Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hårdisklåda

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har sökt på 99mac efter hårdiskkabinet (låda) men tyvärr kan man inte längre söka på samtliga forum. Någon som kan tipsa om alternativa lådor för firewire och som har chipet Oxford 911 ? Gärna länkar - www.powerpc.se ligger nära till hands men jag vill ha fler alternativ innan jag bestämmer mig.

Tack - Olle

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-03-07 12:57

Själv köpte jag nyligen den här:

Momobay CX-1

Hittade ingen i Sverige så jag fick handla direkt med jänkarna.
Priset 119 dollar blev med frakt blev 146.64 dollar och sen tillkom 346 kr i moms. Inte extrembilligt, alltså.

Den är till för 2,5-tumsdiskar med höjden 9,5 mm. Kan inte svara på om den använder Oxford 911-chipet, faktiskt. Jag glömde totalt bort att kolla efter det när jag köpte den.

Funkar bra, både med Firewire och USB. Har testat på Mac OS X och Windows 98 (med FAT 16-formatering).

  • Medlem
  • International user
  • 2002-03-08 16:37

Jag köpte från Power Pc en låda med 911 och stoppade in en 48GB HD. Är otroligt nöjd fungrar toppen och den e snabb som fn.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Marcus T:
Jag köpte från Power Pc en låda med 911 och stoppade in en 48GB HD. Är otroligt nöjd fungrar toppen och den e snabb som fn.

OK... låter bra, är det för en 2,5 tums disk då eller? Jag skulle gärna vilja veta om det kabinetet som är längst ned på deras sida har eller behöver fläkt. Just nu så har jag lånat en som är köpt hos www.luthman.se (märke: Tech Solution 60GB) - har 3,5 tumsdisk och silent drive... enormt tyst bredvid mig, då väsnas min annars tysta Powerbook 550 mera. Tyvärr så är den för dyr för mig - finns numera även hos Inwaerhouse för ca: 4.100 innan moms. Den stora hos Palle på PowerPC har jag sett på en amerikansk site men minns tyvär inte var, skulle vilja veta mer om dess teckniska specifikationer typ fläkt...

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2002-03-08 16:58

Hej Olle!

Köpte en 3.5" låda för 1495 inkl moms på Microstore i Göteborg som har en butik på Hisingen. (de har också 5 1/4" lådor)

http:www.microstore.se

Mikael Fredriksson

Hallå Micke - ett tag sedan...

Jo du, har den Oxford 911 inbyggt eller ? Ser annars hyffsat snygg ut för sin 1.495 kronor inkl. moms.. men dom nämner inget om fläkt eller inte fläkt.

Dom har en som ser OK ut ( 1.199 kronor inkl. moms ) men då bara för IDE > USB

Den som PowrPC har är också snygg och kostar då med moms 1.425 kronor, dom anger i alla fall att den har Oxford 911 chipet.

Har nu hittat en hårdisklåda som jag förhoppningsvis beställer från US, designen faller mig i smaken, MEN där finns ett par saker som jag undrar över. Man skriver bl.a att:

SPECIFICATIONS:

* 1394-1995 Compliant
* cable ports monitor line conditions for active connection to remote node
* cable power presence monitoring
* separate cable bias (TPBIAS) for each port
* PC and Mac compatible - OHCI compliant
* AC Adaptor: Input 120V or 220V AC (Order options), Output 12V DC 1A
* Operating Temperature: 0 to 70 centigrade

Att firewire är 1394 känner jag igen men vad är 1995 för något ? - FW2 eller ? Vad är det för kablar man avser - TPBIAS är för mig helt okännt och detta man säger är "OHCI compliant" är rena algebran. Allt finns på:
http://www.devdepot.com/description.html?pcode=HFDBT35

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2002-03-09 19:55

Microstores låda har Oxford 911 och utan fläkt

Mikael

[ 09 Mars 2002: Meddelandet ändrat av: MikaelF ]

Är det så att det bara finns 1 tillverkare (Semiconductor) av Oxfordchip 911 - om så är fallet så är väl bara ett onödigt utlägg att köpa en snyggt designad låda, vissa av dom kostar ju bortåt 1000 kronor extra. Hur kommer det sig att vissa lådor är utan fläkt, om 1 kan så varför kan inte andra ??? När man säger "Silent drive" så fattar jag det som fläktlöst.

1
Bevaka tråden