Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För liten disk? Felmärkt disk?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 02:48

HAr en god vän som beställde en 80 GB IDE disk från Samsung. I hans maskin då det skulle formateras så vad det bara 32 GB som gick att formatera den till. Kollade med en IBM disk på 80 GB och den funka i samma maskin.

Är det vanligt med felmärlta diska ifrån Samsung?

/N, trött syns kanske på frågan...

  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 07:46

Vad är det för maskin disken ska sitta i? Problemet känns igen från PC-sidan där det uppstår titt som tätt på äldre maskiner. Beror oftast på att moderkortet inte stödjer större diskar än just 32GB. Så oavsätt hur stora diskar man sätter i så formateras de inte till mer än just 32GB. Man kan dock sätta i flera 32GB diskar om man behöver mer utrymme. Nu vet jag inte vad din goda vän har för maskin men kan detta vara problemet?

Jag har för mig att du bara kan formatera 32GB FAT32-partitioner med
microsofts egna programvaror. Vill du ha större partitioner bör du nog använda NTFS. Det som är lite märkligt är att jag tror att det går att formatera FAT32-partitioner som är större än 32 GIG på en mac...

Men, för att svara på din fråga; det är mycket ovanligt med felmärkta diskar.

  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 16:13
Citat:

Skapades ursprungligen av: Per:
Vad är det för maskin disken ska sitta i?

Det är PowerMac G4 450 mhz. HAr satt i en massa IBM diskar på jobb i samma maskin utan problem. Så därför är jag förvånad...

/N

  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 21:39

Ja det låter mycket märkligt. Att en dator som kom hösten -99 inte skulle klara större diskar än 32GB. Modellen gick ju att utrusta med 3 st 36GB diskar redan på AppleStore, och att det funkade fint med en annan 80GB disk (missade det när jag först läste ). Att disken skulle vara felmärkt låter inte så troligt, det har jag aldrig hört någon råka ut för tidigare. Går den inte att formatera i en annan dator till 80GB är det nog något fel på disken. Då borde det inte vara något större problem att få den utbytt på garantin, för visst var den ny?

Vi fick in en laddning felmärkta diskar för några år sen som egentligen skulle gått direkt till nån specialkund. Tror det var quantum eller nått, stod 10GB på disken, men dom var ändrade i sin firmware till att bara rapportera - och formatera 2GB tror jag det var.... hehe,

  • Oregistrerad
  • 2002-02-06 22:10
Citat:

Skapades ursprungligen av: Per:
Går den inte att formatera i en annan dator till 80GB är det nog något fel på disken. Då borde det inte vara något större problem att få den utbytt på garantin, för visst var den ny?

Har inte kunnat testa disken på en annan maskin. MEn samma modell har ju inga problem. Jo, det blir byte av disken, men det känns skumt att råka ut för det. Fick ju lägga ner en massa tid på att inse att den verkligen var fel. Blir väl ännu mer skeptisk till Samsung... *hehe*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-07 10:30

Kolla byglingen på disken (de små jumprarna). på vissa modeller kan man bygla om för äldre 32GB standard.

Kör IBMs 120GB 120GXP i min Sawtooth 450

Råkade göra samma fel med min IBM 76GB hårddisk, du har bara satt jumpern (jumprarna) på fel ställe, om du läser nogrannare så kommer det stå vilken sida är 32GB och vilken är den med 80GB.

Blev förvånad själv, tog ut disken och märkte mitt misstag direkt. Var en stor lättnad när man stoppade tillbaka den

  • Oregistrerad
  • 2002-02-08 00:41
Citat:

Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
du har bara satt jumpern (jumprarna) på fel ställe

Jag testa alla de varinater som fanns för slavdisk. Men börjar inbilla mig att det var fel på en av dem där jumprarna. Ivarjefall är det den enda logiska förklaringen jag har.

/N

1
Bevaka tråden