Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En död pixel... eller?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en ny Cinema Display och den verkar ha en död pixel. Den uppför sig så skumt så jag måste bara fråga om det är detta som är normalt beteende.

Normalläge: pixeln kan anas om man anstränger sig men inget som stör alls.

"Komma-i-närheten-läge": Jag drar ett fönster i Finder mot pixeln till. När fönstret befinner sig 10-20 pixlar från platsen så lyser pixeln upp intensivt. Jag drar bort fönstret och den släcks. Ser nu att det har med transparensen i dropskuggan att göra.

Fullskärmsläge: Drämmer på med en svart platta i fullskärm både i Photoshop och Keynote. Skärmen är helt svart. Pixeln syns inte.

Har jag en halvdöd pixel eller vad får man ut av det här?

Prova med lite olika färger (RGB) i photoshop för att kolla om det kan vara problem att visa någon viss färg.

När jag hade en död pixel på min iBook så vaknade den till liv genom att jag försiktigt "gnuggade" på den och runt den på skärmen. Det var över ett år sedan och den har inte somnat om igen.

Anders

Tanka hem: pixnator.jar och testa din skärm!

  • Medlem
  • 2003-02-13 02:06

eller pixelchecker. otroligt smidigt program.
finns här.

En varning bör tilläggas: kör inte detta program om du inte vet om att du har en död pixel - risken finns att du hittar en du inte kände till och det vill man ju/väl inte?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
En varning bör tilläggas: kör inte detta program om du inte vet om att du har en död pixel - risken finns att du hittar en du inte kände till och det vill man ju/väl inte?

Va bra... nu vet jag ingenting vad jag ska göra...

Kan programmen trigga fram nya fel?

  • Oregistrerad
  • 2003-02-13 11:37

Datorfel = 90% glappkontakt!
Smacka till med en flat näve på datorn när den bråkar, så skall du se att problemen försvinner.

Knacka lätt eller gnugga lite på skärmen så försvinner pixeln i många fall. Så har jag lagat en del LCD:er i alla fall. Bland min egen PowerBook. Inga problem i efterhand.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: scooterbabe:
En varning bör tilläggas: kör inte detta program om du inte vet om att du har en död pixel - risken finns att du hittar en du inte kände till och det vill man ju/väl inte?

Va bra... nu vet jag ingenting vad jag ska göra...

Kan programmen trigga fram nya fel?

Det blir inga mer fel för att du kör pixelcheck.

Dock kan du upptäcka fel som du inte sett förut. Var nog mest det han menade.

Nu har jag testat de där programmen och konstaterar att pixeln inte syns alls oavsett vilken färg man lägger över hela skärmen.

Vid normal användning av datorn så glimmar den till då och då enligt mitt första inlägg, men med hela skärmen i en enda färg oavsett vilken så syns den inte alls.

Det där med att massera skärmen vet jag inte om jag törs ge mig in på. Hur vet man att man inte råkar klämma sönder fler pixlar istället för att laga den trasiga?

  • Medlem
  • 2003-02-14 11:48

min erfarenhet är att den går att massera igång om den lyser i någon färg och alltså inte är helt död.
om den fryst i tex röd så testa att massera den lite med en trasa eller bomull. man märker ganska så fort om det fungerar eller inte. det är nog ingen större risk att du förstår några andra pixlar. du ska ju bara smeka den lite
jag har fått igång ett par pixlar på min förra powerbook på detta sätt.

/majk

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: majk:
min erfarenhet är att den går att massera igång om den lyser i någon färg och alltså inte är helt död.
om den fryst i tex röd så testa att massera den lite med en trasa eller bomull. man märker ganska så fort om det fungerar eller inte. det är nog ingen större risk att du förstår några andra pixlar. du ska ju bara smeka den lite
jag har fått igång ett par pixlar på min förra powerbook på detta sätt.

/majk

Om den är fryst i en viss färg så borde den ju synas när man kör de där pixeltestarprogrammen. Eftersom min inte syns då så funkar den i stort sett rätt. Skumt fel.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Anders Täpp:
Det där med att massera skärmen vet jag inte om jag törs ge mig in på. Hur vet man att man inte råkar klämma sönder fler pixlar istället för att laga den trasiga?

Jag har aldrig hör talas om någon som har lyckats få fler döda-eller-zombie-pixlar genom gnugg-metoden. Däremot så fixade gnugga-lite min döda pixel och vad jag har förstått så har det funkat för väldigt många andra också...

Men det du beskriver verkar ju nästan vara någon sorts program-fel...Är det bara i Finder som den är knäpp?

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: thevil:
[QUOTE]Jag har aldrig hör talas om någon som har lyckats få fler döda-eller-zombie-pixlar genom gnugg-metoden. Däremot så fixade gnugga-lite min döda pixel och vad jag har förstått så har det funkat för väldigt många andra också...

Men det du beskriver verkar ju nästan vara någon sorts program-fel...Är det bara i Finder som den är knäpp?

[/quote]Jag körde en Quicktimefilm som är widescreen på fullskärm. Då lyste den där pricken konstant i det nedre svarta fältet.

När jag kör pixeltestprogrammen och har helt svart skärm så syns den inte alls.

1
Bevaka tråden