Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte bränna dual layer DVD?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 13:21

Jag har en mbp 2.33 från januari 2007 som jag inte allt för ofta använder för att bränna skivor med men före jul så ville jag bränna en dual layer dvd men det stod någon obskyr felkod om maskinfel eller något liknande. Jag försökte 2 ggr men eftersom det inte var något speciellt viktigt så gav jag upp och tänkte inte mer på det. Jag pratade med Macoteket om det och de frågade mig om vilken kvalitet på dvd-skivorna och om det var dvd-r eller dvd+r. Jag hade inget tydligt minne av vilka skivor jag hade använt så jag tänkte att det var förmodligen det som hade felat. Nu försöker jag bränna igen (denna gång är det dvd+r) men misslyckas återigen. Det står något i stil med "enheten svarade inte korrekt". Nu vet jag inte vad jag ska göra. Ringer jag Applecare så får jag betala för felsökning och antagligen kostnader för utbyte av enheten. Det känns jäkligt surt när jag blev rätt säker på att felet fanns där innan garantin gick ut. Hur som helst tycker jag det är jävligt illa om det är acceptabelt att en dator för 25000 ska kunna gå sluta funger korrekt efter lite drygt ett år. Någon som har tips på vad jag kan göra? All hjälp uppskattas!

Jag har en likadan maskin och jag har aldrig haft problem aatt bärnna dual-layer skivor (de två gånger jag gjort det...). Det var nog DVD-R jag använde då.

Du visste om felet innan garantin gick ut och Apple brukar vara hårda på ettårsgarantitiden.
Prata med Macoteket igen. Att byta enheten själv är inte större svårighet.

Du har 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen.

Här är en bra sammanfattning:
http://www.konsument.goteborg.se/prod/konsumentgbg/dalis2.nsf/vyPublicerade/82395BCE8B910592C12573E8003931EF?OpenDocument

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 15:09

Jag pratade med Apple-support som sa att det låg för lång tid utanför garantin för att de skulle kunna göra något. Jag får ringa till återförsäljaren och reklamera produkten. Jag ska dock inte klaga, de var snälla och bytte mitt batteri 10 dagar utanför garantin. Har ni några förslag på externa brännare annars alternativ till superdrive som man kan stoppa i datorn annars?

Stötte precis på samma problem med en Santa Rosa 2.2 GHz. Felet uppstod vid 50% så det är när den skall skifta lager. Jag körde DVD+R DL. Får testa DVD-R DL och se om det går bättre. Vilken tur att det finns två olika format att slänga pengar på.

Jag minns att jag hade samma problem när vanliga +R -R brännbara DVD dök upp. Den dåvarande Macen skulle klara båda formaten men det visade sig bara vara ett av dem som i praktiken fungerade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 14:49

Mm, precis, det händer i mitten för mig med. Men har du kollat i "om den här datorn"/"mer info"/"skivbränning"? För mig står det bara"+R DL" i alla fall.

  • Medlem
  • 2008-04-15 17:02

Jag har testat en gång, och misslyckats med en liknande MBP. Verkar helt klart finnas ett kompatibilitetsproblem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-15 22:10
Ursprungligen av stfm:

Jag har testat en gång, och misslyckats med en liknande MBP. Verkar helt klart finnas ett kompatibilitetsproblem.

Vilket format testade du med? Jag har ju testad med båda formaten och den SKA ju i alla fall ha stöd för dual layer.

  • Medlem
  • 2008-04-15 22:28
Ursprungligen av sodemus:

Vilket format testade du med? Jag har ju testad med båda formaten och den SKA ju i alla fall ha stöd för dual layer.

Jag minns inte faktiskt. Skivan var rätt dyr och faktiskt inte helt lätt att få tag på, så jag lade ned det tills vidare.

Hmm... det handlar tydligen inte om något enstaka måndagsexemplar utan ett grundläggande konstruktionsfel. Jag struntar i att bränna DL tills vidare...

Skräpigt.

Hmm, jag forskade lite på det här för ett tag sedan och hann prova ett par olika DL-skivor av olika märken (innan jag till sist gav upp). Verbatim fungerar inte. Ej heller HP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-04-16 00:43

Ok, men detta väcker min egen Sverker inom mig till liv igen. Jag tänkte för några veckor sedan att jag inte orkar med att gå igenom en lång och byråkratisk process där man idogt måste hävda sin rätt (föreställer jag mig) och utan dator dessutom. Nu känner jag reklamationsandarna återvända. Tillsammans klarar vi det här!

Jag har haft samma problem och sköt problemet på framtiden, men det kanske är dags att kolla upp innan garantin går ut. Tror det var -R i mitt fall som inte fungerade, men har inte provat +R.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-06-17 10:41

Har samma problem själv, ibland går det, ibland inte.

Hej.

Hur gick det för er och reklamringen?

Hittade precis denna tråd.

Har samma problem med min nu två år gamla MBP 2,33.
Till saken hör att fläkten den vänstra fläkten lossnat för andra gången (första gången inom garantitiden).
Firewire portarna (400 & 800) glappar och hårddisken låter konstigt.

Blir trött på att alltid få måndags ex av Apple och lite småsur på mig själv som aldrig lär mig att köpa Protection plan.

/Magnus

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-15 19:14

Äh, jag orkade i alla fall inte. Dessutom såg jag att datorn hade fått sig en mindre smäll på chassit, ovanför brännaren så jag såg inte mina chanser som speciellt goda. Dessutom tog det ju som sagt ett år innan jag över huvud taget upptäckte felet så det är nog ett fel iaf jag kan leva med.

men är det här ett problem som apple känner till? Som problemet med grafik-kortet?
Jag skulle inte vilja lämna in den för reparation (jag har AppleCare) om det är ett problem som är "större" än själva brännaren...? Eller är det bara brännaren i sig? Isåfall skulle jag nog vilja lämna in den för brännaren, det smått irriterande airport-problemet och i förebyggande syfte en titt på grafik-kortet... som en slags besiktning?

God Jul!

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2008-12-26 09:02

Eh? Liknande har hänt mig flera gånger. Har dock löst mina samtliga problem med att uppdatera firmwaren för brännaren.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 12:15

Uppdatera? Hur då? Var får man tag på andra uppdateringar än de i programuppdatering?

  • Medlem
  • Älvdalen
  • 2008-12-26 12:43

Firmware finns hos respektive tillverkare. Så har de ju alltid varit oavsett det varit för prylar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-12-26 13:30

ah, det ska jag prova, tack för tipset!

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-01-02 09:45

Det visade sig för mig att det är Toast som har problem, alla senaste versionerna..
Slutade med att jag bränner med Burn istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-01-02 09:50

Brände senast igår en dual layer DVD, TRAXdata köpt hos Classe med min MBP, feb. 07 med Toast 9.04. Funkade fint.

1
Bevaka tråden