Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga ljud i hörlurarna under tystnad

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan
Har märkt att på min iMac intel 20" (senaste modellen) så kommer det lite konstiga ljud ur hörlurarna efter att man ändrat ljudvolymen och det där "plopp"-ljudet hörts. Låter som lite gnissel eller vad man ska säga, åsså kanske nån högfrekvent ton ligger kvar o piper, tills man igen ändrar volymen, då kommer nytt konstigt ljud/eller så försvinner det. Vet inte om det också är så med de vanliga högtalarna, då ljuden troligtvis inte framgår särskilt bra från dem. Vad är detta? Bara att det sitter halvkassa ljudkort i de här datorerna eller?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-26 21:21

Jag har också undrat över detta, och jag kan märka de högfrekventa ljuden i mina högtala också, fast då inte lika tydligt. Riktigt kasst håller jag med om, och detta är på min 2,2ghz macbook, igår hade det varit senaste modellen :). Samma ljudkort?
Det högfrekventa ljudet verkar ändras även efter att ha spelat upp något ljud, inte bara ändrat volymen, kanske är det plopp-ljudet som påverkar den högfrekventa tonen isf?

Hur som helst, det viktiga är inte hur den ändras, utan att den finns och det är störande. Någon som kan förklara?

Jag har fått min iMac 24" 2.8 reparerad av apple 2ggr för just det här problemet utan att det kunde lösas. Jag fick sedan datorn utbytt och är nu inne på min 3:e ersättningsmodell. Tro det eller ej: Dessa tre datorer lider av exakt samma problem.
Trots väldigt lite feedback i andra appleforum angående detta problem (ett fåtal på apples egna forum och macrumors) är jag i övertygad om att det här är ett väl utbrett problem men som inte stör de flesta. Det här hörs nämligen inte från iMacen interna högtalare. Själv arbetar jag med hörlurar och de här högfrekventa ljuden driver mig till vansinne.

Att det även är ett problem som berör macbooken skrämmer mig ännu mer eftersom jag funderar på att skicka tillbaka min nu tredje iMac och skaffa kanske en macbook pro....

Innan skall jag dock prova att koppla in hörlurar vi usb med en omvandlare och se om detta kan lösa problemet.

Antar att man får skaffa ett riktigt ljudkort om man ska hålla på med nåt med ljud seriöst, annars är det väl kanske bara att acceptera att ljudkortet i de "billiga" macarna är halvkassa.

billiga och billiga. en dator för 11.000-13.000 (beroende på hans modell) är inte särskilt billig i min åsikt

Därav citationstecken

ah i see. hade samma problem på en telefon en gång, varje gång man skulle in i menyn osv kom ett brusljud men det märktes bara av i hörlurarna. försvann dock när jag uppdaterat den senare.

Såg just en väldigt intressant tråd på apples diskussionsforum som verkar ta upp det här problemet. Det får mig att tro att det inte är ett problem som är isolerat till iMacen utan också macbook pro och mac pro (en macpro-ägare postar om samma problem)

http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1004945&tstart=0

De bra nyheterna är att jag testade som sagt ett externt usb ljudkort (200spänn) och det fungerar utmärkt.

  • Medlem
  • 2008-02-29 10:20

Jag har också det högfrekventa ljudet. Jag hade tänkt använda imac:en för ljudproduktion, men det har visat sig vara allt för påfrestande med det interna ljudkortet. Jag hade förvisso redan sedan tidigare tankar på att köpa ett externt ljudkort, eftersom jag vill ha lite annat krimskrams inbakat i det, och jag vet sedan tidigare hur de inbyggda ljudkorten brukar prestera. (Ungefär som våra gör nu...)

Det digitala läckaget som imac:en (och tydligen andra mac:ar också) dras med skulle jag tro är en mjukvarugrej. Ljudet försvinner ju nämligen oftast efter en stund, och det verkar då för mig som om mjukvara "mutar" (stänger av) utgången. Med andra ord, det borde vara lätt fixat... Så länge dock: ett externt ljudkort fixar biffen. Garanterat.

Var hittade du ett USB-ljudkort för 200 spänn?!
Går det förresten att ta ut ljudet digitalt ur en iMac
och använda ett USB-ljudkort med bra D/A-omvandlare?

Ursprungligen av Einar Lindgren:

Var hittade du ett USB-ljudkort för 200 spänn?!
Går det förresten att ta ut ljudet digitalt ur en iMac
och använda ett USB-ljudkort med bra D/A-omvandlare?

På Kjell & Company säljer de två stycken:

En enklare för 150kr (men som inverserar höger och vänster kanal, oups....)
En lite mer avancerad för 199kr (med optisk utgång dessutom.)

Det rör sig inte om några avancerade stora ljudkort utan små, som usbminnen i storlek, och som båda ger ljud som fungerar bra för mig.

Ursprungligen av bonbon:

På Kjell & Company säljer de två stycken

OK, tack för tips!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-03 10:57

Det verkar inte vara något som går att lösa gratis med hjälp av någon garanti med andra ord.. Surt.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2008-07-23 03:28

Har också upplevt lite "konstiga" ljud då man har hörlurar i och ändrar volymen i min macbook. ...brukar rätta till sig om man ändrar på ljudet igen.
Tror därför detta är normalt och finns på många (alla?) macmodeller.

1
Bevaka tråden