Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur installera MacOS 8 på CFkort utan CD-läsare?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-04 14:27

Har sett på WEBen att jag kan tysta min Powerbook 5300 helt om jag lägger OS på ett Compact Flash kort och skickar in i PCMIA luckan+ ändrar bootningen!

Kan jag kopiera OS internt- genom att dra filer till PCMIA-facket; i så fall vilka...?

Eller ska jag använda min MacOS 8.0 CD - men jag har ingen Mac CD läsare, det saknas till datorn! - och kopiera till kortet (i så fall, kan jag göra det på en PC, eller måste jag skaffa en kompis som har en nyare Mac?):"> :">

  • Medlem
  • 2008-02-11 21:06

Kan du inte bara dra och släppa hela din nuvarande systemmapp till CF-kortet? Prova sedan att lyfta ur Finder ur systemmappen (den på CF-kortet alltså) ett par gånger och stäng mappen efteråt för att sedan lägga tillbaka Finder i systemmappen igen - detta för att systemet ska bli "blessed" och datorn ska känna igen det som system.

För att inte systemen ska kollidera med varandra bör du också lyfta ur Finder ur systemmappen på hårddisken och låta den förbli utanför mappen, då känner inte datorn igen din gamla systemmapp som ett fungerande system nämligen. Du bör ju innan dess ha ytterligare ett system att ev kunna starta datorn på om något krånglar, som en bootdiskett eller liknande (för fungerande diskettenhet har du väl, va?)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-26 18:33

Jag ska testa detta, tack för hjälpen:)

Jag har en systemDC, men ingen DC läsare installerad...Antar att om jag inte installerar extern CD innan jag testar detta kan jag bli tvungen att skaffa disketter på nåt sätt alltså om det inte skulle fungera...Jag är nog beredd att chansa lite- tänk om jag kundefå en knäpptyst dator- det vore drömmen faktiskt!

Kopiera systemmappen från hårddisken till CF-kortet efter att du har formaterat kortet till HFS+. Gå in i Inställningar och välj Startskiva, välj CF-kortet. Jag tror inte du kommer behöva CD:n ifall du följer instruktionerna som Giggs gav dig.

  • Medlem
  • 2008-02-26 22:53
Ursprungligen av apple4ever:

Kopiera systemmappen från hårddisken till CF-kortet efter att du har formaterat kortet till HFS+. Gå in i Inställningar och välj Startskiva, välj CF-kortet. Jag tror inte du kommer behöva CD:n ifall du följer instruktionerna som Giggs gav dig.

Eller bara HFS om han har tidigare system än 8.1(?).

Ursprungligen av Giggs:

Eller bara HFS om han har tidigare system än 8.1(?).

Detsamma gäller om man vill använda kortet med en 68k-Mac då de inte fixar att starta från HFS+, även om de klarar 8.1.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-03-03 08:23

Tack för råden! Jag har prövat lite , men jag kan inte lägga upp CF kortet som Startdisk

jag kan bara välja hårddisken och tar jag bort findern ur sysmappen på hårddisken stängs applemenyn av så då blir det ännu svårarare...

kanske beror det på att jag inte har formaterat den som HFS (antar att jag får ladda ner nåt program för att göra det på gamla PCn...), planen är nu att pröva detta...

Sorry för offtopic, men jag blir så nyfiken...

Mac OS 8 ???
På en PowerBook 5300 ???
År 2008 ???

Vad använder du den datorn till?

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-03-12 22:31

Tackar!! (men det är inte bara för att få uppmärksamhet)

Tanken är jag ska kunna ordbehandla (!) utan datorsurr:)

1
Bevaka tråden