Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min flash portfolio

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej.

Jag håller på med min grafiska portfolio

http://gotfredsen.homedns.org/portfolio/

Sidan är gjort rent i Actionscript, Flash 8 ungefär 3000-4000 rader script ..

Innehåller bla zoomblur/radialblur ( inte att förväxlas med vanlig blur i flash)
plus lite annat godis som jag utvecklat under åren ... men mest skall det vara en presentation av grafiska grejer jag gjort plus lite av vad jag kan med Actionscript, Displacementmaps, bitmap buffers osv ...

testa gärna att "doppa" musen i vattnet, ju hårdare musen "doppas" desto större vågor ...

Uppdaterad:
Äntligen ... efter 9 timmars arbete .. sidan är nu uppdaterad med rejäl förbättring .

För er som tidigare besökt sidan bör ni tömma cachen i er browser .. ex i Safari (återställ safari) så ni inte får upp den tidigare versionen som till utseendet ser likvärdig ut som den föra ...

om musen rör sig lika snabbt innanför som utanför hemsidan så har ni den nya versionen ..

Senast redigerat 2008-02-26 16:24

Gillar vattenytan skarpt, enkel och stilren effekt. Om du dessutom kunde få till någon interaktion mellan den och skuggorna under (kanske någon diskret ripple) skulle jag vara ännu mer förtjust.

ok, just det glömde nämna att om man klickar på bilderna så roterar dom och byter plats med den stora bilden ...

en diskret ripple effekt skall nog gå att fixa det är ju Bitmapdata så inte omöjligt alls

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 16:46

Jättekul att leka hajfena med pekaren vid vattenytan!

En liten bug dock: Om jag lämnar webläsarfönstret upp- eller vänster-till så försvinner pekaren för mig. Jag måste klicka i det tomma (och byta fönsterfokus) för att åter synliggöra pekaren.

Ursprungligen av pichia:

Jättekul att leka hajfena med pekaren vid vattenytan!

En liten bug dock: Om jag lämnar webläsarfönstret upp- eller vänster-till så försvinner pekaren för mig. Jag måste klicka i det tomma (och byta fönsterfokus) för att åter synliggöra pekaren.

kul

kolla sidan igen och se om buggen återstår ..

vilken webläsare använder du ? version ? och vilken version av Flash har du ?

jag kan inte återskapa buggen du får på min dator

Ursprungligen av pichia:

Jättekul att leka hajfena med pekaren vid vattenytan!

En liten bug dock: Om jag lämnar webläsarfönstret upp- eller vänster-till så försvinner pekaren för mig. Jag måste klicka i det tomma (och byta fönsterfokus) för att åter synliggöra pekaren.

Jag har fixat buggen.

Tydligen så gissar jag att det var FireFox du använde.

Där krävdes det en extra funktion, vilket det inte gjorde i safari ...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-20 22:46
Ursprungligen av Tussen69:

Jag har fixat buggen.

Tydligen så gissar jag att det var FireFox du använde.

Där krävdes det en extra funktion, vilket det inte gjorde i safari ...

Camino var det jag tittade med. Men det funkar fint där nu!

Ursprungligen av pichia:

Camino var det jag tittade med. Men det funkar fint där nu!

ok, då är det fixat för både FireFox och Camino ..

sitter just nu med lite extra saker som skall in ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-20 17:41

Himla najs portofolio! Vatteneffekten är grym och smart att bilderna skiftar plats och att aktuell bild man klickat på fokuseras ovanför i en större bild. Väldigt ambitiöst och kreativt arbete du har lagt ner på detta. Provade att föra muspekaren i sidled ur webbfönstret och övergången är nästan helt smidig. Dock märker man hastighetsförändringar i pekaren när den kommer in i området.

Ursprungligen av Reisan:

Himla najs portofolio! Vatteneffekten är grym och smart att bilderna skiftar plats och att aktuell bild man klickat på fokuseras ovanför i en större bild. Väldigt ambitiöst och kreativt arbete du har lagt ner på detta. Provade att föra muspekaren i sidled ur webbfönstret och övergången är nästan helt smidig. Dock märker man hastighetsförändringar i pekaren när den kommer in i området.

Tack

Hastighets förändringen beror tyvärr på en begränsning i Flash.
Upplösningen på vart mus pekaren befinner sig uppdateras oftare i OS X GUI än vad det gör i flash ... därför upplevs musen som "lite segare"

shit, riktigt grymt gjord hemsida. vad som jg tycker kunde ändras är att de olika bilderna kommer fram snabbare annars, sjukt grymt bra!

nu har jag uppdaterat hemsidan med en info "flärp" på den stora bilden (postern)..

klicka på den och mer info om den aktuella bilden dyker upp, med frostat glas ...

Snyggt - det är bara att niga och bocka
och snabb! Inte en Firefox som nu varit igång i 10 timmar klagade på flash.
(Frostade glaset var en trevlig effekt)

Jag vet inte hur korkade de du riktar dig till är - men jag höll på att missa vattnet och "hajen" för jag fattade inte att den snygga sidkanten var en scroll-list. Det var efter att jag läst inläggen här och gått tillbaka och letat som jag insåg att sidan var längre än de 3 raderna bilder som precis fått plats i mitt fönster. Jag skulle gärna vilja ha en indikation på att sidan var längre. Sedan var muspekar-pilen lite ostadig/fladdrig i Firefox när jag navigerade i scroll-listen

Ursprungligen av macwitty:

Snyggt - det är bara att niga och bocka
och snabb! Inte en Firefox som nu varit igång i 10 timmar klagade på flash.
(Frostade glaset var en trevlig effekt)

Jag vet inte hur korkade de du riktar dig till är - men jag höll på att missa vattnet och "hajen" för jag fattade inte att den snygga sidkanten var en scroll-list. Det var efter att jag läst inläggen här och gått tillbaka och letat som jag insåg att sidan var längre än de 3 raderna bilder som precis fått plats i mitt fönster. Jag skulle gärna vilja ha en indikation på att sidan var längre. Sedan var muspekar-pilen lite ostadig/fladdrig i Firefox när jag navigerade i scroll-listen

firefox buggen skall nu vara fixad för scroll-listen

ahha .. ok .. kanske skall jag lägga in en pop up guide eller framhäva "scroll" - en lite mer som en scoll ...

kanon med all typ av feedback ... själv sitter jag med en 23 " ACD skärm så sådana här grejer är inte direkt självklart för mig ..

Jo nog slutade pekaren att fladdra i Firefox - men när jag klickade i listen så försvann nästan allt på sidan , se dump
Först efter reload fick jag tillbaka innehållet

Ursprungligen av macwitty:

Jo nog slutade pekaren att fladdra i Firefox - men när jag klickade i listen så försvann nästan allt på sidan , se dump
Först efter reload fick jag tillbaka innehållet

det skall nog vara fixat nu .. testa att besöka igen och glöm inte tömma cachen minnet...

oj oj oj då .. inte kul f*n också ... ok . jag håller på att testa en annan lösning som jag kommer fixa i morgon förmiddag ...

Äntligen ... efter 9 timmars arbete .. sidan är nu uppdaterad med rejäl förbättring .
med lite trix har jag nu fixat så musen rör sig lika snabbt som i OS X .. vilket jag personligen inte trodde var möjligt ... och skiftet mellan den virtuella musen och OS X skall nu vara mycket mycket bättre ...

För er som tidigare besökt sidan bör ni tömma cachen i er browser .. ex i Safari (återställ safari)

http://gotfredsen.homedns.org/portfolio/

Senast redigerat 2008-02-26 17:06

Allt fungerar oavsett hur mycket jag än klickar på listen så finns sidan kvar.
Jag får även större vattenringar än jag fått någonsin tidigare.

Jag är glad att kunna skriva det för det kändes inte kul att meddela "sidförsvinnandet" i går. Samtidigt som jag trodde att du skulle vilja veta det för att det inte skulle drabba någon kund som besökte sidan.

Ursprungligen av macwitty:

Allt fungerar oavsett hur mycket jag än klickar på listen så finns sidan kvar.
Jag får även större vattenringar än jag fått någonsin tidigare.

Jag är glad att kunna skriva det för det kändes inte kul att meddela "sidförsvinnandet" i går. Samtidigt som jag trodde att du skulle vilja veta det för att det inte skulle drabba någon kund som besökte sidan.

1000 tack för all hjälp ... sidan är lite pr för mig eftersom jag är arbetslös och söker jobb för fullt ..

kom gärna med fler tankar och åsikter .. alltid kul att kunna förbättra

En tanke är - vem har gjort detta och hur får man tag på dig?
Jag kommer nu med det värsta vi vet - beskrivningen om oss själva/företaget, var vi finns, vad vi kan och vad vi kan hjälpa kunder med. Jag ryser bara jag skriver orden - men det behövs nog. Ett tips jag fick och som hjälpte mig ett steg var att jag skrev om mig själv som om det var en bekant jag beskrev - använde till och med ett annat namn, lät det vila någon dag, filade lite till och lät sedan en annan person läsa och fick feddback.
Jag tror även att en ev arbetsgivare som ser sidan och sedan läser en lite annorlunda beskrivning av dig/företaget än ansökan kan få en bättre bild av dig Man ser då även hur du "representerar" utåt.

Snygg och lite annorlunda hemsida! första gången jag ser något liknande som vatteneffekten! snygtt!

Ursprungligen av rosen888:

Snygg och lite annorlunda hemsida! första gången jag ser något liknande som vatteneffekten! snygtt!

tack

  • Medlem
  • International user
  • 2008-03-03 14:01

tycker sidan är fin. Men också att det är synd att det är en "kindof" portfolio. känns som om du laggt ner mer tid på portans system än på att enluminera dina actuella arbeten.

Jag tror det är viktigt att man får ett bättre fatt om vad du gör. Kanske igenom att visa lite mer än den där lille bannern där uppe.

Cheeruppen lyder:
Proffsigt gjort

edit:
nu såg jag den lilla fliken som dyker upp.......
minimalism är bra, men en fin balansgång mellan tydlighet och tomhet.
lycka till!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-04 18:21

bra som fan, men vem riktar den sig till.

1. byråer som behöver spetskompetens för att bygga flashlösningar?
2. direktkunder som vill ha din hjälp?

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

bra som fan, men vem riktar den sig till.

1. byråer som behöver spetskompetens för att bygga flashlösningar?
2. direktkunder som vill ha din hjälp?

/Tangen

vem som helst faktist, jag är 100 % arbetslös och hade behövt jobb redan igår för att vara ärlig ..

jag skall väll skriva in "available for internship" eftersom jag söker jobb ..

Tyckte väl att vatteneffekten såg bekant ut, och kom precis på var jag har sett den förut - reklamen för bredband från Telia. Dock inte på internet, men ändå.

Väldigt snygg sida, i vilket fall som helst. Det går ganska bra att skrolla nu, jämfört med förut.

Bevaka tråden