Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

NT4 och AppleTalk

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-06-05 10:12

Vi har en NT4 server på jobbet som vi delar ut via AppleTalk. Fungerar utmärkt som fileserver, men...
Går det att få den att prata AppleTalk via TCP/IP för att snabba på lite?
Vill inte uppgradera till win2000 server som kan detta (för dyrt!).
Någon som vet om NT4server kan detta? Något servicepack som fixar?

/Jonas

Det tror jag inte men jag vet inte helt säkert?? Genom att installera "services for Macintosh" på NT servern så ´förstår´ ju NT apple talk och använder väl det protokollet? (Fast om ni använde NT som FTP server så skulle det ju funka fiiint med TCP/IP). När du säger "snabba" upp lite så tycker jag (min högst personliga åsikt) att du kanske letar i ´fel´ ände. Bäst b-o-r-d-e vara att accelerera nätverket med switchar som kör 100Mbit full duplex, kanske en Switch med giga port och ett giga kort i NT servern som fördelar ut 100mbit dedicated. Jag tror inte att man bör ´jaga´ hastighet i protokollen (t ex ipx), utan snarare se över sina anslutningar... Jag brukar alltid kolla i "apple systeminformation" vilken länk jag har på mina macar, hastighet och duplex står där.

Kanske ingen större hjälp, men en välment tanke!

MVH mattias

Jonas!
Du skall använda en tredjepartslösning från t.ex : Cyansoft

Microsofts egen "Services for Macintosh" är direkt dålig.
Det hjälper inte mycket att köpa fetare nätverk för SFM kommer alltid att vara flaskhalsen.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-05 13:56

MacServer IP verkar vara precis det jag behöver!
Visst är det stor prestandaökning mellan vanliga AppleTalk och AppleTalk via IP. Om man kör 100Mbit switchat full duplex. Och det är ju det vi gör.
Ska installera 20-dagars-prova-gratis-varianten och testa lite. Var kan man köpa detta program och vad kostar det?

/Jonas

Det kostar 3-4000 spänn för 10 samtidiga användare tror jag. Det kan ha gått ner i pris. Alla stora återförsäljare säljer det bl.a Connection.

1
Bevaka tråden