Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En vän behöver hjälp

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Fick ett mail igår från en vän som bor i en annan del av landet, och hon trodde att jag kunde besvara en del av hennes frågor då vi båda har AirPort Basstation.
Tyvärr så har vi inte samma boendeförhållanden, jag bor ute i skogen och hon i höghus i storstad.
Själv har jag aldrig haft några funderingar på att "skydda" min Airport.
Har fått tillstånd att publicera hennes brev nästan rakt av och det lyder:

Bor i höghusområde och häromdagen fick jag vårt föreningsblad.

Det stod en liten artikel om trådlös anslutning i den som skrämde upp mig lite, kan ju inte så mycket om det.

Citerar fritt ur den artikeln.

Där gick de ut med att de skickat ut en intresseanmälan för trådlös anslutning och att de kunde konstatera att intresset var för lågt och därmed inget underlag för att bygga ett sådant nät inom föreningen.

Sedan säger de att de dock sett att vissa av oss ändå kör egna privat trådlösa nätverk hemma.
Tyvärr har de även observerat att kunskapen om hur man bör ställa in de "ACCESSPUNKTERNA" ej varit så hög. Detta gör att vem som helst som har en PC med ett "RADIOLANKORT" kan ansluta sig till accesspunkten.

För att komma till rätta med detta säkerhetsproblem så införs en ny regel som säger att om trådlösa hemmanätverk byggs så ska dessa ställas in med så kallad WEP-kryptering. Om vi finner en accesspunkt utan påslagen WEP-kryptering så kommer lägenheten omedelbart kopplas bort från internet. Detta för att vi inte vill hantera en massa polisundersökningar där diverse databrott har begåtts via dessa accesspunkter samt att ni själva inte skall behöva stå vid skranket och förklara er!

Har ni en trådlös accesspunkt, kontrollera omedelbart om ni har WEP-kryptering påslagen, har ni inte det koppla ur den eller ställ in WEP-kryptering.

Vidare slå av " any zon" och ta ett eget zonnamn så ni inte kopplar upp er på grannens accesspunkt. Lägg gärna även in era Mac -adresser så att bara dom accepteras av accesspunkten. Föreningen håller dock inte med support för detta. Slut citat av artikeln.

Gissa om jag blev skärrad, fattade noll om detta. Blir lite irriterad över att inte någon inom föreningens datagrupp lägger ut lättfattlig information om sådana här saker. Tänker mig att de flesta är normalanvändare som jag.

Det första jag gjorde var att leta efter det här med WEP-kryptering och om jag hade det påslaget.
Hittade det till slut och såg att både PowerBooken och iBooken hade det påslaget, puh!!! OS X verkar ha det som grundinställning, tack och lov!

Antar att jag har ett av dessa privata nätverk, Arirport basstation och airportkorten. Men vad innebär det???

ACCESSPUNKT! Vad är det?
Är min basstation accesspunkt kanske?
RADIOLANKORT! Vad är det?
Menar dom airportkortet?

ANY ZON! Här fattar jag inte alls vad det är???
Det står att jag ska slå av any zon och ta ett eget zonnamn så att jag inte kopplar upp mig mot grannens accesspunkt???
Räcker det inte med WEB-krypteringen???

Sedan kommer det märkligaste av allt och här känner jag mig träffad som du förstår.
Undrar hur många det finns i föreningen som har Mac-adresser????
Lägg gärna in era Mac-adresser så att bara dom accepteras av accesspunkten!

Hur gör man det?
Ska jag göra det och varför, vad innebär det i så fall?

Som ni märker av ovanstående brev så pratas det ju lite fikonspråk i deras föreningsblad.
Har vi några som är duktiga på klargöra för min vän vad de menar?
Radiolankort, måste ju vara Airportkort, men resten?

[ 22. mars 2003, 10:00: Meddelandet ändrat av: Pocahontas ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-22 11:20

Vill först lugna din vän med att MAC-adress (Media Access Control) är nåt som finns i alla maskiner/nätverkskort. Här är är några andra tips:
* Kolla i Macens hjälp om Airport, sök t.ex på säkerhet. Här finns en hel del info.
* http://www.info.apple.com/usen/airport/ (även här går det att söka)

Lycka till!

ACCESSPUNKT! Vad är det?
Är min basstation accesspunkt kanske?

En accesspunkt är mycket riktigt basstationen för det trådlösa nätverket. I ditt fall är den en Apple Airport Basstation.

RADIOLANKORT! Vad är det?
Menar dom airportkortet?

Jajamensan, det är airportkortet de menar.

ANY ZON! Här fattar jag inte alls vad det är???
Det står att jag ska slå av any zon och ta ett eget zonnamn så att jag inte kopplar upp mig mot grannens accesspunkt???

Öppna Systeminställningar ->Nätverk, välj Visa: Airport.
I detta inställningsfönster ska du ha "Anslut till ett specifikt nätverk" markerat. Här ska du också fylla i nätverkets namn och WEP-nyckel.

Räcker det inte med WEB-krypteringen???
Jo, för att skydda ditt eget nät, men inte för att du av misstag inte ska kunna ansluta till grannens oskyddade nät.

Sedan kommer det märkligaste av allt och här känner jag mig träffad som du förstår.
Undrar hur många det finns i föreningen som har Mac-adresser????
MAC-adresser har inget med Macintosh att göra. En MAC-adress är ett unikt nummer som varje nätverkskort är försett med, såväl hos Mac som hos PC. Genom att i din basstation ange vilka nätverkskort (MAC-adresser) som får anlsuta till basstationen, ökar du säkerheten. Öbehöriga med icke godkända MAC-adresser kommer inte kunna anlsuta till din basstation. Du hittar din MAC-adress i samma inställningsfönster som jag hänvisade till ovan. Längst upp står det Airport-ID (12-siffrigt nummer med siffror och bokstäver, hexadecimalt nummer), detta är din dators MAC-adress.

Lägg gärna in era Mac-adresser så att bara dom accepteras av accesspunkten! Hur gör man det?
Ska jag göra det och varför, vad innebär det i så fall?

Japp, det bör du göra. Du gör det genom att öppna "AirPort Administrationsverktyg". Klicka på din basstation, och logga in på den med ditt lösenord. Därefter klickar du på "Behörighet"-fliken. Klicka på lägg till, och skriv in din MAC-adress samt en benämning på den maskinen. (Har du fler trådlösa maskiner som ska anslutas, så måste du skriva in dessas MAC-adresser också).

Hoppas du fick svar på dina frågor. Om inte så är du givetvis välkommen att ställa ytterligare frågor.

/M

[ 22. mars 2003, 11:23: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

1
Bevaka tråden