Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CRT 19 tum eller större?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ni några bra tips på CRT skärm i prislägen upp till 5-6000:- inkl moms?

Skall köpa ett nytt system snart och har nog inte råd med nya 20" cinema och 17" har för låg upplösning. Tips på någon annan 17-18 tums TFT med upplösning på 1600*1200 eller däromkring kan också fungera om den är vettigt prissatt.

varför står det CRT i rubriken när de e en TFT du ska ha?

ok det kanske var lite otydligt.

Egentligen så vill jag ha en TFT men har dock inte råd med en i den upplösning som jag kräver (läs 20" Cinema). Att gå ner i upplösning är inte ett alternativ och därför söker jag efter en 19" eller större CRT.

Men om någon känner till en 17-18" TFT som klarar mer än 1280*1024 och har ett rimligt pris (iaf under 10.000:-) så är jag intresserad av den.

Blev det tydligare?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-02-16 21:05

jag ska själv köpa ny skärm snart (enh, varför känns det som jag sa samma sak för 4-5 månader sen?)

jag satte ivf upp begränsningarna 1600x1200 @ 85 Hz för mac 5000kr
igentligen ville jag ha en 21" men det skulle inte gå ihop i pris, men då hitade jag denna och den ska jag köpa så fort jag får tummen ur arslet

Den här verkar vara enligt dina specar, men jag har ingen erfarenhet av den alls så jag kan inte säga varken hit eller dit. Billig var den iaf.

Eller ja, pricerunner listar den som 1600x1200 men jag ser nu att den sidan jag länkat till inte gör det... Hmm, värt att kolla upp alltså.

Viewsonic

(edit: tillägg)

[ 16. februari 2003, 23:10: Meddelandet ändrat av: Jeffery ]

Enligt Viewsonic klarar den bara 1280*1024...

Ett tips om du ska köpa CRT-skärm är att inte bli dumsnål. Numera är prisskillnaden mellan valfri spåkuleliknande skuggmaskskärm och en FD Trinitron rätt låg, och skillnaden i livslängd samt synergonomi är bara hur stor som helst.

De CRT-skärmar som håller längst och ger bäst bild är, IMHO, Sony Trinitron. De brukar vara aningen dyrare än andra, men man får vad man betalar för. Sony CPD-E450 (4895 kr på Macoteket) är mitt köptips. Sky däremot Philips som pesten; de har taskig bildkvalitet och den senaste laddningen vi köpte in på jobbet lever dessutom om som transformatorstationer modell större. En av dem brann dessutom direkt efter uppackning.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-02-17 11:58
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Buckner:
jag ska själv köpa ny skärm snart (enh, varför känns det som jag sa samma sak för 4-5 månader sen?)

jag satte ivf upp begränsningarna 1600x1200 @ 85 Hz för mac 5000kr
igentligen ville jag ha en 21" men det skulle inte gå ihop i pris, men då hitade jag denna och den ska jag köpa så fort jag får tummen ur arslet

Exakt den skärmen har jag. Den är sååååå nice! Rekomenderar den varmt!!

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-02-17 12:00
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Freske:
Skall köpa ett nytt system snart och har nog inte råd med nya 20" cinema och 17" har för låg upplösning. Tips på någon annan 17-18 tums TFT med upplösning på 1600*1200 eller däromkring kan också fungera om den är vettigt prissatt.

Har du kollat Samsungs nya TFT-skärmar? De ska tydligen vara riktigt vassa och hålla samma kvalité som Apples egna plattskärmar, men till ett mycket, mycket lägre pris!

  • Medlem
  • 2003-02-17 12:53

Jag kan bara instämma i Samuels lovord av Sony -skärmarna. Jag har haft min i drygt ett år och är mycket nöjd (det verkar som de sjunkit en del i pris sen dess också, mer än 1000 kr om jag minns rätt).

Samsungen är nog förvisso ingen dålig skärm heller. Visst är väl Diamondtron ett annat namn för Trinitron?

EDIT: stvanink

[ 17. februari 2003, 14:12: Meddelandet ändrat av: apu ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: apu:
Jag kan bara instämma i Samuels lovord av Sony -skärmarna. Jag har haft min i drygt ett år och är mycket nöjd (det verkar som de sjunkit en del i pris sen dess också mer än 1000 kr om jag minns rätt.

Samsungen är nog förvisso ingen dålig skärm heller. Visst är väl Diamondtron ett annat namn för Trinitron?

Det är i princip samma sak; Trinitron är Sonys registrerade varumärke, medan Diamondtron och Tension mask bygger på samma principer. Däremot tycker jag att bildkvaliteten brukar vara bra mycket bättre med Sonys bildrör; skärpan och konvergensen brukar vara svårslagbar. Har dessutom sett 10 år gamla sonyskärmar som fått i stort sett perfekt bildkvalitet efter att man lyft undan höljet och manuellt ställt in fokusen med ställskruvarna.

Till vårt datorlabb köpte vi in ett gäng Sony G520 (21" FD Trinitron) också, och jag är _extremt_ nöjd med bildkvaliteten. Tror faktiskt inte att jag sett någon CRT med bättre skärpa än de. Den modellen är lite dyr, över 10 000, men jag kan tipsa om dess lillebror Sony G420. Verkar vara samma modell, men med skillnaden att bildröret är på 19" och priset 5943 kr exkl moms. Dyrare än E450, men är bildkvaliteten lika bra som på våra 21-tummare så är de klart prisvärda ändå.

På TFT bör du kolla på:
Samsung 19" TFT 191T Silver, ca 8895kr + moms

På CRT:
Sony CPD-E450 är mycket bra
billigare alternativ finns från Hyundai
Hyundai 19" FlatFace Q910 Silver, 2375kr + moms
Hyundai 21" FlatFace F230, 4995kr + moms

mer info finns på vår web eller resp tillverakares...

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Samuel K.:
[QUOTE]Det är i princip samma sak; Trinitron är Sonys registrerade varumärke, medan Diamondtron och Tension mask bygger på samma principer. Däremot tycker jag att bildkvaliteten brukar vara bra mycket bättre med Sonys bildrör; skärpan och konvergensen brukar vara svårslagbar. Har dessutom sett 10 år gamla sonyskärmar som fått i stort sett perfekt bildkvalitet efter att man lyft undan höljet och manuellt ställt in fokusen med ställskruvarna.[/quote]Jag har en begagnad Sony 19" som funkat perfekt i 6 år med som kroknat rejält vad gäller skärpan det senaste året. Nu har jag ny skärm och jag hade tänkt slänga bort den, men det där med ställskruvarna lät intressant. Får jag upp skärpan kan den fortfarande gå att sälja begagnat.

Finns det några bra webbsidor du kan tipsa om?

För svårt för en amatör?

Mannen!
Samsung listar 191T som 1280*1024, och som jag skrev ovan. Det är alldeles för lite!

Annars verkar Sony och Samsungs CRT vara ett hett tips. Skall kolla närmare på dem. Tråkigt att alla 17, 18 och 19 tums TFT bara verkar klara 1280*1024. Har en IBM Thinkpad med 1600*1200 på 15 tum idag och det fungerar riktigt bra, får väl demolera den och ta skärmen

Keep ´em coming...

jo det finns 19" med 1600x1200 men då går de upp ganska rejält i pris.
Apples 20" är just nu väldigt prisvärd...

1
Bevaka tråden