Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X inte säkert längre

Tråden skapades och har fått 281 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Såhär skriver datasäkerhetsexpertKim Pihl i Ålandstidningen 26/2 2008, som svar på frågan om det finns virus till Mac nuförtiden:

-De nyare Macdatorerna med operativsystem med djurnamn drabbas lättare av virus än vad Windows gör. Apple har förrått sina egna genom att dölja så långt som möjligt att de numera har ett annat operativsystem i botten. Det gamla systemet var skyddat från virus. Men nya datorer behöver brandvägg och virusskydd.

Är det så riktigt? Jag har ju levt med "vetskapen" om att Mac är så virusfritt och att jag inte behöver nått virusprogram etc? Isåfall borde min dator vara rena förvaringsburken för virus vid det här laget?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 08:50

Han pratar strunt och har ingen aning om vad han talar om. Låt oss alla sluta lyssna på byfånar som han.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-27 08:55

Vilken jävla tomte!

Han hade ju inte ett rätt. Jag hoppas någon har läxat upp honom och chefredaktören.

skandal .

Ja, och att Apple skulle ha döljt att man sedan OS X har ett nytt operativsystem i botten det måste antingen bero på att skriventen är döv och blind eller rysligt ung. Själv minns jag lanseringen av 10:an och allt jxxxla tjat det var om hur unik den nya kärnan var - jo, det tog ett tag innan jag lämnade 9:an

Red - jo, han måste vara ung, för han tycks inte veta att det tidigare fanns en del macvirus

Så "datasäkerhetsexperten" är helt ute och cyklar? Finns inget behov för brandvägg och virusskydd??

Den inbyggda brandväggen ska du ha påslagen. Något virusskydd behöver du inte. Sedan är det upp till dig att se till att du inte hämtar hem filer och installerar program utan att veta vad det är
Än så länge har vi inte sett något virus till OSX men man ska inte vara övermodig för det. Det har funnits någon trojan på porrsidor - men som sagt, de måste du installera och skriva in ditt admin lösenord för att få in.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 11:17
Ursprungligen av macwitty:

Den inbyggda brandväggen ska du ha påslagen.

En helt vanlig bredbandsrouter är bättre än alla mjukvarubaserade brandväggar.

Kan någon ge mig en bra anledning till varför det är nödvändigt eller ens praktiskt att ha den inbyggda brandväggen i Mac OS X påslagen — förutsatt att man också har en bredbandsrouter?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-27 09:47

Jag hittar inte artikeln på tidningens hemsida. Någon som har en länk? Det skulle vara trevligt att veta vad mer han har att säga.
Är det kopplingen till osäkra och instabila Unix som han menar att apple döljer?
Jag tror att killen fastnat i terminalen och inte kan komma ut. Sådant sätter spår.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 09:52

Jag tror han tänker att det smäckra djuret "Vista" är ett operativsystem för mac...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 10:11
Ursprungligen av Rödhake:

Såhär skriver datasäkerhetsexpertKim Pihl i Ålandstidningen 26/2 2008, som svar på frågan om det finns virus till Mac nuförtiden:

-De nyare Macdatorerna med operativsystem med djurnamn drabbas lättare av virus än vad Windows gör. Apple har förrått sina egna genom att dölja så långt som möjligt att de numera har ett annat operativsystem i botten. Det gamla systemet var skyddat från virus. Men nya datorer behöver brandvägg och virusskydd.

Är det så riktigt? Jag har ju levt med "vetskapen" om att Mac är så virusfritt och att jag inte behöver nått virusprogram etc? Isåfall borde min dator vara rena förvaringsburken för virus vid det här laget?

Han har helt fel. Det finns inga virus till Mac OS X.

"drabbas lättare av virus än vad Windows gör".. Hahah, shit. Mest patetiska "datasäkerhetsexperten" jag sett.

Operativsystemet han syftar på "i botten" kan ju vara Unix/FreeBSD, men det gör det ju knappast mer viruskänsligt än Windows.

Ursprungligen av Jogin:

Han har helt fel. Det finns inga virus till Mac OS X.

"drabbas lättare av virus än vad Windows gör".. Hahah, shit. Mest patetiska "datasäkerhetsexperten" jag sett.

Operativsystemet han syftar på "i botten" kan ju vara Unix/FreeBSD, men det gör det ju knappast mer viruskänsligt än Windows.

Han menar att det inte längre är en Unix-grund, utan att Apple bytt till något annat utan att berätta det.

detta är det mest patetiska jag nånsin läst
helt plötsligt har de i smyg bytat kernel, jaha till vadå windows kernel? han borde få en släng med fågelfrö i skallen.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-27 10:12

Vadå? Sedan när är det hemligt att X baseras på Unix?

Ursprungligen av iBear:

Vadå? Sedan när är det hemligt att X baseras på Unix?

Sedan det släpptes på Åland. Sedan dess har det varit en stadshemilghet där.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-27 12:42
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Sedan det släpptes på Åland. Sedan dess har det varit en stadshemilghet där.

Oh... My bad. Hm.

Ursprungligen av iBear:

Vadå? Sedan när är det hemligt att X baseras på Unix?

FreeBSD är inget rent Unix-system.

ok men ifall det dök upp virus till mac.. går man säker ändå?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-27 15:08
Ursprungligen av monkeystrike:

ok men ifall det dök upp virus till mac.. går man säker ändå?

Säkerhet är faktiskt en process och inget slutgiltigt mål. Det dyker hela tiden upp nya potentiella hot. Frågan är dock hur stor risken är att bli drabbad..

Den dagen det första viruset dyker upp till OS X så betyder detta att det finns 1 virus.
jämför detta med de tiotusentals virus som finns till Windows och sedan lägger du till alla maskar och trojaner som härjar... Relativt sett kommer OS X att vara mycket säkrare än Windows under överskådlig framtid. Även om det i dagsläget är virusfritt som kommer ju inte det första viruset att innebära att Macen plötsligt blir "osäker" och att Windows blir "säkert"...

kan det kanske vara så att denne kim pihl menar att OM det börjar dyka upp virus till mac så har osx svårare att skydda sig mot dem jämfört med windows??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-27 16:19
Ursprungligen av Mach2:

Säkerhet är faktiskt en process och inget slutgiltigt mål. Det dyker hela tiden upp nya potentiella hot. Frågan är dock hur stor risken är att bli drabbad..

Den dagen det första viruset dyker upp till OS X så betyder detta att det finns 1 virus.
jämför detta med de tiotusentals virus som finns till Windows och sedan lägger du till alla maskar och trojaner som härjar... Relativt sett kommer OS X att vara mycket säkrare än Windows under överskådlig framtid. Även om det i dagsläget är virusfritt som kommer ju inte det första viruset att innebära att Macen plötsligt blir "osäker" och att Windows blir "säkert"...

Risken är väsentligen mindre på Mac OS X. Dock kan man tänka sig att intresset för att skriva malware för OS X ökar, med ökande marknadsandel. Och många macanvändares osårbarhetskänsla kan komma att hjälpa till att sprida malware, samtidigt som det kan trigga någon hacker att klämma åt de självgoda macanvändarna!

OS X är inte "säkert" i den bemärkelsen att det inte går att skriva malware för det!

Vänligen, Ylan

"unge" Herr Pihl är 40 år, han gick i en parallell klass till mig, så jag vet vem denna tomte är

Ursprungligen av Anders Löfström:

"unge" Herr Pihl är 40 år, han gick i en parallell klass till mig, så jag vet vem denna tomte är

Du som känner honom, kan du inte meddela honom att han blir utskrattad? Han kanske vill kommentera eller ändra något han sagt?

Men, det kanske är alla vi andra som har fel? Det kan vara en bra idé att översätta hans text till engelska och låta resten av världen lära känna av hans kompetens, synd om han bara får briljera på svensktalande sajter.

Det hade varit bättre om de döpt systemen till fisknamn istället. Kan fiskar få virus?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 11:12

Haha. Man måste ju leka lite mactaliban ibland. Första och sista gången, men halv-finnarna måste ju få reda på sanningen. Skickat till chefred.

Citat:

Hur kan ni ha så inkompetent personal i er personal?

"-De nyare Macdatorerna med operativsystem med djurnamn drabbas lättare av virus än vad Windows gör. Apple har förrått sina egna genom att dölja så långt som möjligt att de numera har ett annat operativsystem i botten. Det gamla systemet var skyddat från virus. Men nya datorer behöver brandvägg och virusskydd." Datasäkerhetsexpert Kim Pihl, Ålandstidningen 26/2 2008

Han har ju ingen aning om vad han pratar om!

Mac OS X baseras på OpenBSD, en UNIX-variant till vilken det inte finns ett enda virus.
Till Mac OS X finns det ett enda virus, och inte ens det är ett virus utan en trojan.
Och den är inte ens automatisk utan kräver att användaren aktivt öppnar den.

Till Windows finns det idag omkring 50,000 virus. Såklart kan inte alla drabba Windows Vista, men det finns fortfarande många 1000% fler virus för Windows än det finns för UNIX och Mac OS X.

En liten rättelse och en kurs i datasäkerhet för er datasäkerhetsexpert kanske vore på sin plats?

Ursprungligen av mbp:

Haha. Man måste ju leka lite mactaliban ibland. Första och sista gången, men halv-finnarna måste ju få reda på sanningen. Skickat till chefred.

Nice! Ifall du får svar (vilket jag tvivlar på, de lär ju bara deleta det meddelandet och låtsas som om det regnar) så måste du meddela det här!
Vore kul att höra vad de har att säga som försvar till dumhet och falsarier.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-27 12:12

Skönt att höra! Jag anade och hoppades att Kim P. hade fel. Förhoppningsvis kommer mbp´s insändaren in. Däremot funderar jag om följande borde förtydligas:

"Mac OS X baseras på OpenBSD, en UNIX-variant till vilken det inte finns ett enda virus.
Till Mac OS X finns det ett enda virus, ... " Alltså att det inte finns men ändå finns.

Man kan skicka insändaren direkt till debatt@alandstidningen.ax

En sanningstörstande halv-finne

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-02-27 13:05
Ursprungligen av marcusk-h:

"Mac OS X baseras på OpenBSD, en UNIX-variant till vilken det inte finns ett enda virus.
Till Mac OS X finns det ett enda virus, ... " Alltså att det inte finns men ändå finns.

Nu ska du inte börja blanda ihop definitionerna. Ett virus är en helt automatisk skapelse. En trojan är ett program som behöver aktivering av användaren.

Vad är skillnaden mellan virus, maskar och trojaner?

Fick svar från chefred:

Citat:

Hej!

Tack för ditt mejl och dina värdefulla synpunkter. Hade också för mig att Mac var virussäkert, vi jobbar själva i Macmiljö här i tidningshuset.

Kan jag ta in det som en insändare? Du behöver inte stå med namn under, jag kan sätta dit en signatur, typ ”Datakunnig”.

Mvh
Niklas

Mitt svar:

Citat:

Hej,

ja visst kan du göra det.
Vore ju intressant om experten kunde svara i tidningen också.

Mvh

Så håll utkik efter "Datakunnig"

om du läser vad mbp skriver
"Till Mac OS X finns det ett enda virus, och inte ens det är ett virus utan en trojan.
Och den är inte ens automatisk utan kräver att användaren aktivt öppnar den."

Det är alltså trojanen på porrsidorna som det syftas på. En trojan är strikt inget virus - men i dagligt tal gör många ingen skilland på dem

  • Administratör
  • Lund
  • 2008-02-27 12:25

Hur "testar" man sig mot trojaner om man sitter på en mac?

Bevaka tråden