Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlänga bredbandskabel/Ethernet...

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-16 20:02

Tänkte tillslut göra en förlängning från bredbandsuttaget i min hall till mitt datorrum (ca. 15 m. kabel). <Spelar det någon roll vilken sorts kabel/kvalitet jag använder eller är alla ethernetkablar ungefär domsamma? Och spelar längden roll???

Citat:

Skapades ursprungligen av: Clavius:
Spelar det någon roll vilken sorts kabel/kvalitet jag använder eller är alla ethernetkablar ungefär domsamma? Och spelar längden roll???

Spelar nog ingen större roll på kabeln, kvaliten är nog ungefär densamma på de flesta, längden blir inte heller något problem.

Ethernetkablar finns i olika "Kategorier" = kvaliteter. Du bör skaffa en "Category 5 EC verified"-kabel. Köp den per löpmeter och kläm dit ett par RJ45-kontakter själv, så sparar du 3-400 bagis på 15 meter. Ethernetkabel som säljs i färdiga längder (5, 10 15 osv) är onödigt dyr, och om du köper kabel med kontakter på, så måste du borra större hål i väggarna...:-)

En av de 3 CAT5 Ethernet kablar som jag har är vid en snabb koll över 15 meter lång (troligen 20 meter) och det funkar bra. Tror även att en gammal CAT3 skulle funka men dom kanske inte finns kvar att köpa på marknaden. OM detta (20 meter) inte räcker så finns det en sorts förstärkarlådor - minns desvärre ingen tillverkare.

Du kan ha över 90 meter CAT5-kabel utan några repeatrar behövs. Minns inte den exakta längden som är max men det är bra över 100 meter iallafall.

jag drog en 30 meter lång kabel till grannen häromdan. Fungerar skitbra.

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2002-02-17 08:06
Citat:

Minns inte den exakta längden som är max men det är bra över 100 meter iallafall.

Det är 100 meter utan reapeter , typ hub eller något annat trevlig förstärkare.

Jag har 50meter och kan sitta i en solstol med min G4:a på parkeringen iförd en Hawai skjorta och Bermuda shorts. Toppen över allt så kör man en Gin & Tonic.

Varför skaffa airport? hehe....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-17 12:17

Jag har hittat färdig 15m ethernetkabel (CAT5) för 350:- inkl. kabelskena.
Det får det bli (och funkar det inget bra så har jag ju inte förlorat så mycket).
En liten Netgear router/switch/hub får det också bli så är saken biff!
Flera tusenlappar för t.ex. AirPort känns inte så angeläget längre, man lär ju inte gärna
springa omkring med G4´an på axeln ändå i lägenheten...

  • Medlem
  • 2002-02-19 20:12

Jamen äsch, jag hade just hittat en pryl åt dig, Clavius!
http://www.proxim.com/products/all/skyline/pn476/index.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-19 23:28

tott! Tack - jag har spanat in det här kortet tidigare...klart intressant! Får bli nästa steg då jag skaffar en Mac till hemma och bygger mig ett litet nätverk. Just nu är jag bara så ivrig att äntligen få komma igång med bredbandet (BBB) och surfa i ljusets hastighet!!!

AirPort känns _ganska_ onödigt på en stationär dator.

Färdiga kablar är snuskigt dyra, mycket bättre att knipsa egna.

Har själv en ca 30-35m kabel dragen till en iMac som står i ett annat rum, funkar mycket fint. Om du knipsar själv se dock till att kontakterna sitter bra, annars kan det inte funka (doh!), eller så funkar det, men det är låååångsamt.

Ugh, glömde en sak..

AirPort ÄR onödigt på en station dator om du inte använder den som basstation åt din bärbara. Man kan spara pengar på det, en bassation kostar mera än ett AirPort kort.

Så om du har en G4 eller annan dator som stödjer AirPort, hiva in ett kort i den och kör den som bassation åt din bärbara, om du nu har någon.

Annars ska du hålla dig till vanliga TP-kablar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-19 23:55

ok!

  • Medlem
  • 2002-02-20 23:15

Nu råkar jag ha en bärbar, men i alla fall: sladdar och kablar känns trassligt, fult och onödigt. Ju färre desto bättre.

Varför inte göra sig av med de sladdar man kan klara sig utan? Om det är värt några tusen eller inte kan diskuteras...

1
Bevaka tråden