Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail litar inte på certifikat.

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-12 11:47

mitt Mail litar aldrig på min mail (loopia.se)

Har tänkt skriva tidigare om det, men valde att vänta in uppdateringen (10.5.2), men har nu genomfört den utan någon framgång för detta problem.
Saken är den att varje gång jag har startar om datorn så frågar Mail om ett certifikat ska användas/litas på.

Även om jag kryssar i att "alltid lita på" (på fyra ställen) så dyker denna ruta upp nästa gång jag startar datorn... (var inget problem på Tiger)

För att fixa inställningarna har jag följt följande länk (som jag använde när jag kopplade ihop Mail med min mail på Tiger också...)
https://support.loopia.se/index.php?_a=knowledgebase&_j=questiondetails&_i=236

*EDIT*

hmm, det räcker visst med att avsluta och starta programmet så dyker den irriterade frågan upp

Senast redigerat 2008-02-12 12:06
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-12 12:50

http://www.99.se/1416197-post40.html

hittade precis det här inlägget (svar på någon som beskriver liknande problem som jag har) men detta gör ingen skillnad :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-12 16:21

vad har du knappat in som server adresser i din klient? mail.dindomän.tld eller servernamn.loopia.se ?

Som du ser på certet så passar det endast *.loopia.se, så byt namn till de som är i loopias domän så funkar det.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-13 11:11

har inte ändrat något från igår, och *poff* så har Mail slutat tjata/strula om certifikatet nu verkar det som.

ntiy: det skulle kanske kunna vara en lösning om problemet dyker upp igen, men frågan är ju då varför loopia's egna support inte skriver något om det. Sen är jag inte i närheten av någon "certifikatsexpert" eller nätverkstekniker, men hur skulle jag kunna hämta hem och skicka just mina mail om jag bytte till loopia.se från min egna domän?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 11:26

om det står mail.dindomän.tld eller s46.loopia.se eller för den delen smurf.gronaskogen.se spelar ingen roll så länge som de alla pekar mot samma IP address när det gäller att hämta mailen, det är bundet till ditt konto.

Problemet är att certet som sagt är utfärdat på *.loopia.se, Mail kontrollerar hela certet, att de matchar det dns namn som det är utfärdat på osv. Varför detta inte står på loopias hemsida har jag ingen aning.. Men lessnade själv på samma ruta tidigare då jag har min mail på loopia med.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-02-14 13:09

men va fan, idag fungerar inte Mail alls (kan inte koppla upp till servern...)

menar du att jag kan ändra samtliga highcap.nu till supersmurfen.brunaskogen.nu utan att det skulle förändra något!? hur vet programmet då vart och vilka mail som ska hämtas? o_O

och om DNS inte stämmer, hur åtgärdar jag det!? hur vet Loopia vilken DNS som är min/mig?

*EDIT*

vad fan kan vara fel!?

Beskrivning - Arbetsmail
E-postadress - minmail@mindomän.se
Fullstandigt namn - mitt fullständiga namn
Server, inkommande e-post - pop3.mindomän.se
Användarnamn - minmail@mindomän.se
Lösenord - mitt lösenord

Server utgående e-post (SMTP) - smtp.mindomän.se
Serverport: 587 (ändrade till det som visas på loopias exempel t.o.m.)
SSL - ej ikryssat
Autentisering - Lösenord
Användarnamn - minmail@mindomän.se
Lösenord - mitt lösenord

under Avancerat
Port - 587
SSL - ikryssat
Autentisering - Lösenord

Senast redigerat 2008-02-14 13:21
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 23:08

du måste uppenbarligen använda ett DNS namn som pekar på samma IP, exempel nedan..

(entity@ran ~): host mail.dnz.se 
mail.dnz.se has address 194.9.94.72
(entity@ran ~): host 194.9.94.72
72.94.9.194.in-addr.arpa domain name pointer mailcluster.loopia.se.
(entity@ran ~): host s60.loopia.se
s60.loopia.se has address 194.9.94.72
(entity@ran ~): 

Eftersom loopia (iaf tidigare) hade deras cert utgett på *.loopia.se så litade Mail på detta och varnade då man anävnda ngt som inte passade den masken.

1
Bevaka tråden