Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign kraschar vid dialogrutor

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-02-25 09:25

Hej.

Jag har ett problem med Indesign som började den dagen jag uppdaterade systemet till Leopard.
När jag har igång Indesign och öppnar någon form av dialogruta (öppna, spara, montera) så kraschar programmet. Ibland dör det direkt och ibland hänger det sig några sekunder.
Detta händer säkert sju av tio gånger och är självklart väldigt frustrerande!
Vid några tillfällen har jag märkt att det kommer upp engelsk text i dialogrutorna (kör svenskt system och program) fast på ställen där det inte borde vara någon text. Det verkar som om det är någon konflikt där.
Har kört alla system och programuppdateringar, men problemet kvarstår.
Det är bara indesign som strular och det det gäller både version cs1 och cs3.

Några ideer?

  • Medlem
  • 2008-02-25 09:29

Det är nog något i systemet som inte är riktigt friskt. Testa att klicka i att du ska använda Adobes öppna/spara-rutor och se vad som händer.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-02-25 09:33

Var hittar jag den funktionen? Är den i indesign eller systemet?

  • Medlem
  • 2008-02-25 09:49

I indesigns spara-dialog. Det bygger ju på att den inte kraschar direkt. Det kanske finns i inställningarna också.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-02-25 11:11

Hittade funktionen.
Men det verkar inte fungera. Programmet kraschar lika ofta ändå.

Nej, det är skumt att InDesign kraschar till synes slumpmässigt när jag ska spara som, uppdatera en länk, montera en bild etc. Allt började med Leopard och jag bytte nyligen från InDesign CS2 till CS3 då jag läste att CS2 inte hade officiellt stöd för Leopard. Det gjorde ingen nytta. Det hjälper tyvärr heller inte att använda Adobes dialogrutor.

  • Medlem
  • 2008-02-25 17:13

Vad har ni för datorer? Kan det finnas någon gemensam nämnare? Själv har jag inte bytt till 10.5 just pga att jag inte vill vara med om något liknande det här.

Problemet kan ha med skadade cache-filer att göra.

Avsluta alla program och kasta Cache-mappen "com.adobe.InDesign" och starta om datorn. Mappen ligger i Användare/DU/Bibliotek/Cache

Tack för tipset. Det ska jag testa i morgon på kontoret, för det är på den datorn – en PowerMac G5 2x2,5 GHz – som problemen uppstår. På min 24" iMac – av den senaste modellen – hemma har jag inte haft den typen av problem.

Jag återkommer med rapport i morgon.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-02-26 14:57

Jag snubblade över en tillfällig lösning från en annan webbsida.
Den är extremt långsökt, men det verkar fungera.
När man har öppnat indesign och ett dokument så väljer man Print.
I printrutan så klickar man på skrivare-knappen och sedan spara som PDF. Där får man upp en dialogruta som inte kraschar indesign.
Sedan är det bara att trycka på escape och hoppa tillbaka till dokumentet igen. Därefter kan man spara och öppna utan problem.
Tills man avslutar Indesign. Då får man börja om igen.

Vet fortfarande inte varför det kraschar, men den här metoden funkar på min dator som är en PowerMac G5 med 2x1,8 Ghz.

  • Medlem
  • 2008-02-26 15:33

http://blogs.adobe.com/indesignchannel/
Här står det lite information, bla:

Citat:

Among the problems we've identified and reported to Apple is hanging behavior associated with Spotlight while the system was sending off file system events in response to the contents of the hard disk begin updated.

This hang later seemed to lead to repeated crashes in the InDesign dialogs.

Uninstalling Version Cue would significantly cut down on the number of such system events being posted and therefore cause the environment to be more stable.

Någon som vågar testa att stänga av Spotlight och se om det hjälper med?
Kan prova detta program:
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/33800

Jag testade att slänga InDesign-filerna i cachemappen. Det hjälpte inte. Jag har heller inte Version Cue installerat, så det kan ju inte heller vara problemet.

Jimsan – jag hittade ingen "spara som pdf" i skriv ut-menyn, så det gick inte heller.

Jag börjar mer och mer tröttna på Leopard. Problemen uppstod efter uppdateringen.

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-02-28 08:38

Jag bifogar en skärmdump som visar var du hittar spara till pdf.
Notera "Skrivare..." knappen i det undre fönstret.

Ibland känner jag mig lite korkad...

Tack för infon Jimsan. Det här ska testas!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-02-28 08:54

Det här tricket har funkat hittills för mig. Både för indesign CS1 och CS3.
Vet inte om det är inbillning, men jag tycker nästan att programmet flyter bättre över lag efter att jag gjort det här.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-03-18 10:44

Jimsan for President! Tack för tipset!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2008-03-18 11:01

Kul att det funkar!
Jag har faktiskt inte haft några mer problem med indesign efter att jag kört detta tricket.
Visst, det tar ett par sekunder extra varje gång man startar programmet, men det funkar.
Förhoppningsvis får väl Adobe tummen ur ändan och fixar den här (och alla andra buggar) snart.

  • Medlem
  • 2008-03-18 11:33

Testade lite och man kan i Indesign göra ett starupscript som gör ett nytt tomt dokument och tar fram printermenyn, så glömmer man inte detta:

(sen får man själv välja Skrivare-PDF, detta lyckas jag inte scripta, någon annan?)

Klistra in detta i textredigeraren-Format Gör om till ren text,
spara den med ändelse .applescript.

Citat:

tell application "Adobe InDesign CS3"
set myDocument to make document
print myDocument
end tell

Gör sedan en mapp i Scriptsmappen (Om den finns, annars skapa den med)
i Indesignmappen, lägg scriptet i Startup Scripts mappen.
Så det ser ut liknande
/Applications/Adobe InDesign CS3/Scripts/Startup Scripts/startupscript.applescript

1
Bevaka tråden