Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med adminstratör behörigheter

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-29 14:58

Mitt personliga konto på mac har tydligen inte administratör behörigheter och jag har ingen aning vad användarnamnet eller lösenordet är på admin kontot (om det ens finns något). Jag kan alltså inte göra några programuppdatering eller systeminställningar. Börjar bli så där lagom irreterande... Någon som vet hur jag kan lösa det här?

Starta upp från en OS X installations-skiva, när du klickat dig förbi språkvalet kan du klicka i menyn "Verktygsprogram" och välja "Återställ lösenord".

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-29 16:06
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Starta upp från en OS X installations-skiva, när du klickat dig förbi språkvalet kan du klicka i menyn "Verktygsprogram" och välja "Återställ lösenord".

Krävs användarnamn och lösenord från en administratör för att starta installationen

Du ska inte starta någon installation. Stoppa i OS X-installationsskivan och håll in knappen C vid uppstart.
Om du menar att du behöver skriva in ett lösenord för att starta från en OS X-skiva (direkt efter omstart) så betyder det att "Open Firmware" är aktiverat med ett lösenord.
I sådant fall så har du antingen köpt datorn begagnad och behöver kontakta säljaren om lösenordet, alternativt att den som hjälpte dig installera datorn har satt ett Open Firmware-lösenord. Open Firmware är aldrig aktiverat när du köper en ny dator.

Open Firmware-lösenord är inte detsamma som lösenord för ett användarkonto utan är ett extra skydd för datorn så att inte vem somhelst ska kunna starta upp den och byta t.ex lösenord på användarkonton eller installera om systemet.
Ifall även Open-Firmware är aktiverat på din dator och du inte har någon möjlighet att ta reda på det lösenordet så är det kört för dig, då kan du inte ens installera ett nytt system i din dator.

Vem installerade systemet och skapade användarkontona från början ? Fråga den personen om hjälp är mitt tips.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-29 17:11
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Du ska inte starta någon installation. Stoppa i OS X-installationsskivan och håll in knappen C vid uppstart.
Om du menar att du behöver skriva in ett lösenord för att starta från en OS X-skiva (direkt efter omstart) så betyder det att "Open Firmware" är aktiverat med ett lösenord.
I sådant fall så har du antingen köpt datorn begagnad och behöver kontakta säljaren om lösenordet, alternativt att den som hjälpte dig installera datorn har satt ett Open Firmware-lösenord. Open Firmware är aldrig aktiverat när du köper en ny dator.

Open Firmware-lösenord är inte detsamma som lösenord för ett användarkonto utan är ett extra skydd för datorn så att inte vem somhelst ska kunna starta upp den och byta t.ex lösenord på användarkonton eller installera om systemet.
Ifall även Open-Firmware är aktiverat på din dator och du inte har någon möjlighet att ta reda på det lösenordet så är det kört för dig, då kan du inte ens installera ett nytt system i din dator.

Vem installerade systemet och skapade användarkontona från början ? Fråga den personen om hjälp är mitt tips.

Uppskattar verkligen att du försöker hjälpa mig!
Lyckades byta lösenord på sättet du sa, men mitt konto har fortfarande inga administratör behörigheter. Macbooken har jag köpt ny och installerat själv så det borde ju vara kontot jag skapade först som är admin. Har inget Open-Firmware lösenord.

Om du går in i Systeminställningar och klickar på "Konton" så står det antingen "Admin" eller "Standard" alternativt "Hanterad" under ditt namn i vänster fält. Vad står det där? Om du enbart har ett konto så borde det stå admin, annars är det mycket underligt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-29 19:03
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Om du går in i Systeminställningar och klickar på "Konton" så står det antingen "Admin" eller "Standard" alternativt "Hanterad" under ditt namn i vänster fält. Vad står det där? Om du enbart har ett konto så borde det stå admin, annars är det mycket underligt.

Har bara Standard på mitt konto samt ett gästkonto med Endast delning. Skumt...

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-29 19:32

Märkligt. Det går liksom inte att nyinstallera utan att det skapas ett adminkonto.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-02-29 20:11
Ursprungligen av Wire:

Märkligt. Det går liksom inte att nyinstallera utan att det skapas ett adminkonto.

Kan ju inte ominstallera utan adminkonto heller

Senast redigerat 2008-03-01 02:45
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-31 14:07

Var det någon som löste detta problem? Jag har nämligen samma problem själv. Det finns endast en användare och denna står som "standard". Något admin-konto har jag inte sett röken av....

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-31 23:40
1
Bevaka tråden