Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Regler för tillverkning av tillbehör för apples produkter?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-02-27 17:16

Är det någon som vet om det krävs något tillstånd för att ta fram och lansera ett tillbehör för apples produkter? T.ex. en väska till macbook.

Så länge man inte använder något av Apples varumärken så behövs inget tillstånd. Ev kan det finnas vissa licensavgifter för att tillverka iPod-dockor och likn. som använder Apples teknologi. En väska gör dock inte det

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-02-28 20:55

Vet du detta säkert? Eller antar du bara... Har du någon pålitlig källa?

Du kan lugnt tillverka, marknadsföra och sälja din väska. Apple har ingenting att göra med vad man kan använda den till, lika lite som de kan ta ut avgifter av Logitech för att deras tangentbord fungerar med Apple-datorernas USB-portar.

Däremot måste du höra av dig med Apple om du vill använda deras varumärken, t ex att använda Apples logotyp på din produkt. Men det är en helt annan sak.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-04-10 17:23

Kan jag skriva t.ex. "macbook" på väskan utan att höra med apple först?

Är det någon som vet vart man enklast hör av sig angående frågor som denna?
Avdelning/Kontaktuppgifter, mm?

Ursprungligen av hejamac:

Kan jag skriva t.ex. "macbook" på väskan utan att höra med apple först?

Ja, så länge du inte använder "MacBook" som varumärke, vilket jag antar att du inte tänker göra. Apple har ensamrätt på varumärket MacBook, inte på ordet MacBook.

Prova att ringa Apple i Stockholm.

http://www.hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Vkiid=JwUeQSW5fZg3d9qAUJa3+Q%3d%3d&vad=Apple&var=

Macbook är väl ett skyddat namn?
Du får nog inte kalla väskan för MacBookBag, men du får säkert ha med texten "Passar bl bla bla ex Macbook Air"

Det är ju skillnad på en upplysning och att sno ett namn...

Sedan har väl Apple förmodligen de små loggorna som visar att en produkt är Mackompatibel, de får du nog adress till om du frågar.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-04-12 14:43
1
Bevaka tråden