Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Torkat bläck in min Epson Stylus 740

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Har tyvärr upptäckt att bläcket in min Epson Stylus 740 har torkat. Trots att jag kört den inbyggda rengöringen, så fungerar det inte.

Är det någon som vet om de rengöringspatroner som jag sett på vissa siter, fungerar eller inte.

Tycker att det är onödigt att kasta bort hela skrivare. Vill inte ge upp den utan att ha kämpat och testat att få igång den igen.

jag har samma skrivare och liknande problem... utskrifterna blir skitiga och otydliga, trots att jag kört alla möjliga inbyggda rengöringsprogram och har en helt ny patron.

hör gärna av dig om du hittar nån bra lösning på problemet..

Samma här. Det verkar som att problemen ökat då skrivaren används mer sällan.
Fråga är om senare Epson har samma problem, någon?
Jag använder i allt större utsträckning det hanterliga och trevliga PDF-formatet.

Numer stolt ägare av det nästan papperslösa kontoret.

  • Medlem
  • 2002-03-22 13:09

Rengöringspatroner kan fungera beroende på hur hårt bläcket torkat. Testa att rengöra med lite sprit på en topz. Ifall du har ett refill-kit, kan du köra ner lite sprit i tomma patroner och skriva ut tills det är slut.

Satsa inte för mycket tid eller pengar bara, eftersom värdet på skrivaren inte är så mycket högre än priset på nya patroner... Slit och släng, vet du.

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-03-22 13:10

Biltema säljer rengörningspatroner till bl.a 740. Har själv provat på, dessvärre utan något resultat. Mitt problem är att en utav dom 3 färgerna inte skrivs ut.

  • Medlem
  • 2002-03-22 13:27

Ett tips som inte alls passar in här egetligen, men som fungerar på Epsonskrivare i synnerhet och annan hårdvara i allmänhet, är att installera drivrutiner till en skrivare som är nyare än den du har. Det kan bli en gratisuppdatering till "helt ny hårdvara". Jag upptäckte att min gamla Epson 600, utan problem blev en Epson 740.

  • Oregistrerad
  • 2002-03-22 23:38

Epson är jättebra skrivare men har en stor nackdel som gör att de ofta har väldigt kort livslängd. En Epson har skrivarhuvudet i själva skrivaren och inte i patronen. Ett huvud slits enormt och bläck kan becka igen. Detta gör skrivaren i stort sätt obrukbar. HP och Lexmark å andra sidan har inbyggt skrivarhuvud i varje patron. Patronerna är lite dyrare men i gengäld får man så gott som en ny fräsch skrivare varje gång man byter patroner. Värt att tänka på vid skrivarköp.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jen$:
Epson är jättebra skrivare men ... en Epson har skrivarhuvudet i själva skrivaren och inte i patronen. Ett huvud slits enormt och bläck kan becka igen. Detta gör skrivaren i stort sätt obrukbar.

Hmm, detta låter inte bra. Snålheten får inte bedra visheten. Blir kanske en HP-skrivare istället för rengörings- och nya bläckpatroner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-23 13:50

Jag sitter också på en Epson 740. Men den har i stort sett fungerat bra, utom vid ett tillfälle då jag råkade ut för nämnda problem... Den gången räckte det faktiskt med att byta ut den svarta patronen, vilket får mig att fundera på om inte det också ibland kan vara fel på själva patronerna!
Förutom märkespatronerna så kommer det ju ut en hel del "lågpris"varianter där man inte har samma kvalitetskontroll över t.ex. bläcket. Många patroner blir liggande och bläcket gammalt, så när man stoppar in det i sin skrivare kan det lättare "korka igen".

Citat:

Skapades ursprungligen av: Peter Edwardsson:
Har tyvärr upptäckt att bläcket in min Epson Stylus 740 har torkat. Trots att jag kört den inbyggda rengöringen, så fungerar det inte.

Är det någon som vet om de rengöringspatroner som jag sett på vissa siter, fungerar eller inte.

Tycker att det är onödigt att kasta bort hela skrivare. Vill inte ge upp den utan att ha kämpat och testat att få igång den igen.

Jag fick liv en en Epson skrivare genom att använda lite 5-56 spray, allt hade torkat och det var inte mkt bläck kvar. Sputade lite på munstycket och vips så började det fungera efter några test utskrifter...

Citat:

Skapades ursprungligen av: screwpull:
Jag fick liv en en Epson skrivare genom att använda lite 5-56 spray, allt hade torkat och det var inte mkt bläck kvar. Sputade lite på munstycket och vips så började det fungera efter några test utskrifter...

Intressant tips. Blev det inte ganska så oljigt och kladdig efter 5-56:an? Vilket munstycke spejade du i? Under bläckpatronen eller var?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Peter Edwardsson:
Intressant tips. Blev det inte ganska så oljigt och kladdig efter 5-56:an? Vilket munstycke spejade du i? Under bläckpatronen eller var?

Det blev inte oljigt, man får spruta lite med den långa pipen som följer med. Jag sprayade dels under bläckpatronen och lite på själva huvudet, lät det verka lite och sen körde jag rengörnings programmet och en massa utskrifter. Det var en Epson 440 (gammal rackare)....

Eller så gör man som jag, häller en dryg halvliter cola i skrivaren (givetvis med locket öppet, för bästa effekt).
Min Epson Stylus 750 Coca-Cola Edition skriver nu bättre än nånsin.

Visst kan man göra sånt Bara det funkar sen......

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2002-03-25 10:52

Jag har en Epson 1270 ock det står i bruksanvisningen (jo jag läser alltid den först) att om man inte annvänder skrivaren så ofta så ska man ungefär en gång i veckan slå på skrivaren och låta den stå på i en timme så att man håller munstyckena rena.

Det stämmer säkert, man skulle oxo kunna använda t-röd som är sprit och dunstar lätt. Borde fungera det oxo.... Själv har jag ingen skrivare just nu.. Men jag har fått igång några iaf

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-26 16:56
Citat:

Jag har en Epson 1270 ock det står i bruksanvisningen (jo jag läser alltid den först) att om man inte annvänder skrivaren så ofta så ska man ungefär en gång i veckan slå på skrivaren och låta den stå på i en timme så att man håller munstyckena rena.

Jag brukar också spöa min skrivare en gång i veckan. Jag har en Epson 740 (en beige fuling) och den funkar i stort sett bra. Jag använder piratpatroner av märket Fullmark från Clas Ohlson. Lika bra som Epsons egna.

  • Oregistrerad
  • 2002-04-02 00:50

Jag är BERGIS att ni som har problem med era skrivare har använt "piratbläck". Alltså ej orginal...

Det hände mig när jag övergick från orginal till pirat patroner. Min Epson Stylus 500 blev totalkvaddad!

Efter mycket ståhej lyckades jag "tjöta" mig till en helt NY skrivare helt gratis, från bläcktillverkaren Fullmark.

Innan Fullmark "testet" så använde jag alltid orginal bläckpatroner från Epson, och hade varken då eller nu några problem med dessa. (Tyvärr är dom är alldeles för dyra).

Citat:

Skapades ursprungligen av: MrT:
Jag är BERGIS att ni som har problem med era skrivare har använt "piratbläck". Alltså ej orginal...

Det hände mig när jag övergick från orginal till pirat patroner. Min Epson Stylus 500 blev totalkvaddad!

Efter mycket ståhej lyckades jag "tjöta" mig till en helt NY skrivare helt gratis, från bläcktillverkaren Fullmark.

Innan Fullmark "testet" så använde jag alltid orginal bläckpatroner från Epson, och hade varken då eller nu några problem med dessa. (Tyvärr är dom är alldeles för dyra).

Jag använder bara de dyrbara dropparna från orginalpatronerna, och min skrivare ha bäckat igen ändå. Således ingen garanti för funktionaliteten.

Nu har jag testat att köra med rengöringspatroner ett antal gånger och även låtit dem lösa upp det intorkade bläcket under två nätter. Satte sedan dit nya bläckpatroner.
Men det verkar som det är osynligt bläck som jag har köpt för det syns inte någonting när jag försöker skriva ut

Nåväl, det varett gott försök, men nu blir det ingen Epson skrivare mer i vår familj. Tacka vet jag HP!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-05-21 14:44

jag har oxå en samma problem med svart färg.. vill någon ha för reservdels plock.. så finns den att hämta hos mig i gbg..

Jag kan skänka bort min epson 740 som lider av ovannänmda problem...Hädanefter blir det laser skrivare dock bara i svartvitt men handen på hjärtat hur ofta skriver man ut i färg...En kul grej i början men efter byte av patroner några gånger inser man att det kostar mer än det smakar.

Ps skrivaren finns i Västerås ds.

Kommer att arkivera min Epson i en grön container senare idag.

Innan bläcket torkade in, så var det knivskarpa utskrifter. Har haft den i 2,5 år och nu ska den pensioneras.

Det blir en annan skrivare (laser?) efter sommaren.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2002-06-01 15:25

Ett litet tips för er som inte gett upp att rengöra er skrivare. Använd vanligt vatten. funkar kanon.
Efter det så kör ni rengörningspatronen.
Har räddat några skrivare på det sättet.

Nu är min gamla Epson arkiverad, snyft.

Jag har bytt patroner på min Epson 740, jag kör OS X, misspassningen är stor vid utskrift. Jag hittar inte någon knapp i Skrivardialogrutorna att trycka på för att köra "Print Head Alignement" (ingen annan service heller), finns det inte?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 00:19

Hade en Epson Stylus Color 740, men den pajade efter ett tag. Idiotiskt nog gjorde jag om samma misstag och köpte en Epson Stylus 42 Plus. Billiga grejor, visst, men egentligen bara skräp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Olav Rust
Jag har bytt patroner på min Epson 740, jag kör OS X, misspassningen är stor vid utskrift. Jag hittar inte någon knapp i Skrivardialogrutorna att trycka på för att köra "Print Head Alignement" (ingen annan service heller), finns det inte?

Inställningarna för Epson 740 ligger i "skivkontroll". Där kan du göra allt det du önskar. Körde själv senast igår, i samband med patronbyte.
Du kan göra rent, justera osv. Du kan även se hur mycket du har kvar i resp. patron.

Citat:

Skrevs ursprungligen av adress@mac
Inställningarna för Epson 740 ligger i "skivkontroll". Där kan du göra allt det du önskar. Körde själv senast igår, i samband med patronbyte.
Du kan göra rent, justera osv. Du kan även se hur mycket du har kvar i resp. patron.

Skivkontroll??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-31 17:18

Utskriftskontroll?

Bevaka tråden