Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styr din dator med din iPhone

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-02-21 19:09

Touchpad for iPhone

Touchpad enables you to use your iPhone as a wireless touchpad. You can control the mouse on your PC using just your iPhone. You can move the mouse around, click, double-click, and even drag. Vertical scrolling is even possible.

You can use it to control videos, show pictures, advance slides in a presentations -- whatever a regular touchpad can do.

http://www.youtube.com/watch?v=ybQIcsPtahA

Installation instructions:

  1. Start Installer.app, and go to Sources. Click "Edit", and then Add this repository:http://cnp.qlnk.net/

  2. After the refresh, installTouchpadfrom the Utilities category.

  3. Install VNC on the machine you want to control. I recommendTightVNC for Windows and Linux and Chicken of the VNC for Mac.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Testade denna applikation nyss, fungerar helt utmärkt bra!

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-23 10:52

Det var ju lite coolt det måste jag medge, men det hackade lite när man flyttade markören men det kanske beror på att jag hade igång lite program samtidigt

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-23 11:22

Nu har jag hämtat "Chicken" men kan inte få igång programmet på min mbp

Jag får meddelandet "Please configure Apple Remote Desktop to allow VNC Viewers to control the screen. Unknown authType 30,35"

Hur ska man ställa in?

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-24 10:52
Ursprungligen av Eva:

Nu har jag hämtat "Chicken" men kan inte få igång programmet på min mbp

Jag får meddelandet "Please configure Apple Remote Desktop to allow VNC Viewers to control the screen. Unknown authType 30,35"

Hur ska man ställa in?

Denna länk kanske kan ge dig lite hjälp

http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=704

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-24 12:21
Ursprungligen av madi:

Denna länk kanske kan ge dig lite hjälp

http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=704

Ja, det var en tydlig instruktion. Tänk om jag ändå hade haft den igår!

Igår skulle jag nämligen fixa det här själv. På min MacBookPro. Det finns en till diskussion här i samma ämne
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/237276-styr-dator-med-iphone-p-ett-enkelt-s-tt.html
och med lite länkar därifrån som ledde mig till andra och andra . .

ja, inte kommer jag ihåg var jag hittade de instruktioner jag följde igår - i alla fall så hämtade jag ett program "Chicken of the VNC" som visst skulle behövas och så skulle jag ställa in vissa saker i Systeminställningar - Delning osv

Allt blev pannkaka, jag har verkligen strulat till det Det kom fram HUNDRATALS Chickenfönster, det bara fortsatte och fortsatte. Läskigt var det ska ni veta. Nu vågar jag knappt röra min dator av rädsla att göra ännu mer skada

I morgon måste jag nog uppsöka expertis för att ställa allt tillrätta igen.:">

Kan det ha med Brandväggen att göra?
Är det öppet där för Apple Remote Desktop?

//Åtminstone en kvalificerad gissning//

Psst! Eva, jag får min iPhone den 1:a Mars...

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-02-23 12:36
Ursprungligen av Goflorp:

Psst! Eva, jag får min iPhone den 1:a Mars...

Härligt! Du kommer säkert att bli nöjd.

Det är då den allra trevligaste "pryl" jag någonsin haft och man blir snabbt beroende av den. Jag märkte det när jag var utan den ett par veckor. Jag ringer inte så mycket men använder den till "allt annat". Det finns massvis med bra program du kan ladda ner när du får din telefon. Musikinstrument, omvandlare, roliga ritprogram mm mm. Ja, och nu verkar den ju kunna fungera som trådlös touchpad också - om jag nu kan få till det.

För det där med brandvägg tror jag inte gäller för mig - tror inte att jag har någon sån.

Ursprungligen av Eva:

Härligt! Du kommer säkert att bli nöjd.

Det är då den allra trevligaste "pryl" jag någonsin haft och man blir snabbt beroende av den. Jag märkte det när jag var utan den ett par veckor. Jag ringer inte så mycket men använder den till "allt annat". Det finns massvis med bra program du kan ladda ner när du får din telefon. Musikinstrument, omvandlare, roliga ritprogram mm mm. Ja, och nu verkar den ju kunna fungera som trådlös touchpad också - om jag nu kan få till det.

För det där med brandvägg tror jag inte gäller för mig - tror inte att jag har någon sån.

Jodå. OSX har en inbyggd brandvägg - en bra sådan.
Om du kollar i Systeminställningar/Säkerhet/Brandvägg

Här kan du alltså stänga av anrop från andras datorer, att de vill in och luska i din maskin.

Det är INTE bra att den står på "Tillåt ALLA inkommande..." det är samma som avstängd... = fritt fram

Andra valet så kör man med automatlåda, funkar oftast bra.

Med det lilla "+"-tecknet kan du ställa in att ett program skall få tillgång till en port ("hål") i brandväggen. Här kan du sätta upp en egen regel frö Chicken...

Eva, lita på att jag hör av mig när burken kommit. Tror det är 1.1.1 eller 1.1.2 på den och den skall upp till senaste och funka med Telia... så jag har lite att göra sen...

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-24 13:22

Ajajaj det låter läskigt hoppas det ordnar sig för dig imorrn

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2008-02-24 14:47

Man behover faktiskt inte nagon extra vncserver, det finns inbyggt i os x och finns tillgangligt i systeminstallningarna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-24 23:12

jag har fan testad allt möjligt fick till och med ändra ports i min router å ändå så funkade det inte för mig kan det beror på att jag använder VISTA och det har för många brandväggar?

Senast redigerat 2008-02-25 13:26
  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-25 00:44
Ursprungligen av aebswe:

jag har fan testad allt möjligt fick till och med ändra ports i min router å ändå så funkade det inte för mig kan det beror på att jag använder XP och det har för många brandväggar?

Det var inga problem för min del jag har både router och xp brandvägg på. Har du testat att stänga av internet security om du har det? Annars testa att stänga av xp brandväggen.

Annars kan du kolla på denna guide du kanske har missat någon liten detalj.

http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=705

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-25 22:31
Ursprungligen av madi:

Det var inga problem för min del jag har både router och xp brandvägg på. Har du testat att stänga av internet security om du har det? Annars testa att stänga av xp brandväggen.

Annars kan du kolla på denna guide du kanske har missat någon liten detalj.

http://www.iclarified.com/entry/index.php?enid=705

det var nog det med branväggarna som inte lät uppkoplingen komma fram jag stängde av windows branväggar och å då funkade det direkt!!!!
så nice!! nu kan jag styra datorn från soffan

  • Medlem
  • Gislaved
  • 2008-02-27 21:23
Ursprungligen av aebswe:

det var nog det med branväggarna som inte lät uppkoplingen komma fram jag stängde av windows branväggar och å då funkade det direkt!!!!
så nice!! nu kan jag styra datorn från soffan

Gött att det löste sig Mmm visst är det coolt

Jag tycker att detta programmet är asball men det hade varit ännu ballare (!) om det fanns stöd för åäö samt att man kunde köra remote desktop rakt ut. Men det kanske är lite väl mycket att begära av en telefon...

1
Bevaka tråden