Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmäna frågor innan Macbook PRO anländer...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 01:35

För några dagar sedan beställde jag den nya Macbook PRO, priset landade på drygt 20000 kronor inkluderat frakt och studentrabatt. Givetvis är jag mycket glad över detta köp, trots att det nästan dröjer två veckor innan den anländer till mitt lilla hus. Men jag har ändå en konstig känsla... det känns konstigt att jag köper en nu om det ändå släpps en ny (är det bekräftat?) Macbook PRO i juni månad, med helt ny design, ny prolle osv. Det känns som om de släppte denna bara för att bli av med allt inför den stora grejen, det är då det händer. Är det inte lite för tidigt för en uppdatering av Macbook PRO igen, bara tre månader efter den uppdaterades, i juni månad? Brukar Apple släppa uppdatering såfort nya processorer eller dylikt lanseras på marknaden, eller brukar det dröja några veckor innan?

Men jaja. Sådan jäkla stor skillnad mellan dessa två maskiner kan det ändå inte vara, eller kan det? Jag är iaf MYCKET glad för det jag får. Det är nästan för mycket, egentligen. Men jag kör på detta. Hellre för mycket än för lite. Innan jag kör igång på allvar behöver jag dock ha svar på ett antal frågor som snurrar omkring i mitt huvud just nu.

Den första undringen gäller koppling till en extern skärm som jag kommer inhandla snart. VGA hit, och DVI dit. Dessa benämningar är svårt för mig, jag uppfattar egentligen nada vad de egentligen betyder. Hjälp! Om jag köper en ny skärm i samband med detta köp, behöver jag då köpa till en sladd eller kan jag köra med det som hänger med i kartongen? Hur brukar standarden med medföljande sladdar från nya skärmar vara? Det bör gå, men man vet aldrig. Hemsk tanke. Fråga två gäller huruvida bra det är att köra med nedstängt lock på Macbook PRO då jag arbetar med den externa skärmen istället. Hur stor är risken för överhettning osv i Macbook PRO? Det finns väl ett antal fläktar som blåser luft upp, och om locktet i sin tur bildas det väl en vulkan mellan skärmen och tangentbordet? Eller? Hur gör ni som kör med en extern skärm?

Fråga tre gäller skötsel av datorns hjärta, jag talar om den angenämna hårddisken som brummar så fint. Bruum. Tidigare har jag läst att man skall göra någon procedur med skivverktyg var tredje månad (typ), trycka på en knapp som kollar att inget är fel på hårddisk eller så. Vad kallas denna procedur, och hur gör jag det? Finns det några andra bra tips på saker man kan göra med datorns inställningar så den mår så bra som det bara går? Undertecknad vill att det skall vara den mest vänligaste datorn på denna jord. Mitt lilla gosedjur.

Och fråga fyra, som är den sista frågan, gäller "köpa-till-saker". Finns det några skydd som passar 15#-modellen bra? Något som är snyggt, fräscht och inte kostar så fruktansvärt mycket pengar? Och sedan har jag även sett att det finns olika ställ till datorn - underlättar detta något med fläktarna osv eftersom underdelen inte står mot något bord eller annat som annars kanske stoppar luften att komma ut? Det är egentligen bara två "stångar", eller vad man skall kalla det, som håller upp laptopen på ett smidigt sätt.

Tacksam för svar på dessa frågor. Önskar också alla en trevlig fortsättning på denna sista dag i denna månad.

Apple talar _aldrig_ om i förväg när nya modeller släpps. Ingen förutom Steve himself kan bekräfta om det kommer en ny modell i juni. Det enda som är säkert är att alla datorer blir ersatta av en ny och bättre modell förr eller senare. För kvalificerade gissningar när ny maskinvara kommer kan du besöka www.macrumors.com och deras Buyer's Guide.

Ursprungligen av johan_tanying:

Apple talar _aldrig_ om i förväg när nya modeller släpps.

Snarare vanligen. Ett exempel på ett undantag är ju Apple TV som de praktiskt taget visade upp innan de ens kommit fram till vilket namn de skulle använda.

Ursprungligen av Marcus K:

Snarare vanligen. Ett exempel på ett undantag är ju Apple TV som de praktiskt taget visade upp innan de ens kommit fram till vilket namn de skulle använda.

Snarare undantaget som bekräftar regeln. Samt att man lovade 3GHz G5 efter ett år. Det löftet infriades ju aldrig...

Vad gäller datorer kan man sannerligen inte påstå att Apple talar om att "om tre månader och fyra dagar släpper vi en snabbare och billigare modell"... Apple TV fanns ju inte i sortimentet och kunde därmed inte konkurrera ut sig själv.

Vad gäller övergången till Intel släppte man en tidsram men inte i vilken ordning eller exakt när de olika modellerna skulle släppas, eller hur de skulle vara konfade.

Oavsett om det släpps något om tre månader med ny design så kommer prestandan inte öka dramatiskt. Intels nya plattform skiljer sig inte så mycket från dagens av vad jag har läst. Vi kommer inte rusa iväg i processorhastighet. Jämför tisdagens mbp med vad vi hade innan.

Jag har just också beställt en MBP och sitter lungt i båten. Det bästa köptillfället är direkt efter en speedbump. Vem vet vilka barnsjukdommar som följer med en helt ny dator. Denna MBP är genomarbetad under lång tid.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-29 19:15

Fyra stycken inlägg om en fundering jag hade - ptjuh! Undertecknad tackar så hjärtligt och kan konstatera att jag iaf gjorde ett bra köp, och som någon annan också påpekade - det bästa tillfället att köpa en ny dator från Apple är efter en uppdatering. Tack, tack för kommentarerna. Men jag saknar svar på dem andra frågorna, vilket enligt mitt tycke är något enklare att besvara och ni kanske känner att ni inte orkar svarar, men jag skulle uppskatta detta om någon svarade på en fråga. Det är smågrejer som jag måste ha reda på innan jag sätter igång på allvar.

Trevlig fortsättning på kvällen.

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-02-29 22:15

1. Det följer med en DVI/VGA omvandlare. Så det ska inte vara några problem oavsett vilken skärm du än köper.

2. Varför inte köra med locket öppet, då får du ju 2 skärmar att jobba på. Så gör jag iaf, smidigt med mer yta. Men jag tror inte att den blir nämnvärt mycket varmare ifall du kör med locket stängt. Den har ventilationen baktill, inte undertill som det är på vissa pc-laptops.

3. Du pratar om skivverktyg antar jag, visst kan du köra kontrollera skiva lite då och då om du vill det. Jag har gjort det ett par gånger sen jag köpte min för snart ett år sedan och då har det varit i samband med att nåt program har strulat så jag har kollat skivbehörigheter.
Det är inte som en pc och defragmentering, som jag har fattat det så ordnar mac os det av sig självt.

4. Skydd som i fodral eller? Köp ett fodral i neopren så slipper du repor och annat på utsidan, finns hur många olika varianter som helst att välja mellan.
Värme, javisst blir den varm om den får jobba hårt. Min har dock aldrig gått över 60 grader enligt Istat Pro men då går ju fläktarna för fullt iofs, men det är ju bara så länge den belastas hårt. Sen är den tyst och sval igen. Just nu ligger den på 44 grader på CPU men nu sitter jag ju bara och surfar.

Till sist så tror jag inte att det kommer en uppdatering av MBP i juni, det är alldelles för tidigt.

1
Bevaka tråden