Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

AirPort Extreme & Prestanda?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-03-18 23:38

Jag installerade Net Monitor för att mäta hastigheten mellan min nya AEBS och PB 12". När jag skyfflar stora filer mellan PBen och min Kub (som är kopplad med kabel till AEBS) över OS X fildelning så kommer jag bara upp i 11-12 Mbit/s trots att avståndet mellan PB och AEBS bara är 0,5 meter.

Nu undrar jag varför det går så segt. För det gör det väl? Det är lite sent och jag kanske bara är trött...

Net Monitor är inställt att mäta i Bits och att räkna ut ett medel på 5 samplingar. Jag kör fildelning med SSH aktiverat, innebär detta någon slags begränsning? Kanske är kopiering via fildelning inte alls ett bra sätt att mäta på?

Hur mäter man maxprestanda hos AE på ett korrekt sätt? Finns det bättre apps än Net Monitor?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-03-19 12:43

Det låter lite även om man ska ta i beräkning att om man kör kryptering etc. så tar det mycket kraft över förbindelsen.

Jag kör 802.11b med ett par Macar och med god mottagning, 128-bitars WEP och MAC-adressering får jag i praktiken ut cirka 5 Mbit av de egentliga 11.

Men du borde väl åtminstone kunna få upp ditt nät till en 25-30 Mbit, tycker man.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 13:42

OK. En grej som jag märkte med Net Monitors graf var att det blev korta regelbundna avbrott (typ var 5:e sekund) i trafiken när jag endast kopierar filer över fildelningen. Har detta att göra med SSH månne?

Ska mecka lite ikväll och testa med FTP å sånt, men det skulle vara kul att jämföra med andra som kör AE. 11-12 Mbps gäller alltså hastigheten mellan avbrotten.

  • Oregistrerad
  • 2003-03-19 20:57

Nu har jag fipplat runt lite med AFP och FTP mellan min kub och PB 12", både med och utan SSH. När jag kopierar två filer på 700MB styck så ser netmonitor över inkommande trafik på PB ut såhär:

Det går aningens fortare utan SSH, men långt ifrån 54 Mbps. Basstationen står mycket nära. Någon som har en aning om varför det går så segt?

Jag har provat dra igång en hel massa trafik samtidigt både från kuben och snabba websajter och allt möjligt, och visst går det fortare men aldrig över 20 Mbps. Så det känns som om AFP bottnar någonstans kring 12-13 Mbps, plus att det blir regelbundna dippar i trafiken. Vilket ju är skumt.

AEBS ska ju köra 10/100 Mbit Ethernet så den borde ju inte strypa något. Så antingen är något fel eller så fattar jag fel. Någon?

Kanske skulle du köra ett rent nätverkstestarprogram mellan maskinerna för att minimera den overhead som finns i AFP, hårddiskar etc.

Du kan också ta och koppla din kub och PB direkt dirkekt till varandra med en TP-kabel (utan din AirPort basstation) för att se hur nära 100Mbit du kommer. Jag tror att du kommer att komma en bra bit från full bandbredd även i det fallet via en filkopiering. Däremot tro jag att du kan sätta igång två kopieringer från två olika maskiner utan att halvera bandbredden. Kort sagt, jag tror inte det är bandbredden som är hela begränsningen.

1
Bevaka tråden