Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tiger till Leopard, backupa vad?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-22 21:18

Har sökt här, men har tyvärr inte lyckats hitta nåt lämpligt svar.

Tiger har börjat bli riktigt jobbigt nu.

Hänger sig oftare än vad som är lämpligt (har kört hårdvarutest).
Musen har börjat "hacka". Inget händer på en halv sekund, sen börjar den röra sig sporadiskt.

Plus att jag har installerat, avinstallerat och installerat igen en massa grejor på denna installationen eftersom jag inte visste riktigt vad jag gjorde i början. Raderat och flyttat fonter allt eftersom man har letat efter en fonthanterare som är bra. Så allt är lite sisådär

Jag vill bli av med alla gamla grejor som kan ligga och störa i bakgrunden. Om jag har förstått det hela rätt så "arkivera och installera" flyttar 10.4 och installerar helt nytt, men behåller alla applikationer.

Så det som verkar gälla för mig är att radera allt och installera nytt. Sen installera de applikationer jag behöver.

Fast jag vill ju behålla login/lösen som ligger i Keychain, preferences och script som tillhör olika applikationer osv.
Räcker det med att göra en backup på min "home" katalog eller är där något annat jag behöver ta backup på?
Något jag skall tänka på om jag gör på detta viset?

Jag gick nyligen över från Tiger till Leopard. Jag använde Carboncopycloner och tog en säkerhetskopia på allt (sparat som sk. Sparsedisk på extern hd). Sedan använde jag Flytt/migrationsassistenten som finns i Leopard för att hämta in mitt gamla användarkonto. På så vis fick jag in alla typsnitt, keychains, inställningar etc. Har inte installerat om något program utan tog även in dem den vägen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-23 17:05

Har tyvärr en 160GB i MBPn och bara 60, 80 och 80GB på mina externa diskar

Skulle kanske lyckas komma ner i 80GB om jag plockade bort en massa grej och la över det på en annan disk.

Om du kan och vill/måste installera alla program i efterhand så borde det räcka med att kopiera undan användarkatalogen. Den borde inte vara större än runt 30Gig utan program och då får du med alla inställningar och sådant.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-23 17:53

Jag gör ett test. Tackar

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-25 00:57

Jag lyckades till slut rensa upp på min 160GB hårddisk så det bara blev strax över 70GB kvar. Efter det gjorde jag en kopia med CCC till en 80GB hårddisk och sen formaterade och installerade en ren Leopard.

Leopard känns snabbare.
En sak som inte löste sig var min trådlösa Logitech mus som hängde sig allt som ofta. En sak som jag märkte idag var att den verkade hänga sig när jag laddade ner något. AHA... det trådlösa nätverket. Bytade kanal på routern och voila, ingen mer frysande mus

Ursprungligen av pecka:

Jag lyckades till slut rensa upp på min 160GB hårddisk så det bara blev strax över 70GB kvar. Efter det gjorde jag en kopia med CCC till en 80GB hårddisk och sen formaterade och installerade en ren Leopard.

Leopard känns snabbare.
En sak som inte löste sig var min trådlösa Logitech mus som hängde sig allt som ofta. En sak som jag märkte idag var att den verkade hänga sig när jag laddade ner något. AHA... det trådlösa nätverket. Bytade kanal på routern och voila, ingen mer frysande mus

Grattis! Kanske vore det dax att skaffa en större backup-disk. Den bör vara minst dubbel så stor som den du har i datorn. Själv använder jag CCC för backup istället för TimeMachine efter som jag känner att jag på något vis har mer kontroll över backupen då och jag kan spara backupen som sparse-disk på den externa och därmed kan jag använda den externa även till annat.

Som extern har jag en WD Mybook Studio på 500GB. Den interna primära disken i min G5'a är på 250GB och den sekundära disken mot vilken jag kör Eyetv är på 320GB så egentligen skulle jag behöva en backupdisk till :D.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-25 16:12

Jag hoppas på att det blir bra hastighet på nya Time Capsule. Får den bra kritik så blir det en 1TB sådan. Då blir det lite plats åt backuper och övrigt

  • Medlem
  • Vattholma
  • 2008-02-25 20:39

Finns det ingen bra guide till hur man gör exakt?
Jag vill fixa två saker här hemma.

1. Flytta alla personliga inställningar, program med deras respektive personliga inställningar, bokmärken m.m. m.m. från min MBP till min nya MP.

2. Uppgradera från tiger till leopard i MBP.

Jag har använt CCC en gång tidigare men det var så länge sen. Jag har tillgång till en stor extern hdd via firewire så inga problem att föra över saker mellan datorerna.

Tacksam för hjälp.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-25 22:48

Migration Assistant sköter all flytt automatskt, men den flyttar alla inställningar (och applikationer om man vill det). Perfekt om man vill ha det enkelt och smidigt.

Du kan alltid köra en "Arkivera och installera" så behåller den gamla inställningar och applikationer utan att du behöver göra något.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-02-26 14:21
Ursprungligen av pecka:

Migration Assistant sköter all flytt automatskt, men den flyttar alla inställningar (och applikationer om man vill det). Perfekt om man vill ha det enkelt och smidigt.

Du kan alltid köra en "Arkivera och installera" så behåller den gamla inställningar och applikationer utan att du behöver göra något.

Från början så påstods det att det var risk för krascher om man gjorde så med Leopard, dvs notabelt större risk. Finns den risken kvar ännu eller var det överdrivet eller något sånt?

Vad är fördelarna med att göra en ren installation? Själv känner jag mig lite väl korkad för att vara säker på att jag verkligen får med precis allt jag har och föredrar onekligen att alla filer osv ligger där de ligger nu.

Ursprungligen av iggy:

Från början så påstods det att det var risk för krascher om man gjorde så med Leopard, dvs notabelt större risk. Finns den risken kvar ännu eller var det överdrivet eller något sånt?

Vad är fördelarna med att göra en ren installation? Själv känner jag mig lite väl korkad för att vara säker på att jag verkligen får med precis allt jag har och föredrar onekligen att alla filer osv ligger där de ligger nu.

Det funkade för mig. Skälet till att gjorde en ren installation var att jag ville partitionera om disken. Jag använde som sagt CCC och sparade undan allt jag hade på min primära disk till en extern. Vad gäller krascher vet jag inte. Jag har haft några konstiga grejjor(datorn fortsatte att gå trots att såväl menyrad som docka försvunnit efter att datorn fått "ordern" att gå i vila samt vissa filrättighetsproblem) sedan jag använde migrationsassistenten för att ta in mina gamla konton till Leopard men bara ibland och vad gäller filrättigheter så har jag fixat till dessa. Om man har möjligheten att installera om sina program, vilket man kanske inte gärna gör om man som jag har mängder med shareware, så är det nog att rekomendera.

Att använda ccc är dock enkelt. Bara kryssa för det du vill ha kopierat så sköter programmet resten. Jag valde att spara till en sk. Sparse-disk på den externa. På så vis riskerade jag inte att blanda ihop denna backup med annat som finns där.

1
Bevaka tråden