Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min firewire hd...

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag uppdaterade från 9.1 till 9.2.2, som förberedelse inför X, dog de flesta tillbehör. De mest irriterande är min externa firewire hårddisk. Från början fungerade den fint men efter ett tag började den krångla. Det kom upp en ruta som sade att det var fel på den och att jag bör reparera den, så jag tänkte titta på den med Disk Warrior... problemet är bara att när jag startar den nu kommer det bara upp en dialog som säger att datorn inte känner igen enheten och frågar om jag vill Initialzie:a den. Betyder det att jag inte kan få den att fungera utan att förlora all information? Jag tänkte flasha firmware på den också, men det går ju inte heller när den där dialogen kommer upp så fort jag startar hårddisken.

Det skulle vara väldigt jobbigt om jag inte kan rädda det på hårddisken, mycket viktiga saker. Hoppas någon har något tips.

  • Medlem
  • 2002-02-22 13:36

Du skriver att "de flesta" tillbehör dog. Vad dog mer än disken? Jag skulle tro att det är fel på disken, att det inte har med din uppgradering att göra känner jag mig ganska säker på. Norton Utilities har ett program som jag lyckades rädda data från en disk som betedde sig så, testa det.

ha, jag fixade hårddisken! älskar diskwarrior

skrivaren hittar inte usb porten fast jag uppdaterat drivisarna, externa diskettstationen har också lagt av, och brännaren krånglar (bränningen avbryts mitt i) men du hade rätt, felet på hårddisken hade inte med några krånglande extensions eller likanade att göra.

nu är det mest skrivaren som är jobbig. jar har installerat om drivrutinerna som man fick till, och upodaterat dom. skrivaren syns i väljaren men den hittar inte någon usb port. det är en epson 740.

tack för hjälpen.

JOHAN!

Om du får igång Epsons 740 med 9.2, berätta här hur du burit dig åt!!!
Jag har en sådan stående, kopplad på en burk med 8.6... Den har aldrig, trots förtinitton ominstallationer av allt möjligt, velat funka med 9.2 eller 9.1.
Jag ringde Epson, och då (cirka ett år sedan) sade man att problemet var känt, och att "man jobbade på det"...

Ajdå. Precis som för mig, funkade bra i 8.6 och dog i 9.1. Lösningen blir väl OS X då

  • Oregistrerad
  • 2002-02-24 01:02

Konstigt. Jag har två gamla fina Epson 740or som flyter på fint tillsammans med två burkar hemma, en blåvit G3 och en QS. Båda har fungerat fint med alla system från och med 8.5 till 9.2.2 med varenda liten uppdatering däremellan. Inga problem med några tillbehör sen jag uppdaterade till 9.2.2 för den delen heller. Tycker att 9.2.2 är överlägset det mest kompletta classicsystemet som släppts. Inga krångel alls. Mer krascher än X dock...

Fråga mig inte hur mina 740or funkar. Ingen aning, men de funkar. Har iaf alltid de senaste mjukvarorna både för datorn och skrivarna.

Kanske är jag en turskalle...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-24 01:27

Har också en 740 sedan en tid och sitter på OS 9.2.2 utan några problem!
Har gjort vanliga uppdateringar av systemprogrammet och bara ominstallerat Epsons drivrutiner en gång (p.g.a. eget slarv)... Min maskin är en G3´a B/W 350 MHz med 715 MB RAM.

Skumt. Får väl fortsätta trixa då. Skall medela om jag kommer på en lösning. Allt förutom skrivaren har iaf fixat sig för mig nu.

Johan!

Tips!

Kasta ALLT som har med Epson att göra. Tillägg, programinst osv.
Ryck ur USB sladden
Ta hem den senaste drivisen från VT eller Epson.
Installera
Slå på skrivaren och SEN kopplar du in den i datorn.

Klart !

Lycka till

- Slice -

PS! Been there, done that, fixed it !

HUPP!!!!

Sorry Gunnar!

Jag svarade på problemet med Epson 740 !

Ditt prob med FW disk borde bli tvärt om efter uppdateringen.
Kolla om du ser den i Syst info.
Prova också att ha den igång när du pluggar in den.
Sen kan du testa med diskverktyg om du ser den där, då kan du även mounta den därifrån.
Detta kan ha dykt upp efter installation av en äldre version av Toast.
Den ersatte visst ett par drivisar har jag för mig.

-Slice -

En i min klass har nicket slice^ och brukar kalla mig Gunnar. Jag blir nästan misstänksam.

HDn har typ fixat sig nu. Men den verkar bli knas igen efter några dagar, så jag måste köra Norton eller DiskWarrior ganska ofta. Jag formaterar hela skiten snart.

Jag skall testa det där med skrivaren. Det låter logiskt, på ett skumt dataorsätt. Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden