Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

?Superdrive?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken s k Superdrive skulle man kunna köpa och montera internt i den nya G4an? Jag har beställt en 2x1,25 och vill ha en Superdrive i den.

Allmän fråga: förlorar man garantin om man gör en så pass enkel modifikation som att installera en extra drive?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 10:45

Funkar med de flesta, om inte tom alla.

xlr8 kompabilitetsdatabas

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 10:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Allmän fråga: förlorar man garantin om man gör en så pass enkel modifikation som att installera en extra drive?

Svar: Ja

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Allmän fråga: förlorar man garantin om man gör en så pass enkel modifikation som att installera en extra drive?

Svar: Ja

Det är ju löjligt i så fall.
Upphör garantin om man trycker mer minne också? I konsekvensens namn borde den göra det.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 11:02
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Svar: Ja

Det är ju löjligt i så fall.

Jag tror faktiskt Schuckert har fel. Slutanvändare får sätta i drivar på lediga platser (som i MDD) utan att garantin rycker, precis som man får sätta i PCI-kort och minne.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-17 11:07
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Andersson:
Allmän fråga: förlorar man garantin om man gör en så pass enkel modifikation som att installera en extra drive?

nej
det är ju et färdigt cd slot så det är två skruvar och en plåtbricka som ska bort innan du kan sätta dit den, precis som du kan sätta i PCI kort, HD och ram

  • Medlem
  • 2003-02-17 11:14

Har någon något förslag på en bra och billig Superdrive som fungerar?

[ 17. februari 2003, 11:14: Meddelandet ändrat av: MP ]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 11:45
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MP:
Har någon något förslag på en bra och billig Superdrive som fungerar?

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010048107

2500 ex moms

  • Medlem
  • 2003-02-17 12:08
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MP:
Har någon något förslag på en bra och billig Superdrive som fungerar?

Finns det bra saker som inte fungerar, undrar jag.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Svar: Ja

Det är ju löjligt i så fall.

Jag tror faktiskt Schuckert har fel. Slutanvändare får sätta i drivar på lediga platser (som i MDD) utan att garantin rycker, precis som man får sätta i PCI-kort och minne.

Schuckert har ju tokfel. Klart som sjutton du får installera extra och byta ut. Det har då jag gjort på min före detta powermac och då rök då inte garantin.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MP:
Har någon något förslag på en bra och billig Superdrive som fungerar?

http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=5010048107

2500 ex moms

Tack för den länken, passar den direkt utan modifiering av något i själva datorn?

  • Medlem
  • 2003-02-17 13:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MP:
Har någon något förslag på en bra och billig Superdrive som fungerar?

Finns det bra saker som inte fungerar, undrar jag.

FN

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2003-02-17 13:27

http://www.microstore.se/VisaProdukt.asp?ProduktID=1157&GruppID=89

Pioneer DVR-105 (A05) Bulk
2 895 kr (2316 kr ex moms)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 13:37

Kolla på xlr8 (se ovan) för detaljer, jag har en DVR-103, den passar utan problem i min G4. Det enda som skulle kunna ställa till med problem är längden.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 13:51

Attans...det blev lite för snålt med information i mitt inlägg.

Naturligtvis får du installera extra hårddiskar, extra minne och en extra drive (från Apple), men du får inte installera en DVD-brännare som ersätter SuperDrive:n. Jag har Apples garantiregler framför näsan och jag tror inte att vi skall ifrågasätta dessa. Vem ger ut garantin: Apple.

VArför det är så har jag ingen aning om, men som seriös AppleCenter rekommenderar vi aldrig kunder med garanti eller AppleCare på sina maskiner, att plocka ihop enheter efter eget huvud.

... och eftersom dom nya maskinerna har plats för två optiska enheter och endast skeppas med en så det ju inget problem att lösa det Nurell frågade om utan att förlora garantin. Han köper bara den billigaste "SuperDriven" han kan hitta och monterar den i den lediga platsen.

Det finns dock en annan juridisk hårklyverigrej att tänka på för den som gillar att oroa sig . Tydligen säger licensavtalet till iDVD 3 att man endast får använda programmet tillsammans med Appples egna SuperDrivar. Det är tekniskt inga problem att använda programmet i alla fall, men det är dock ett klart brott mot licensavtalet, för den som bryr sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-02-17 14:26
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Naturligtvis får du installera extra hårddiskar, extra minne och en extra drive (från Apple)...

Vad menar du med "(från Apple)" ? Får man bara installera extra drivar som Apple levererar i det extra facket på en MDD? Kan det stämma?

[ 17. februari 2003, 14:27: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-17 19:04

Vad är problemet?
Går något sönder och man måste utnyttja garantin är det bara att plocka bort det man lagt till och skicka in den ren som från fabrik.

Jag gjorde till och med så att jag bytte hårddisk till en gammal mindre utan mina filer i en Powerbook en gång innan jag skickade in den. Jag sa det redan i telefon och det var inga problem. Generellt gäller väl att man får göra dom saker som står i manualen hur man gör dom. T ex sätta i minne, hårddiskar, PCI-kort, Airportkort mm.

Jag tänkte låta driven som följer med sitta kvar och komplettera med en Superdrive, Pioneers 4x-modell lär vara samma som Apple monterar på fabriken.
Jag tycker att prisskillnaden mellan 2x1,25 gHz modellen och den fetare är för stor för att motivera just prisskillnaden. För skillnaden i prestanda är väl ändå marginell?
Särskilt när jag har möjlighet att köpa datorn till ett mycket bra pris.
Vad det gäller iDVD 3 så fungerar den på drivar som sitter på den interna bussen oavsett vad det står i Apples licensavtal.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MikaelF:
http://www.microstore.se/VisaProdukt.asp?ProduktID=1157&GruppID=89

Pioneer DVR-105 (A05) Bulk
2 895 kr (2316 kr ex moms)

Blir nog en sån, det var det lägsta priset jag sett hittils.
Tack!

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 20:26
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Naturligtvis får du installera extra hårddiskar, extra minne och en extra drive (från Apple)...

Vad menar du med "(från Apple)" ? Får man bara installera extra drivar som Apple levererar i det extra facket på en MDD? Kan det stämma?

Så tolkar jag det. Vi säljer inga DVR-A0X eller liknande som kunden skall ha i sina Mac med garanti. Bara till kunder som skall ha det i en annan maskin. Vad de sen gör med den kan vi inte kontrollera. Vi åker på skiten vid garantireparationer om det skulle vara fel.

Var drar man gränsen? Mac utan hårddisk, optisk enhet, minnen och kanske utan operativsystem. Eller bara ett Applemoderkort i ATX-storlek förpackat i färgglad låda.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mattan:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Schuckert:
Naturligtvis får du installera extra hårddiskar, extra minne och en extra drive (från Apple)...

Vad menar du med "(från Apple)" ? Får man bara installera extra drivar som Apple levererar i det extra facket på en MDD? Kan det stämma?

Så tolkar jag det. Vi säljer inga DVR-A0X eller liknande som kunden skall ha i sina Mac med garanti. Bara till kunder som skall ha det i en annan maskin. Vad de sen gör med den kan vi inte kontrollera. Vi åker på skiten vid garantireparationer om det skulle vara fel.

Var drar man gränsen? Mac utan hårddisk, optisk enhet, minnen och kanske utan operativsystem. Eller bara ett Applemoderkort i ATX-storlek förpackat i färgglad låda.

Jamen Apple säljer väl inga såna extradrivar?
Förresten, brukar Macarna gå sönder om man sätter in extradrivar? De jag har och har haft har inte gjort det.

  • Medlem
  • 2003-02-17 20:34
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Baron:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MP:
Har någon något förslag på en bra och billig Superdrive som fungerar?

Finns det bra saker som inte fungerar, undrar jag.

FN

Touché

  • Oregistrerad
  • 2003-02-17 20:44
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Jamen Apple säljer väl inga såna extradrivar?
Förresten, brukar Macarna gå sönder om man sätter in extradrivar? De jag har och har haft har inte gjort det.

Om man letar i ÅF:s prislistor finns de där. Priserna är inget man skyltar med.
För övrigt; jag sa aldrig att detta med garantibegränsningar var en bra idé. Bara fakta.
I logistikens hemland USA är en dålig regel bättre än ingen regel alls.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Baron:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: stfm:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: MP:
Har någon något förslag på en bra och billig Superdrive som fungerar?

Finns det bra saker som inte fungerar, undrar jag.

FN

Touché

Vad är det för trams?

1
Bevaka tråden