Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur återställer jag med CCC ??

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-02-27 07:20

Hej! Drog hem Carbon Copy Cloner och har gjort en kopia på min externa drive. Dock kunde jag inte gå in i inställningarna i programmet, eftersom den knappen var grå och oklickbar.

I vilket fall gjorde jag ändå en backup och ser nu att det blir en identisk kopia, med nån skillnad (mappen "net" ?).

Jag vill formattera om datorn och sedan återställa ifrån den externa disken.

Hur gör jag?

Mvh Fredrik

Om du återställer direkt från klonen, så får du tillbaka exakt samma läge som du hade tidigare. Då är det inte mycket mening med att formatera.

Det du i stället kan göra är att:
- Klona den interna disken till en extern disk (vilket du redan har gjort)
- Gör en ny installation av OSX på den interna disken. Välj alternativet "Radera och installera".
- I slutet av installationen väljer du att "hämta program och inställningar från en annan volym", och då väljer du att hämta från den externa disken.

  • Medlem
  • 2008-02-27 16:51

Ok, så jag har nu en vanlig "klon" av skivan (alltså inte en .dmg). Jag ska göra en vanlig ominstallation alltså, och sen göra det där valet? Blir det exakt som innan då? Med allt?

Varför jag ska göra om installationen är för att Bootcamp har skitit sig och krashar när den ska partionera. Tror detta kan vara en lösning. Men i så fall räcker det väl med att *istället* göra just en .dmg och sen på nåt vis (??) återställa från denna?

Hur skulle ni göra med detta läget?

Fredrik

Om du vill ha det exakt som tidigare, så bootar du från den externa disken och kör CCC där, och klonar tillbaka till den interna disken.

  • Medlem
  • 2008-02-27 20:56

ja...vill ha som tidigare men helst komma bort från något partitionsfel som jag verkar ha och som är inreperabelt... Är detta rätt metod då?

/Fredrik

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2008-11-25 17:30

CCC hittar inte min HD under Target

Hej!
Jag har inte riktigt funnit svar på mitt behov av kloning av mitt system. Hittade denna tråd men fann inte exakt svar. Hoppa ner till "Här börjar problemet om ni inte orkar läsa allt".

Vad jag vill göra:
- Ominstallera datorn från scratch
- Installera alla behövliga program
- Göra alla inställningar som jag vill ha som standard
- Klona detta resultat
* lätt och smidigt, med hjälp av klonen ta bort alla tillagda program/filer och återskapa datorn precis som den var vid tillfället jag klonade den.

Vad vill jag INTE göra?:
- Jag vill inte använda klonen för att starta upp operativsystemet och köra det från den externa HD´n, utan endast för att återställa systemet.

Vad jag har gjort:
- Blåst min externa HD och partitionerat den till 2 partitioner, varav nr 1 heter "WD" och nummer 2 heter "KLON". "KLON" är 30 gigabyte och båda är partitionerade som mac os extended (journalförd) och GUID.
- Allt ovan märkt med "-"
I CCC när jag klonar:
- Macintosh HD som source
- Select a target, New disk image, väljer "KLON", Create a read/write "sparse" disk image
- Klonar
I CCC när jag ska återställa:
- Väljer "Restore from disk image" under "source disk"
- Mountar "Macintosh HD.sparseimage"
Här börjar problemet:
- När jag trycker på select target och ska välja min interna "Orginal" HD som jag ska återställa så kommer den inte upp som aletrnativ. utan endast dom 2 partitioner som är på min externa + macintosh HD. Macintosh HD disken kan jag inte välja pga att det är den disk som dyker upp när jag mountar "sparse" filen. Macintosh HD "Orginal" dyker alltså aldrig upp.

Vad gör jag för fel?

Se även bifogade bilder. i bild 1 så har jag läst in "Sparse" filen som nu är "Macintosh HD" på vänster sida. och jag visar vilka instalations mål jag har att välja på i bild 2 till höger.

Oerhört tacksam för svar då detta börjar gå mig på nerverna.

1
Bevaka tråden