Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp i MIDI-hell

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-27 22:10

Har ett skitkonstigt problem i ett projekt som jag måste få klart i morgon. Kan någon hjälpa mej så är det en god gärning.

Projektet består av ganska få spår. Tror det är 4-5 audiospår, ett instrument med MicroTonic, ett instrumentspår med B4 II samt ett multispår bestående av midikanaler och audiotappningar som hyser Kontakt 2 med 4 olika instrument.

Nu till det konstiga. Plötsligt så hade B4 & Kontakt tystnat helt. Mina midi-regioner i arrangefönstret gav inget utslag i instrumenten. Men om jag rec-enablar (snyggt ord) ett spår så funkar midit. Och om jag öppnar en midi-region i piano-editorn så funkar det att få ljud med keybordet, och även genom att markera midi-händelser. Men inget händer alltså när jag spelar upp projektet.

Jag gjorde en kopia av B4:ans spår med samma inställningar och flyttade över midi-regionerna och då funkade den.

Men när jag försökte samma i Kontakt så var det bara 1 av 4 spår som funkade, dom andra var fortfarande tysta. Eftersom det är ordentligt mysko med hur Logic hanterar flerkanaliga instrument som Kontakt, och eftersom jag känner mej lika osäker varje gång jag gör det, så tänkte jag att det kunde vara något med det som jag inte fick ordning på. Så jag gjorde en egen Kontakt-kanal med bara en stereoutgång för varje kontakt-patch.

Resultat: Nada. Knäpptyst. Och fortfarande samma: att jag kan få ljud via midi-klaviatur och manuellt inne i piano-editorn.

Eftersom jag måste leverera en färdig mix i morgon får jag lite kalla fötter och längtar tillbaka till Nuendo för första gången sedan switchen för några månader sedan. Finns det någon klok Logic-wizard som kan tipsa vore jag topp-glad.

Har du nån koll på vad du gjorde runtomkring när det hände?

Det är ingen sån huvet-i-arslet grej som man kan lyckas med ibland då som att typ midiregionen är mutad?

Lite mer info om vad som hänt mer än resultatet så kanske man kan komma på nåt.

  • Medlem
  • 2008-02-28 22:34

Hej.
Jag tror inte jag har gjort något särskilt. Kan ju ha råkat göra en knapptryckning som orsakar oreda i något hemligt hörn, men det är inget som jag kan erinra mej. Misstänker att det är något environment-spöke i farten. Hur som helst är jag djupt tacksam att Logic, till skillnad från Nuendo, själv skapar backup-filer. Kunde alltså backa projektet några steg oh vara tillbaka med slutfix innan jag lämnade ifrån mej mixen. Puhh.

1
Bevaka tråden