Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skulle inte Airport fixas av 10.5.2?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-12 22:50

Började nästan gråta när jag började ladda ner lite saker efter att ha uppdaterat till 10.5.2. Före uppdateringen hade jag äntligen fått saker att funka ordentligt, t ex låg hastigheten ner på filer från Rapidshare (som alltid ger full fart) på ca 700 kb/s - fullt acceptabelt. Efter uppdateringen har det gått ner till 120 kb/s och enligt speedtest.net har min shastighet sjunkit från 8 mbit till 0.4 mbit. Däremot har min kompis som är ansluten via samma nätverk full fart.

Vad i h******e håller Apple på med? Väldigt sugen på att gå tillbaka till 10.4.8 så att saker börjar funka igen men det är ju lite segt att behöva göra Hur har Apple lyckats sabba saker så totalt?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-13 08:51

Mycket konstigt det här med airport i Leopard (samt i kombination med vissa routrar - Netgear Rangemax). Före 10.5.2 hade jag ständigt problem med nedkopplingar med eller utan vila inlblandat, och har hela tiden varit tvungen att var 15:e minut antingen logga ut och in, starta om datorn eller i bästa fall endast behöva starta om airport för att åter kunna ansluta till nätverket. Det konkreta problemet är att airport får en egentilldelad ip-adress. Vad det beror på tvistar de lärde. Jag har bytt kanal för routern, ändrat den dära inställningen IPv6 till "nej/av", knutit mina händer och bett till Steve att det ska funka men icke! Men så kommer 10.5.2 som en skänk från ovan och, peppar peppar, det verkara ha löst sig!!! Releasen från Apple säger väl också att vissa airport problem ska kunna fixas i och med 10.5.2.

Det hela är ju ganska konstigt, eftersom många på nätet nu rapporterar om att motsatsen råder, dvs. att det funkade med 10.5.1 och med 10.5.2. tappar airport anslutningen. (förvisso fanns det även många som delar mina problem med 10.5.1 oxå!)

Jag har en macbook pro från november 2007.

Någon som vill utveckla resonmanget kring airport-mysteriet?

Senast redigerat 2008-02-13 09:23
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2008-02-13 09:15

Har inte haft några som helst problem med trådlös. Har haft ett enda problem med Airport extreme efter uppgraderingen till 10.5 och det var att ett av mina torrentprogram stängde ner routern, men det fixades med efter en uppdatering av det programmet.

Men inga problem öht med routrar och 10.5 och jag kör bärbart (PB G4 1,25GHz) så jag har testat en hel del olika.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-13 09:48

Ett problem kan vara alla de Router-leverantörer som till den trådlösa standarden 802.11a/b/g/n, lagt till egna, märkesspecifika funktioner för att snabba upp hastigheten.

De kallar det något i stil med "RangeBoost"…"TurboMode"…"SuperDuper"… o.s.v. och fungerar ofta såvida man har router & nätverkskort av samma leverantör…

Dessa extrafunktioner KAN skapa problem för datorer/enheter med nätverkskort från andra leverantörer…

Således,

Prova att slå av dessa extrafunktioner om du upplever problem, samt kör med icke-Apple-routers.

Lycka till,

- Torkel

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-13 09:56
Ursprungligen av Torkel:

Ett problem kan vara alla de Router-leverantörer som till den trådlösa standarden 802.11a/b/g/n, lagt till egna, märkesspecifika funktioner för att snabba upp hastigheten.

De kallar det något i stil med "RangeBoost"…"TurboMode"…"SuperDuper"… o.s.v. och fungerar ofta såvida man har router & nätverkskort av samma leverantör…

Dessa extrafunktioner KAN skapa problem för datorer/enheter med nätverkskort från andra leverantörer…

Således,

Prova att slå av dessa extrafunktioner om du upplever problem, samt kör med icke-Apple-routers.

Lycka till,

- Torkel

Men så är väl "n" ännu ingen standard? I fallet med "b" och "g" torde väl detta problem vara av mindre omfattning.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-02-13 19:18
Ursprungligen av Torkel:

Ett problem kan vara alla de Router-leverantörer som till den trådlösa standarden 802.11a/b/g/n, lagt till egna, märkesspecifika funktioner för att snabba upp hastigheten.

De kallar det något i stil med "RangeBoost"…"TurboMode"…"SuperDuper"… o.s.v. och fungerar ofta såvida man har router & nätverkskort av samma leverantör…

Dessa extrafunktioner KAN skapa problem för datorer/enheter med nätverkskort från andra leverantörer…

Således,

Prova att slå av dessa extrafunktioner om du upplever problem, samt kör med icke-Apple-routers.

Lycka till,

- Torkel

Har inga sådana extra funktioner så kan inte avaktivera dem Jag sitter på en standard 802.11g anslutning som enligt routern kör på 36 mbit och enligt bredbandstestet på min kompis dator ligger hastigheten från routern till världen på 8 mbit. Trots det får jag bara 1 mbit när jag har full signal

Jag tycker och har alltid tyckt att har man apple så får man bita i det sura äpplet (fyndigt jag vet) och lyfta sin redan tunna plånbok för att köpa tillbehören från apple.

//Svante

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-02-13 14:44
Ursprungligen av Kidmaster:

Jag tycker och har alltid tyckt att har man apple så får man bita i det sura äpplet (fyndigt jag vet) och lyfta sin redan tunna plånbok för att köpa tillbehören från apple.

//Svante

Ja Apple är livet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-13 18:26

Min Macbook's Airport funkar fortfarande skit

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 07:55

jag har macbook och airport. hade såna problem med airport tidigare att jag gick tillbaks till tiger (?), alltså tidigare OSX'et.

funkar det nu alltså bra eller inte med airport? vore grymt ifall nån kan bekräfta.
det verkar som att många har samma problem fortfarande?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-15 08:42

Jag hade problem med Airport innan 10.5.2, och det blev ännu värre efter uppdateringen...

Sedan följde jag ett råd på Apples support-forum, att ta bort filen /Library/Preferences/SystemConfiguration/com.apple.airport.preferences.plist och låta den återgenereras.
Samtidigt konfigurerade jag om min Netgear-router till "802.11g only", i stället för b/g.
Jag körde även ett systemunderhåll m h a Onyx - http://www.titanium.free.fr/pgs2/english/onyx_leopard.html

Någon av förändringarna ovan hjälpte, och efter det har jag inte haft några problem! Safari ligger dock och hänger en kort stund då och då, men jag tappar inte anslutningen längre i alla fall...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-15 16:13

hmmm okej. vet inte om det är värt att testa igen eller inte....

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2008-02-15 16:23

iMac 1,8 PPC med den äldre trådlösa standarden och en MB 2,0 Intel med den nya fungerar efter 10.5.2 mycket bättre med en hårddisk kopplad till APE'n via en USB-hub. Klar förbättring här alltså.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 10:40

är det i sin rätt att konstatera att detta med airport-problemen alltså INTE är helt fixat i den nya uppdateringen?

jag har macbook och airport-sändare och tappade uppkopplingen hela tiden tidigare. bytte tillbaks till Tiger. funkar klockrent. men det vore ju kul att köra på Leopard förstås...

Redan sedan förra uppdateringen så löste sig mina airport problem. Jag tror snarare felet ligger hos routrarna ni använder. Netgear är ju erkänt skräp, har en kompis som jobbar på supporten på BBB och 8av10 som ringer in med internetproblem använder en Netgear router. Införskaffa en Express eller en Extreme så löser det sig ska ni se Kvalitet all the way

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-02-18 13:39

Min Airport-ansluting är "still going strong" - med Netgear-router, och då har den stått på sedan i torsdags med regelbunden aktivitet! Tjohoo!
Se mina åtgärder ett par inlägg ovan.

martenj:
Gör du en ren ominstallation upp till 10.5.2, så är jag näst intill 100 på att det kommer fungera utan problem.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-18 14:20

okejrå. jag gör väl det då.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-02-20 09:08

hade inga problem innan uppdateringen men nu efter så blir jag ner koppla stup i kvarten. kör på en Imac late 2006.

det har gått ifrån ha problem till inte ha problem till problem igen

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-02-20 10:32

jag har personligen inte haft några problem alls med det trådlösa i min macbook CD(första MBn som släpptes), i princip allt har flutit på bra med 10.5. Däremot min rumskompis macbook C2D (1 gen efter mig) har haft rätt många olika störande moment i 10.5 varav det trådlösa värst. Han har upplevt att han tappat anslutningen stup i kvarten och ibland syns inte ens vårt nätverk i listan trots att jag surfar smärtfritt brevid. Det verkar dock ha löst sig efter 10.5.2 men han har nog inte kört den så mkt sen dess, vågar inte säga att det är borta för alltid..

  • Medlem
  • Partille
  • 2008-02-20 20:52

Jag lider också av problem med att AIRPORT kopplar ner sig eller hänger sig med jämna mellanrum. Det har den gjort även innan uppgradering till 10.5.2 men nu händer det oftare tycker jag.

Har en DLINK DIR-635 inkl 2 XP burkar samt 1 vista laptop och ALLA kopplar upp sig trådlöst mot den. Det är bara min MACBOOK som strular. Ibland funkar det att bara stänga av anslutning och sen dra igång den igen. Ibland får jag starta om routern för att komma åt den. Man blir ju såååå trött.

ja, ni kan se på bilden vilka otroliga flipp aiport i min dator kan få.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-22 11:01

Funkar bra för mig nu. Gjorde en ren installation och uppdaterade allt direkt. Funkar klockrent.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-24 22:29
Ursprungligen av martenj:

Funkar bra för mig nu. Gjorde en ren installation och uppdaterade allt direkt. Funkar klockrent.

Någon mer som kan bekräfta det?
Drygt att göra en ominstallation och att det är lika illa som innan..

Inget fel på Airport här, Airportfel beror oftast på störningar eller på något program..

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-02-25 10:16
Ursprungligen av Simon Templar:

Inget fel på Airport här, Airportfel beror oftast på störningar eller på något program..

Men det är väl ändå lite lustigt att efter man haft den i vila, öppna locket, surfar till en sida sen hinner man inte mycket mer innan internet stannar upp, signalen sjunker, man får slå Airport av och sen på igen, surfa liten stund till, sen samma grej igen, sen funkar det hur bra som helst efter dom där 2 gångerna.
Sen nästa gång den varit i vila är det exakt likadant!

Jag har nu krånglat med AirPort på min MacBook Pro sedan inköpet sista kvartalet förra året. Routen som jag ansluter till är en Gigabyte GN-BR01G. Alla förslag som har dykt på detta forum och andra kanaler har provats utan goda resultat. Det enda som nu återstår är att göra en reninstallation av OS X.
Är fortfarande lite novis på OS X och undrar vad jag behöver spara undan på användare? Så som filmer, bilder och dokument. Eller är de bara systemet som kommer att installeras om? Om någon utförligt kan förklara för mig hur de hela går till vore jag väldigt tacksam.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-03-08 11:52

Jag har nu även bytt ut min basstation från en Netgear DG834G till en D-Link DIR-655, men det är fortfarande samma problem..
Och som grädde på moset kommer jag inte upp i dom 300mbps som tekniken ska utlova, utan endast 130mbps.. Med en pc och ett d-link kort går det däremot i 300mbps :s

Jag funderar att även som ovanstående lurar på att ominstallera leopard och se om det blir någon skillnad..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-09 09:41
Ursprungligen av Zkronk:

Jag har nu även bytt ut min basstation från en Netgear DG834G till en D-Link DIR-655, men det är fortfarande samma problem..
Och som grädde på moset kommer jag inte upp i dom 300mbps som tekniken ska utlova, utan endast 130mbps.. Med en pc och ett d-link kort går det däremot i 300mbps :s

Jag funderar att även som ovanstående lurar på att ominstallera leopard och se om det blir någon skillnad..

Just det! Har samma problem, dock har jag för mig att det någon gång (kanske under 10.4) stått 270Mbit eller kanske rent av 300Mbit under länkhastighet. Är det någon som kan förklara vad det egentligen ska vara? Jag har en AEBS Gbit och får alltid "bara" 130Mbit. Nån som kan bena ut det en gång för alla? Vad har ni andra AEBS-användare för länkhastighet?

Jag har samma problem och börjar tröttna på att springa till Airporten och dra ut sladden och in igen - även om det ger motion.

Jag har för mig att det ska finnas någon lösning på detta - ingen som har hört antar jag.

Jag har också problem med airport och hör av mig i denna tråden för att ev. få hjälp. Har under tiden jag haft macbooken haft två olika routrar. Den första var en D-link DI-524 och den andra var någon av de nya D-link-modellerna med N-stöd. Under båda av dessa har jag alltid haft paket-förluster som är allt från 0% ena minuten för att andra minuten stiga till 90%. Vårat internet hemma krashade pågrund av att Bredbandsbolagets modem inte klarade av att hantera den mängden paketförluster som uppstod.

Som jag förstått det i tråden är mitt enda hopp att installera om Leopard och hoppas på det bästa?

Kan lägga till att den PC som är med i nätverket inte har några som helst paketförluster eller problem med internet.

Bevaka tråden