Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DI-704

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2001-11-26 17:01

Hej.

2 frågor om denna.
Firmware? Det går ju inte att uppdatera denna via mac, har försökt via virtual pc som genererar en konstigt routeradress + att den klagar på att någon redan är inne och därför inte kan uppdatera firmwaret på routern. Ingen annan dator är inne i nätverket förutom den med virtual pc på, men det är ju svårt att komma ifrån. Går det inte att uppdatera denna via VPC??

Ftp. Får inte en ftpserver att fungera. Har öppnat port 21, har även försökt med att öppna andra portar och styra till den porten med hjälp av fetch eller interarchy (tex 222.222.222.222:2101) men det hjälper inte. Som server program använder jag rumpus pro 2.0. Har testat både i classic och OS X.
Det som händer är att Rumpus påstår att den inloggande datorn loggar in men sedan händer inget. Den listar inte filerna på den, den står bara och tuggar.
Ska det öppnas någon mer port för ftp åt båda hållen?

[ 26-11-2001: Meddelandet ändrat av: Martino ]

[ 26-11-2001: Meddelandet ändrat av: Martino ]

Jo det går att uppgradera firmware via en seriell Mac med rätt kabel och med en programvara typ Z-term. Anslut via modemporten på datorn, dra igång Z-term och tryck ESC några gånger när D-linken startar upp (du kan dra ur strömmen och stoppa i den igen för att få den att boota om). efter en stund ska det komma fram en kommandopromt. Där skriver man bokstaven F bara om jag inte minns helt fel. Då ställer sig D-Linken i ett läge där den förväntar sig få den nya firmware-programvaran. Under en meny i Zterm väljer du Upload - Xmodem Send File och där väljer du firmware.bin filen.

Ang. FTP så kan det vara så att du måste antingen kryssa i eller ur en ruta där det står Passive Mode (PASV) i FTP-klienten du använder för att ansluta mot FTP-servern.

Lycka till!

....och FTP använder väl 2 portar? En för put och en för get (själv föredrar jag "get"), men jag TROR att det kan vara 21 och 23??

MVH Mattias

Nej, normalt sett så räcker det med att öppna port 21 för FTP, men kör man med passive mode som en del unix-system för så krävs även port 20.

  • Oregistrerad
  • 2001-11-26 21:14

Jag har uppdaterat min flera gånger via macen och en webläsare. Logga in i på administratorsidan...

Binary fil av uppdateringar finns här: drivisar

Jag har en DI-704 med Firmware version 2.50 build 9. Vad vinner jag på att uppgradera?

  • Oregistrerad
  • 2001-11-26 22:15

Har laddat ner 704_256b20.BIN filen nu och jag har testat att uppdatera firmwaren med ftp och via webbläsare. Det står i read me-filen att det inte går att uppdatera via webbläsare om det är 2.50, vilket det inte gör......... den efterfrågade knappen för firmware finns inte i min version.
via ftp får jag felmeddelande "invalid upgrade file".
Försökte leta upp en äldre uppdatering för att se om den sväljer den men hittar ingen. Det som är i min 704 är 2.50build9. Varför accepterar den inte 256b20?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Kevin:
Jag har uppdaterat min flera gånger via macen och en webläsare. Logga in i på administratorsidan...

Binary fil av uppdateringar finns här: drivisar

Tack för tipset, tog ner den via en PC!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martino:
Har laddat ner 704_256b20.BIN filen nu och jag har testat att uppdatera firmwaren med ftp och via webbläsare. Det står i read me-filen att det inte går att uppdatera via webbläsare om det är 2.50, vilket det inte gör......... den efterfrågade knappen för firmware finns inte i min version.
via ftp får jag felmeddelande "invalid upgrade file".
Försökte leta upp en äldre uppdatering för att se om den sväljer den men hittar ingen. Det som är i min 704 är 2.50build9. Varför accepterar den inte 256b20?

Jag har precis samma problem, hur löser jag det?

Gör så här för att uppgradera firmware första gången:

Koppla ur WAN-kabeln (från modemet etc), och koppla upp dig mot routern med ett ftp-program. Logga in som root med ditt admin-lösen. Ladda upp första uppdateringen (WD001.BIN) till routern. Vänta på att routern bekräftar överföringen, och avsluta sedan ftp-programmet. Vänta en stund och låt routern starta om.

Pröva sedan att logga in med web-läsaren igen. Om allt funkat har du nu en knapp för att uppgradera firmware, och resten av uppdateringarna ska funka att köra via web.

Uppgraderingarna finns att hämta här.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-07 00:18

Ja har ett jävla problem med min router.. en Dl 704.. Ja kan inte använda mig av ftp överhuvudtaget.. (invalid port säger den) Plus att jag inte kan skicka eller ta emot filer via program som ICQ eller MSN messenger.. Hur löser jag detta? Är de bara att kryssa i passive mode? Och exakt var ska jag göra detta? Jag kör Mac Os X 10.1.5 ... Är det bara i System inställningarna jag skall göra detta?? Det är mycket irreterande.. Man måste ju kunna använda sig av ftp.. Hjälp mig tack.. Och vad är detta Firmware som ni pratar om? värt att uppgradera?

Skinny: Åt vilket håll är det problem med ftp, icq m.m.? Från dig ut i världen eller tvärtom?

Har du konfigurerat din router ordentligt? Den kanske inte tillåter trafik på vissa portar (går att stänga av).

Kolla manualen om du är osäker på hur man gör.

  • Oregistrerad
  • 2002-06-09 15:32

Ah de e farsan som slängt ihop den så jag får inte ändra nått.. De e så att ja kan ta emot filer via MSN men kan inte skicka.. I Icq kan ja inte göra nått.. Och ftp är HELT borta.. Kommer inte in nån stans...

I routern så måste man öppna upp portarna...annars fungerar det ej, kort och gott.

1
Bevaka tråden