kan vara problem med modemet.

/Tommy

  • Oregistrerad
  • 2002-04-12 11:41

Bytte kabel, fungerade - i 3 dagar, var sedan nera i 2 dagar, fungerar nu igen. Börjar blir drygt att hela tiden koppla förbli router och köra adls till bara en dator (ja det fungerar, således inget fel på adsl modemet), måste vara glappkontakt, tyvärr så syns inte sådant när supporten ska kolla på det

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-13 12:55

Jag har inte haft några som helst problem med min D-Link DI-804. Den bara tuffar på, abslout pålitligt. Har du kollat alla kablar, återställt routern, bytt bildskärmskortet och hört med bredbandsleverantören? Har du testat med en annan dator?

  • Oregistrerad
  • 2002-04-13 15:38

Hej
Jag fick plötsligt problem med min D-link, allt såg ok, den gick 5min efter omstart av spänningen, sedan dog trafiken, bytte ut den mot en från Clas Ohlson, då gick allt som vanlig igen.
Det var nätdelen som inte gav tillräcklig spänning för att driva den.

Bengt

1
Bevaka tråden